Kysymyslistaus

Mihin saakka lapsen pitää käyttää turvaistuinta?
Saako pientä lasta kuljettaa tilapäisesti pelkillä turvavöillä? Tarvitseeko lapsi aina turvaistuimen autossa matkustaessaan?
Miksi Suomessa raja on 135 cm kun muualla Euroopassa voi olla esim. 150 cm?
Voiko kolarissa ollutta istuinta käyttää?
Mikä on turvaistuimen käyttöikä?
Miksi selkä menosuuntaan kiinnitettävä turvaistuin on turvallisin taaperolle?
Voiko käytettyä turvaistuinta käyttää?
Mistä tiedän, onko Suomesta ostavani turvaistuin turvallinen?
Miten voin kierrättää turvaistuimen?
Vaikuttavatko lapsen talvivaatteet, toppapuvut ym. matkustusturvallisuuteen?
Mitä i-Size tarkoittaa?
Kannattaako turvaistuintestejä uskoa? Tehdäänkö Suomessa turvaistuintestejä?
Miten uudistuva tieliikennelaki vaikuttaa lasten kuljettamiseen?
2-vuotias lapseni painaa 17 kiloa eikä oikein mahdu käytössä olevaan turvaistuimeen. Minkälaisen istuimen hankin seuraavaksi?
Mikä on plus-testi ja mitä hyötyä siitä on? .
 

 

Mihin saakka lapsen pitää käyttää turvaistuinta?

Tieliikennelain mukaan alle 135 cm pitkän lapsen on käytettävä asianmukaista turvalaitetta. Lapset kehittyvät yksilöllisesti, mutta yleensä lapsi on alakouluikäinen, kun 135 cm tulee täyteen.

Suosittelemme, että alle 140 cm pitkät lapset eivät matkusta etuistuimella, jos se on varustettu turvatyynyllä. Lue auton ohjekirjasta, mitä auton valmistaja sanoo lasten kuljettamisesta.

Saako pientä lasta kuljettaa tilapäisesti pelkillä turvavöillä? Tarvitseeko lapsi aina turvaistuimen autossa matkustaessaan?

Lapsi, joka on alle 135 cm pitkä, tarvitsee autossa matkustaessaan lasten turvaistuimen. Alle 3-vuotiaita lapsia ei saa takseja lukuun ottamatta kuljettaa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa, johon ei voida kiinnittää lapsen painon mukaan määräytyvää turvalaitetta.

Linja-autossa lapsen on käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai turvalaitetta.

Jos ajoneuvoon ei istuinta voida asentaa, voi lain mukaan yli 3-vuotiasta lasta kuljettaa lyhyellä matkalla turvavyössä muualla kuin etuistuimella, jos kuljetustarve on satunnainen, yhtäkkinen eikä ajoneuvossa ole käytettävissä istuimia.

Esimerkiksi isovanhempien antamaa kyytiä ei yleensä voida pitää lain tarkoittamana satunnaisena kuljetuksena. Autossa lasta ei saa kuljettaa sylissä.

Miksi Suomessa raja on 135 cm kun muualla Euroopassa voi olla esim. 150 cm?

Taustalla Suomen 135 cm pituusrajassa on EU-direktiivi 2003/20/EY, tai niin kutsuttu turvavyödirektiivi, joka annettiin 8.4.2003. Direktiivissä turvavöiden käyttö laajennettiin koskevaksi kaikkea autokalustoa ja tiukennettiin myös lasten kuljettamismääräyksiä autossa.

Direktiivin lähtökohtana on, että alle 150 cm pituiset lapset kuljetetaan lasten turvalaitteessa henkilö-, paketti- ja kuorma-autossa. Se kuitenkin sallii jäsenmaiden soveltaa alueellaan alempaa 135 senttimetrin rajaa, mikä on Suomessa käytössä. Koska nämä kansalliset poikkeukset on sallittuja, turvalaitteiden käyttömääräykset eivät ole yhtenäiset yhteisön alueella.

Jos lapsi mahtuu turvavyöistuimeen, sitä voi hyvin käyttää, kunnes 150 cm tulee täyteen.

Voiko kolarissa ollutta istuinta käyttää?

Kolarin tai muun vaurion jälkeen istuin suositellaan vaihdettavaksi uuteen. Kolarissa istuimeen voi tulla päälle näkymättömiä vaurioita, joita on mahdotonta arvioida. Lue istuimen käyttöohjeesta valmistajan ohjeet kolaritilanteen varalta. Myös telakka on vaihdettava kolarin jälkeen.

Istuinta ei välttämättä tarvitse vaihtaa, jos kyseessä on esimerkiksi pieni parkkipaikkakolhaisu ja törmäysvoimat eivät olleet suuria. Jos istuimen käyttökelpoisuus epäilyttää, istuin kannattaa vaihtaa uuteen.

Turvaistuimet korvataan usein vakuutuksesta. Kannattaakin tarkistaa oman vakuutusyhtiön kanta ja korvausehdot jo ennakkoon.

Mikä on turvaistuimen käyttöikä?

Ellei valmistaja toisin ohjeista, ehjän ja kolarittoman istuimen käyttöikä on maksimissaan noin seitsemän vuotta.

Myös telakan suosituskäyttöikä on noin seitsemän vuotta. Käyttöikä lasketaan istuimen valmistuspäivästä, ei ostopäivästä. Istuimen valmistusvuosi ja -viikko selviävät yleensä rungon merkinnöistä.

Miksi selkä menosuuntaan kiinnitettävä turvaistuin on turvallisin taaperolle?

Lähtökohta on aina se, että pienet lapset matkustavat turvallisimmin selkä menosuuntaan – mahdollisimman pitkään, mutta ainakin kolmivuotiaaksi asti. Pienen lapsen pää on painava suhteessa kehoon sekä lapsen niskan lihakset ja nivelsiteet vasta kehittymässä. Selkä menosuuntaan asennettu turvaistuin tukee nokkakolarissa lapsen päätä ja niskaa, jolloin päähän, niskaan ja selkärankaan kohdistuu vähemmän rasitusta.

Yksivuotiaan pää painaa noin 2,2 kg. Jos lapsi painaa 9 kiloa, pään paino on noin 25 % kehon kokonaispainosta. Kolmivuotiaan pää painaa noin 2,7 kg. Jos lapsi painaa 15 kg, pään paino on noin 18 % kehon kokonaispainosta. Aikuisen pää painaa noin 4,5 kg. Jos aikuinen painaa 75 kg, pään paino on vain noin 6 % kehon kokonaispainosta. Kuva: Kaisa Tanskanen/Liikenneturva

Jalat koukussa istuiminen ei ole turvallisuusriski, eikä lapsi yleensä koe sitä hankalaksi. Istuimen käyttöohjeessa kerrotaan, milloin istuin vaihdetaan isompaan.

Selkä menosuuntaan -istuinta hankkiessa kannattaa suosia istuimia, joita lapsi voi käyttää turvallisesti mahdollisimman pitkään.

Voiko käytettyä turvaistuinta käyttää?

Perheen useammalle lapselle voi hyvin käyttää samaa istuinta, jos istuimen käyttöikä tämän sallii. Käytetty turvaistuin, jonka taustaa ei tiedetä, ei välttämättä ole turvallinen vaihtoehto.

On mahdotonta tietää, onko tällaisen turvaistuimen käytön aikana tapahtunut onnettomuutta (vaikka ulkoisia jälkiä ei olisikaan) tai onko osia, merkintöjä tai ohjeita kadonnut.

Mistä tiedän, onko Suomesta ostamani turvaistuin turvallinen?

Kaikki Suomen markkinoilla (tai EU-alueella) myytävät turvaistuimet ovat E-hyväksyttyjä, eli ne täyttävät vähimmäisvaatimukset, jotka EU-alueella on säädetty laitteen turvallisuudelle. Se ei luokittele sitä, mikä istuin on turvallisin, vaan kertoo ainoastaan, että vähimmäisvaatimukset täyttyvät.

Turvaistuimen turvallisuutta lisää se, että se on lapselle sopiva, autoon sopiva ja kiinnitetty oikein. Oma auto kannattaa ottaa turvaistuinostoksille mukaan. Asiantuntevalta myyjältä saa apua istuimen valintaan ja oikeaan kiinnittämiseen.

Jos istuimen ostaa internetistä, on tiedettävä, mitä ostaa. Onko istuimella esimerkiksi hyväksyntä EU:n alueella ja sopiiko se varmasti omaan autoon?

Varsinkin ulkomaisissa nettikaupoissa myytävien istuinten kiinnitysjärjestelmät voivat olla hyvin erilaisia ja istuinten laatu voi vaihdella suuresti.

Miten voin kierrättää turvaistuimen?

Turvaistuimen kierrätys kannattaa hoitaa viemällä istuin kierrätysasemalle (Sortti- tms. asemalle).

Vaikuttavatko lapsen talvivaatteet, toppapuvut ym. matkustusturvallisuuteen?

On turvallisempaa, jos lapsi on istuimessa ilman paksuja toppavaatteita. Vyöt pitää saada melko napakasti lapsen ympärille, ja tällöin kevyempi vaatetus on parempi.

Kun auton esilämmittää ja käyttää myös ajonaikaista lämmitystä, voi myös olettaa, että lapsi matkustaa kevyemmissä vaatteissa mukavammin kuin täysissä toppatamineissa.

Mitä i-Size tarkoittaa?

Lasten turvaistuimille on määritelty turvallisuusvaatimukset E-säännön ECE R44/04 mukaan vuodesta 1995 alkaen. Kesällä 2013 voimaan tuli uusi ECE R129, jonka mukaan uudet istuimet hyväksytetään.

iSize on ECE R129-säännön alainen yhdenmukaistamisjärjestelmä, jonka tarkoituksena on varmistaa turvaistuimen sopiminen autoon. Kaikki ECE R129-säännön mukaan hyväksytyt turvaistuimet eivät automaattisesti ole iSize-istuimia.

iSize-turvaistuimille on seuraavat vaatimukset:

  • kiinnitys Isofix-järjestelmällä
  • tukijalka selkä menosuuntaan asennettavissa istuimissa; yläkiinnitysvyö kasvot menosuuntaan asennettavissa istuimissa
  • tietyt enimmäismitat, joilla varmistetaan, että istuin mahtuu kaikkiin iSize-autoihin
  • iSize-hyväksyntä.

iSize-autossa on oltava Isofix-kiinnitysjärjestelmä, vastakappale yläkiinnitysvyölle, vahvistettu pohjarakenne ja iSize-hyväksyntä. iSize-autoja ei vielä ole kovin paljon markkinoilla.

Kaikki iSize-istuimet sopivat kaikkiin iSize-autoihin. Jos autossasi on Isofix-kiinnitysjärjestelmä mutta kyseessä ei ole iSize auto, tarkista turvaistuimen valmistajan verkkosivuilla olevasta ajoneuvoluettelosta, onko iSize-istuin hyväksytty käytettäväksi autossasi.

iSize-istuinta ei voi käyttää autossa, jossa ei ole Isofix-kiinnitysjärjestelmää. Lue lisää i-Size-istuimista.

Kannattaako turvaistuintestejä uskoa? Tehdäänkö Suomessa turvaistuintestejä?

Testituloksia lukiessa on hyvä selvittää, mitä on testattu ja mistä loppuarvosana koostuu. Turvaistuintesteissä törmäysturvallisuus on vain yksi osa-alue. Näin on esimerkiksi saksalaisen ADACin testissä, jonka tulokset Autoliitto julkaisee suomeksi. Muissa osa-alueissa tarkastellaan esimerkiksi kiinnityksen helppoutta ja tilavaadetta.

Esimerkki: Vaikka selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin on suositeltavin turvakaukalon jälkeiselle ajalle, ei selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin välttämättä pärjää edellä mainituissa osa-alueissa niin hyvin. Eli mukavuustekijät laskevat kokonaisarvosanaa, ja testitulos näyttää huonommalta.

Suomessa ei testata turvaistuimia. Kaikki Suomessa suomeksikin julkaistut turvaistuintestit ovat tuontitavaraa.

Miten uudistuva tieliikennelaki vaikuttaa lasten kuljettamiseen?

Uusi tieliikennelaki tulee voimaan 1.6.2020. Siihen asti noudatetaan nykyistä, tällä hetkellä voimassa olevaa tieliikennelakia.

Uuden tieliikennelain ainoa muutos liittyen lasten kuljettamiseen koskee takseja. Taksissa alle 3-vuotiaan lapsen on käytettävä turvalaitetta. Yli 3-vuotiasta mutta alle 135 cm pitkää lasta saa taksissa kuljettaa turvavyössä muualla kuin etuistuimella.

Aivan kuten nykyisen lain mukaan, tarvitsee alle 135 cm pitkä lapsi E-säännön mukaisen turvaistuimen henkilö-, paketti- ja kuorma-autolla matkustaessaan myös kesäkuusta 2020 eteenpäin. Alle 3-vuotiasta lasta ei saa koskaan kuljettaa ajoneuvossa ilman turvalaitetta.

Linja-autossa alle 135 cm pitkän lapsen on käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai turvalaitetta, kuten tähänkin asti.

2-vuotias lapseni painaa 17 kiloa, eikä oikein mahdu käytössä olevaan turvaistuimeen. Minkälaisen istuimen hankin seuraavaksi?

Suurin osa markkinoilla olevista selkä menosuuntaan kiinnitettävistä turvaistuimista on hyväksytty 18 kiloon saakka, koska 18 kiloa on Isofixin käytön yläraja. Myynnissä on myös selkä menosuuntaan auton vöillä kiinnitettäviä turvaistuimia, jotka on hyväksytty 25 kiloon saakka. Tällainen istuin mahdollistaa lapsen turvallisen kuljettamisen mahdollisimman pitkään. Turvavyöistuin on tarkoitettu selvästi vanhemmille lapsille, eikä se ole suositeltava vaihtoehto alle neljävuotiaalle.

Mikä on plus-testi ja mitä hyötyä siitä on?

Plus-testi on vapaaehtoinen testi Ruotsin markkinoille suunnatuille lasten turvaistuimille. Vastaavaa testiä ei tehdä muualla Euroopassa. E-hyväksytty istuin täyttää vähimmäisvaatimukset, mutta plus-testin läpäissyt turvaistuin suojaa lasta paremmin.

Plus-testissä mitataan lapsen kaulaan etutörmäyksessä kohdistuvaa voimaa tiukemmin kuin missään muussa testissä. Plus-testin läpäisseiden istuinten joukossa on vain selkä menosuuntaan asennettavia istuimia. Testattavat istuimet ovat 1- ja 2-ryhmän istuimia, jotka on tarkoitettu 9-25 kg painaville lapsille. Testaukset tekee ruotsalainen VTI.

Plus-testin läpäisseitä istuimia voi käyttää auton kaikilla paikoilla, kunnes lapsen paino on 18 tai 25 kg. Läpäistäkseen testin 25 kg painolla, istuimen tulee olla hyväksytty käytettäväksi auton kaikilla paikoilla, kunnes lapsen paino on 25 kg. ISOFIX-istuin voi olla enintään 18 kg painavan lapsen käytössä, koska auton kiinnikkeet on hyväksytty 18 kg painorajaan saakka. Istuin voi myös olla hyväksytty käytettäväksi etuistuimella 25 kg painavalle lapselle ja takaistuimilla 18 kg painaville lapsille, jolloin se on hyväksytty Plus-testissä vain 18 kg painorajaan saakka.

Liikenneturva suosittelee selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta, jota voidaan käyttää, kunnes lapsen paino on 25 kg. Näin lasta voidaan kuljettaa selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään.

Aihepiirit: