Auton kuormaus

Tavarat ja matkustajat on sijoitettava henkilöautoon niin, etteivät ne häiritse kuljettajan havainnointia tai ajamista tai siten, että ajoneuvon valaisin, heijastin tai kilpi peittyy. Tavaratila on nimensä mukaisesti tarkoitettu vain tavaroille, eikä sitä saa käyttää henkilökuljetuksiin. Rekisteristä voi tarkistaa autokohtaisesti sallitun matkustajien määrän.

Poikkeuksena on linja- ja ostoliikenteeseen käytettävä linja-auto (M2- ja M3-luokka), jossa rekisteriin merkityn matkustajamäärän kuljettaja mukaan lukien saa tilapäisesti ylittää 30 prosentilla. Kuljettajan viereiselle istumapaikalle ja kaikille turvavöin varustetuille istumapaikoille saa kuitenkin sijoittaa enintään rekisteriin merkityn määrän matkustajia.

Painava kuorma saattaa vaikeuttaa auton hallintaa varsinkin liukkaalla tiellä. Raskaan kuorman kanssa kannattaa rengaspaineita nostaa. 

Henkilöauton katolla saa kuljettaa tavaraa, mutta sen massa saa olla enintään 10 prosenttia auton omamassasta. Valmistaja on voinut määritellä kattokuormalle pienemmän mahdollisen massan, joten ennen kuormauksen aloittamista, on asia hyvä tarkistaa.

”Jos matkalle mukaan on tulossa enemmän tavaraa kuin mitä takakontti vetää, niin sitten pitää ottaa peräkärry mukaan tai asettaa suksiboksi katolle. Matkustamo kannattaa pyhittää matkustajille. Niin myös matkanteosta tulee mukavampaa”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen opastaa.

Viisi vinkkiä kuormantekoon:

  • Pakkaa tavarat tavaratilaan. Jätä matkustamo matkustajille.
  • Lastaa painavimmat ensin ja tue ne hyvin.
  • Sido irtain kiinni kuormaliinoilla tai kuormaverkolla.
  • Muista kunnon valjaat myös lemmikkieläimelle.
  • Jos kuorman määrä yllättää, turvaudu peräkärryyn tai lastaa suksiboksiin, mutta muista oikea kuormaus silloinkin.

Peräkärryn kuormaus

Peräkärryä vedettäessä on ajonopeuden lisäksi kiinnitettävä huomiota kärryn kuntoon, valoihin ja rengaspaineisiin. Peräkärryä vetävällä autolla saa ajaa korkeintaan 80 km/h riippumatta siitä ajaako kärry tyhjänä vai täyteen lastattuna. Rajoitus koskee myös moottoriteitä. Peräkärry tulee kuormata ja lasti sitoa huolellisesti.

Perävaunu on kuormattava niin, ettei kuorma voi aiheuttaa haittaa muulle liikenteelle, vahingoittaa omaisuutta tai pudota tielle. Käytännössä kaikki irtotavara on sidottava kiinni ja mahdollisesti pölyävä kuorma peitettävä.

Peräkärryn kuorma ei saa sivusuunnassa ulottua perävaunun laitojen yli. Jos varsinaista kuormakoria ei ole, saa kuorma ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitatun leveyden enintään 0,35 metrillä. Rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta veneen kuljetukseen.

Tarkista kuorma ja sen kiinnitys ajotauoilla.

Kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään yhden metrin ja takana enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle.

Jo metrin takaylitys on kuitenkin merkittävä punaisella tai punakeltaisella merkkilipulla. Pimeän tai hämärän aikaan on pitkässä kuormassa käytettävä punaista valaisinta.

Kuorman ylityksessä oleellisinta on, ettei se vaikuta millään tavalla ajoneuvoyhdistelmän kääntymisominaisuuksiin tai aiheuta haittaa muulle liikenteelle. Käytännössä etuylitystä perävaunussa rajoittaa vetoauton puskuri ja muut rakenteet. Vaarana on, että kuorma koskettaa tiukassa käännöksessä vetoautoon.

Peräkärryn lasti on sidottava kiinni, vaikka käytössä olisikin kuomullinen vaunu. Kuorman sitomisessa käytetään ehjiä kiinnitysvälineitä. Liinojen on kestettävä pituussuunnassa lastin painon verran ja sivusuunnassa puolet siitä.

Peräkärryn kuorman painorajat

Jotta vetoauto vetäisi perävaunua eikä päinvastoin, tulee yhdistelmän massan olla oikeassa suhteessa. Kevyen peräkärryn kokonaispaino ei saa ylittää 750 kiloa. Kärryn ominaismassa vähennettynä tämä tarkoittaa, että lastin suurin mahdollinen paino on usein noin 400 kg. Kevyempien vetoautojen kanssa jopa alle.

Peräkärryn kuormaus aloitetaan edestä niin, että painopiste säilyy mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Painavimmat tavarat laitetaan akselin päälle ja lopuksi kuorma sidotaan kunnolla kiinni. Takapainoisessa kuormauksessa peräkärryn vetoaisaan tulee nostetta, jolloin perävaunun aisa nostaa auton takaosaa ylöspäin. Tämä voi saada aikaan heijausliikkeen, jonka seurauksena yhdistelmän hallinta voidaan menettää. Riski on suuri eritoten pitkän tavaran kuljetuksessa.

Takapainoisuuden voi testata helposti irrottamalla peräkärry vetokoukusta ja pitämällä aisasta käsin kiinni. Jos aisa nousee ylöspäin ja kärry lähtee kippaamaan taaksepäin, takana on liikaa painoa ja kuorma on lastattava uudelleen. 

Perävaunu on aina kuormattava siten, että paino kohdistuu alas vetokuulaan eikä koskaan ylöspäin. Alas suuntautuva voima saa olla enintään 10 prosenttia perävaunun akseleille sallitusta massasta tai enintään 1 000 kilogramman massaa vastaava voima, pienemmän voimista ollessa määräävä. Yleisimmässä O1 luokan 750 kg kevytperäkärryssä 75 kg aisapainoa 10% sääntö tarkoittaa enintään 75 kg aisapainoa. Huomioithan että täyteen lastatun 750 kg + 75 kg = 825 kg) kevytperäkärryn kokonaismassa tulee olla mainittu rekisteriotteessa. Autolle määrättyä vetokykyä ei saa ylittää.

Yleensä ajossa ja käytössä miellyttävin aisapaino on kevytperäkärryissä noin 10-30 kg, jolloin kärry on vielä nostettavissa helposti pois vetokoukusta. On aina turvallisempaa ja mukavampaa tehdä kaksi turvallista matkaa vajaalla kärryllä, kuin yksi ylikuormatulla kärryllä.

Matkailuvaunun kuormaus

Matkailuvaunun tai matkailuauton kuormaamisessa pätevät samat periaatteet kuin ajoneuvon kuormauksessa ylipäätään. Ajoneuvoyhdistelmällä ajaminen vaatii erityistä ennakointitaitoa. Vilkkaassa liikenteessä ja vaativissa ajo-oloissa on tärkeää, että ratissa on kokenut ja virkeä kuljettaja.

Yleensä matkailuajoneuvo on lähes aina täyteen kuormattu ja siksi renkaiden kunnon ja ilmanpaineen merkitys on turvallisuuden kannalta erityisen suuri. Jos vetoautossa on nastarenkaat, on niitä käytettävä matkailuvaunussakin. Sen sijaan vetoautossa ei tarvitse olla nastarenkaita vaikka perävaunussa olisikin.

Aihepiirit: