Siirry sisältöön
Moottoripyöräilijät

Motoristi: tiedä millä ajat ja tunne ajo-oikeutesi

Alkuvuodesta moni moottoripyöräilijä pohtii tulevaa ajokautta ja tekee kalustoon liittyviä päätöksiä. Liikenneturva muistuttaa, että ajoneuvon tieliikennekelpoisuuden lisäksi on varmistettava, että oma ajo-oikeus riittää ostettavaan ajoneuvoon. Erityisen tarkkana saa olla A2-ajokorttiluokan kanssa.

Moottoripyörän ajokorttiluokkia on kolme: A1, A2 ja A. Luokat A ja A1 ovat helppoja. A-luokan ajokortilla voi ajaa mitä tahansa moottoripyörää. A1-luokan ajokortilla saa ajaa niin kutsuttuja kevytmoottoripyöriä, joiden sylinteritilavuus on enintään 125 cm3, enimmäisteho 11 kW ja teho-painosuhde enintään 0,1 kW/kg.

Minkälaista moottoripyörää saa ajaa A2-luokan ajokortilla?

A2-luokan ajokortin kanssa on oltava tarkkana. Sillä saa ajaa moottoripyöriä, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho-painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja alkuperäisteho enintään 70 kW. Kaikkien näiden ehtojen on täytyttävä.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti selventää, miksi A2-luokka vaatii tarkkuutta.  

”Markkinoilla on paljon moottoripyöriä, joiden enimmäisteho on alle 35 kW, mutta alkuperäisteho tai teho-painosuhde ovat liian suuria. Joitakin tällaisia saatetaan kaupitella virheellisesti A2-ajokorttiluokkaan sopivina. Sillä, onko ajoneuvon tehoa muutettu voimassa olevan vai aiemman sääntelyn aikana, ei ole merkitystä.”

A2-luokan ajokorttilakiin tuonut muutos tuli voimaan jo vuonna 2013, joten uudesta laista ei ole kyse.

Kuljettajan on välttämätöntä tuntea ajoneuvonsa sekä ajo-oikeutensa. Alemmissa ajokorttiluokissa pyritään tukemaan turvallista kuljettajakäyttäytymistä suorituskyvyltään rajoitetuilla ajoneuvoilla. Turvallisuus on keskeistä moottoripyöräillessä, oli kyseessä sitten harrastus tai päivittäinen kulkumuoto.

Moottoripyörien ajokorttiluokat ja esimerkkipyörät.

Tarkkana myös sähköisten liikkumisvälineiden kanssa

Kevään edetessä myös erilaiset sähköiset liikkumisvälineet saapuvat katukuvaan. Tieliikennekelvottomia sähköisiä liikkumisvälineitä on markkinoilla myös runsaasti.

Liikennesääntöjen ja liikenteenohjauksen näkökulmasta polkupyöriin rinnastettujen kevyiden sähköajoneuvojen enimmäisnopeus on 25 km/h ja enimmäisteho 1000 W. Jos edes toinen ylittyy, on ajoneuvo liikennekäytössä rekisteröitävä vähintään mopoksi, mikä ei käytännössä usein ole edes mahdollista.

Yli 4000 W tai yli 45 km/h kulkeva ajoneuvo edellyttää jo rekisteröintiä moottoripyöräksi. On syytä muistaa, että mopoksi tai moottoripyöräksi luokiteltava ajoneuvo on tieliikennekäytössä aina rekisteröitävä, sillä on oltava liikennevakuutus ja kuljettajalla riittävä ajo-oikeus.

Liikenneturva mukana MP24-messuilla

Liikenneturva on mukana MP24-messuilla Helsingin Messukeskuksessa (Avautuu uuteen ikkunaan) 2.–4.2.2024. Tervetuloa juttelemaan osastolle 6m88. Paikalla on Liikenneturvan asiantuntijoita puhumassa kevään koulutuksista ja turvallisesta moottoripyöräilystä.