
Jos haluat pelastaa ihmishenkiä, hillitse ajonopeuksia
Poliisi tiedotti tänään puuttuvansa jatkossa yhä tarkemmin ylinopeuksiin (Avautuu uuteen ikkunaan). Suomalaiset ajavatkin paljon ylinopeutta ja suhtautuminen ylinopeuksiin on eurooppalaiseen tasoon verrattuna lepsua. Nopeuksien valvonta on tärkeä osa liikenneturvallisuutta, pelastaa ihmishenkiä ja edistää myös kaupunkien viihtyisyyttä.
Liikenneturvallisuuden asiantuntijat ympäri maailman sen tietävät – nopeus ja nopeuden hallinta on liikenneturvallisuuden yksi tärkeimmistä toimista.
On tärkeää puuttua suuriin ylinopeuksiin, mutta todellisuudessa kaikki nopeuden hallintatoimet parantavat liikenneturvallisuutta. Lukuisat tutkimukset (Avautuu uuteen ikkunaan) ovat testanneet ja todentaneet keskinopeuden muutoksen ja turvallisuuden yhteyden. Keskinopeuksien laskiessa turvallisuus paranee.
Ja Suomessa keskinopeuksien tulisi laskea. Käytännössä joka toinen suomalainen paahtaa ylinopeutta, ylittäen tiekohtaisen nopeusrajoituksen. Näin tehdään kesäkeleissä, talvikeleissä ja tietyypistä riippumatta. Puolet ajaa tavan mukaisesti ylinopeutta (Avautuu uuteen ikkunaan). Poliisin puuttuessa ylinopeuksiin yhä herkemmin autoilijoiden on syytä muuttaa pinttyneitä tapojaan ja laskettava piirun verran nopeuksiaan – ainakin kaikkien niiden autoilijoiden, jotka ajavat ylinopeutta.
Ja hyvä niin, sillä Liikenneturvan kyselyssä moni (30 %) kertoo ajavansa muiden painostuksen takia kovempaa kuin haluaisivat. Ylinopeuksien vähentäminen luo rauhallisuutta ja turvallisuutta koko liikenteeseen, kun nopeuserot laskevat.
Alhaisemman nopeuden edut ovat monet: havaintojen tekemiseen jää enemmän aikaa, pysähtymismatka ja -aika lyhenevät, ajoneuvon hallintamahdollisuudet paranevat ja auton turvatekniikasta on enemmän hyötyä. Lisäksi ohittamisen tarve vähenee, kun nopeudet raskaan liikenteen kanssa ovat samat. Myös päästöt ja kulutus vähenevät.
Nopeuksien alentaminen on tärkeintä kaupungeissa
Suomalaisissa kaupungeissa ja kunnissa on käynnissä liikenneturvallisuuden hiljainen vallankumous. Nopeudet laskevat, sillä kunnat laskevat nopeusrajoituksia alueilla, joilla kävellään ja pyöräillään. Lasten koulumatkat, iäkkäiden rollaattorikävelyt ja fillaristien työmatkat tulevat näin turvallisemmiksi. Viimeisen neljän vuoden aikana kunnat ovat enenevissä määrin vaihtaneet nopeusrajoituksia alemmas ja 30 km/h tieosuuksien osuus on kasvanut 25 prosenttiyksiköstä 31 prosenttiyksikköön kaikista kuntien teistä[1].
Suurempiakin muutoksia valmistellaan. Monissa kaupungeissa käsitellään juuri nyt laajempia nopeuden rauhoittamistoimia. Kuntalaiset ovat valmiita alempiin nopeuksiin ja kuntapäättäjät näitä päättävät. Liikenneturvan kyselyissä toimilla on kuntalaisten kannatus.
Ajonopeuksien laskeminen kaupungeissa on koko Eurooppaa mullistava ilmiö. Kreikassa, Espanjassa ja lukuisissa yksittäisissä kaupungeissa lasketaan nyt ajoneuvojen sallittuja nopeuksia siellä, missä ihmiset liikkuvat kävellen ja pyöräillen.
Yksi merkittävimmistä nopeuksien rajoittamistoimista tehtiin Walesissa, jossa nopeudet laskivat automaattisesti 20 mailiin (30 km/h) tunnissa taajama-alueilla. Liikenneturvallisuustulokset olivat järisyttävän hyvät. Ensimmäisen vuoden arvioissa (Avautuu uuteen ikkunaan) kuolemia ja vakavia onnettomuuksia arvioitiin olevan 100 vähemmän. Wales on noin 3,1 miljoonan ihmisen maa. Vertailun vuoksi Suomessa on noin 200 liikennekuolemaa ja 800 vakavaa loukkaantumista vuosittain. Walesissa alhaisempien nopeusrajoituksien myötä estettyjen vakavien onnettomuuksien määrä on siis todella merkittävä.
Jotta kaupunkien alempien nopeuksien muutos Suomessa on mahdollinen, tarvitaan sekä liikenneympäristön muutoksia että poliisivalvontaa. Niinpä poliisin ilmoitus tiukemmasta puuttumisrajasta tukee tätä kaupunkien muutosta. Liikenneturva on nyt useamman vuoden mitannut nopeuksia koulujen lähistöllä olevien suojateiden kohdalla. Keskinopeudet ovat olleet 35 km/h ja viimeksi tehdyn mittauksen mukaan yli 80 % kuljettajista ajoi ylinopeutta. Tähän on syytä tulla muutos, sillä pienikin ylinopeus on merkittävä ajoneuvon ulkopuolisten turvallisuuden kannalta (Avautuu uuteen ikkunaan) .
Nopeus on osa turvallista liikennejärjestelmää
Nopeus on liikenneturvallisuustutkimuksen mukaan yksi merkittävimmistä turvallisuustoimista. Siksi se korostuu mm. ns. safe system -ajattelussa, turvallisuusajattelussa, joka on vallannut jo lähes koko Euroopan ja joka ohjaa jo nyt suomalaistakin ajattelua. Nopeuksia tulee hallita.
Samaan lopputulemaan nopeuden merkityksestä ovat päätyneet niin ETSC (Avautuu uuteen ikkunaan), Euroopan unioni (Avautuu uuteen ikkunaan), World Health Organization (Avautuu uuteen ikkunaan), Liikenneministerien liikenneturvallisuuskokous (Avautuu uuteen ikkunaan), OECD (Avautuu uuteen ikkunaan) ja Maailman pankki (Avautuu uuteen ikkunaan).
Ylinopeuksiin on puututtava, jos Suomessa halutaan liikenneturvallisuusstrategian mukaisesti puolittaa liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten määrä vuoteen 2030 mennessä. Turvallisuustavoite on kova, mutta se on mahdollista saavuttaa. Siksi toimet, joilla on vahva tieteellinen näyttö ja laaja vaikutus ovat tervetulleita.
[1] Digiroad / Liikenneturva