Lär dig trafikregler – quiz och självutvärdering för lågstadiet
Att utvärdera sina egna trafikkunskaper, -färdigheter och -beteenden hjälper barnet att uppmärksamma saker som kan förbättra deras egen trafiksäkerhet.
- Eleven identifierar styrkor och utvecklingsområden i sitt eget trafikbeteende.
- Eleven övar på trafikregler för gång och cykling.
- Jag och trafiken 1 (självutvärderingsformulär för årskurs 1–2) (Öppnas i ett nytt fönster) (pdf)
- Jag och trafiken 2 (självutvärderingsformulär för årskurs 3–6) (Öppnas i ett nytt fönster) (pdf)
- Fotgängarens trafikquiz (regelhäfte för årskurs 1–2) (Öppnas i ett nytt fönster) (pdf)
- Cyklistens trafikquiz (regelhäfte för årskurs 3–6) (Öppnas i ett nytt fönster) (pdf)
Förberedelser
Skriv ut lämpliga blanketter som passar din grupp.
Genomförande av uppgiften
Dela ut formulären till barnen och ge instruktioner för hur de ska fyllas i. Med yngre barn kan formuläret fyllas i gemensamt genom att diskutera påståendena och frågorna.
Avslutande diskussion
Efter att ha fyllt i formuläret är det bra att diskutera vad barnen känner att de är bra på och vad de tycker att de behöver öva mer på. Färdigheter som kräver övning kan till exempel bli veckovisa klassutmaningar. Då uppmärksammar barnen särskilt den färdigheten och uppmuntrar andra att göra detsamma.
Det är också bra att informera hemmet om självutvärderingen av trafikkunskaperna. På så sätt kan även hemmen uppmärksamma trafiksäkerhetsfrågor.