Meddelanden
Bilkörning
Riksomfattande

Trötthet är ett vanligt fenomen i synnerhet i sommartrafiken. När nätterna är ljusa flyttar man lätt avfärderna till sena kvällar eller nätter. Även om man ännu inte är trött då man startar, kan tröttheten tämligen snabbt ta kontrollen över den som vakar.

Enligt Trafikskyddets pinfärska enkät* har ungefär var sjunde (14 %) finländsk förare kört bil under det senaste året så trött att hen har varit rädd för att somna i ratten. Sex procent av respondenterna erkände att de till och med någon gång slumrat till i ratten åtminstone för en sekund under det senaste året.

”Tröttheten påverkar föraren väldigt långt på samma sätt som alkohol: körförmågan försämras, reaktionsförmågan blir långsammare och föraren behöver mer tid för att göra observationer och lösningar. Det bästa sättet att bekämpa trötthet under körning är att säkerställa tillräcklig sömn före resan. Det lönar sig också att planera resorna och bilfärderna så att man har en natt med god sömn bakom sig ”, konstaterar Trafikskyddets kontaktchef Tuula Taskinen.

När man upplever att man är för trött för att köra ska man avbryta körningen eller åtminstone pausa den. Nästan var tionde (8 %) av enkätens respondenter berättade att hen under det senaste året kört bil så trött att hen avbrutit körningen. Var tredje respondent (33 %) meddelade å sin sida att hen ofta sänkt sin hastighet till under hastighetsbegränsningen för att förbättra säkerheten när hen kör bil trött.

”För många kan det dock vara svårt att bedöma när man är för trött för att köra. Tydliga tecken på trötthet är att man känner sig gäspig, det svider i ögonen, ögonlocken känns som de väger ett kilo eller det verkar som man missar trafikmärkena. Det är bra att komma ihåg att det inte räcker med viljestyrka för att övervinna tröttheten, för hjärnan kan börja sova utan separat tillstånd. Det räcker alltså inte att bara sänka hastigheten när man är trött”, poängterar Taskinen.

Man ska inte kämpa sig fram på vägen

De som kört trötta rapporterar i enkäten om flera metoder för att piggna till. Att öppna ett fönster eller sänka luftkonditioneringens temperatur (49 % av respondenterna), att stanna en stund och sträcka på benen (48 %), att lyssna på radio eller musik (47 %) samt att dricka kaffe eller energidryck (40 %) var de populäraste metoderna. Nästan var femte (18 %) berättade att hen stannat på en lämplig plats och tagit en tupplur i bilen.

”Om det inte är möjligt att byta ut chauffören mot en piggare eller att avbryta resan, lönar det sig att dricka något koffeinhaltigt och därefter sova åtminstone en kort stund. Man ska inte med våld kämpa sig fram på vägen. För att hamna i en olycka krävs inte ens att man egentligen somnar, utan det räcker med att man tappar koncentrationen”, säger Taskinen.

Det finns många faktorer som förklarar tröttheten, men i enkäten steg två över de andra. Nästan var fjärde (23 %) av de som kört bil trötta rapporterade att det oftast berodde på arbetet och lika många på att man är tvungen att köra långa sträckor.

”Dessa orsaker kan ofta höra ihop med varandra. Under semesterresan pressar dock inte arbetstidtabellen på, så en längre sträcka kan bra delas upp i flera kortare sträckor. Eller dela upp körsträckan mellan flera förare. Det lönar sig också att planera rastplatserna i förväg”, tipsar Taskinen.

Tips för att undvika trötthet i ratten:

  • Sov en god natts sömn natten innan, minst 6 timmar eller hellre mer.
  • Ta vid behov en tupplur före resan.
  • Planera rastplatserna på förhand och pausa körningen.
  • Undvik att köra sjuk eller i dåligt skick.
  • Ät inte en bastant måltid och drick inte alkohol före du ska köra.
  • Undvik att köra under efternatten kl. 01–06, då riskerna för att somna i ratten är som störst.
  • Ett bra och piggt resesällskap hjälper dig att hålla dig vaken.

*Trafikskyddet utredde finländarnas trafikattityder i maj-juni 2020.På Kantar TNS Oy:s enkät svarade sammanlagt 1003 personer, varav 822 var bilister. (pdf på finska)

Tagit: 
Trötthet