Gå till innehållet
Etupenkin matkustaja osoittaa kojetaulua kuljettajalle.

Farliga utmaningar på sociala medier och att sladda hör inte till trafiken

Endast ett fåtal unga uppger i Trafikskyddets enkät att de deltagit i utmaningar på sociala medier där man brutit mot trafikreglerna eller i övrigt agerat på ett farligt sätt. Många har dock varit med när en kompis har utfört en utmaning. En del medger också att de har uppmuntrat föraren att ta risker. Trafikskyddet betonar att farliga utmaningar på sociala medier, att sladda eller andra trick inte hör till trafiken.

I Trafikskyddets enkät riktad till 15–24-åringar* uppger endast ett fåtal att de själva deltagit i en utmaning på sociala medier där man brutit mot trafikreglerna eller agerat på ett farligt sätt. Det är ofta yngre respondenter som deltagit i utmaningar på sociala medier. Nio av tio anser att de inte skulle delta i en utmaning på sociala medier som bryter mot trafikreglerna.

Trafikskyddets kontaktchef Niklas Gullfors konstaterar att de utmaningar som cirkulerar på sociala medier är ett oroväckande fenomen.

”De trick som visas på sociala medier utförs ofta på stängda områden eller av erfarna förare – förhållandena är inte likadana i vardagen. Tricken är inte endast farliga för föraren, utan även passagerare och till och med utomstående kan hamna i skottlinjen. Ofta bryter man mot lagen och som ett minne kan man utöver en video få straffrättsliga följder.”

Vinterföre lockar till att sladda

Snö ökar också lockelsen till att sladda med bilen, dvs. att styra bilen i en avsiktlig sidosladd. Ofta spelar man in prestationen och delar videomaterialet på sociala medier.

”Även om du skulle ha en effektiv och bakhjulsdriven bil som är rolig att visa upp för kompisarna hör inte sådan lek till trafiken. Du kan prova på att sladda på stängda körbanor, inte i trafiken”, betonar Gullfors och påminner om att en sidokollision är farlig.

”Om du förlorar kontrollen över sidosladden riktas de största kollisionskrafterna ofta mot bilens sida. Det är färre skyddande element på sidan av bilen än på bilens framända och det är tunga hinder att krocka i i trafikmiljön: det är bropelare, stenar, bergskärningar och lyktstolpar. Man glömmer snabbt bort utmaningar på sociala medier, men följderna kan vara bestående.”

Du kan ingripa i andras dumheter

Enligt Trafikskyddets enkät har var tionde ung person varit passagerare till en förare som utfört en utmaning på sociala medier. Över hälften av de unga uppger att de ingripit i förarens agerande om hen har kört på ett farligt sätt.

”Även om föraren är den som ansvarar för allas säkerhet i fordonet kan även passagerarna påverka. Till exempel genom att ingripa i en situation där föraren tänker ta en risk eller andra dumheter. Man ska inte heller uppmuntra, gilla eller dela utmaningar eller trick på sociala medier. Säker körförmåga är inte att utföra trick – det är förutseende, lugn och ansvar”, råder Gullfors.

*Trafikskyddet utredde i september 2025 om 15-24-åringars tankar om trafiken genom en enkätundersökning.  Sammanlagt 811 unga svarade på enkäten som genomfördes av Taloustutkimus Oy. 463 av respondenterna i åldern 17–24 år har körkort för personbil.