
Byt däck enligt vädret, inte enligt kalendern
När vädret blir kallare är det dags att byta däck, även om det ännu är en bit kvar till november. Trafikskyddet påminner: bilisten är skyldig att se till att bildäcken både är lämpliga för väglaget och i gott skick.
I Finland ska vinterdäck användas under november–mars, om väglaget kräver det. Trafikskyddets utbildningsinstruktör Sami Kivilä tolkar vinterdäcksregeln:
”Det betyder att bilisterna måste följa väderprognoserna. Bilföraren ansvarar för att bilens däck passar väglaget. Om man överraskas av isigt eller snöigt väder måste man åka kollektivtrafik eller få skjuts av en kompis som varit förberedd på vädret. Sommardäck hör inte hemma på vintriga vägar”, påminner Kivilä.
Förarens uppgift är att regelbundet följa däckens skick. Särskilt i samband med däckbyte är det ett bra tillfälle att mäta mönsterdjupet. Enligt Trafikskyddets enkät uppger 82 % av respondenterna att de kontrollerar däckens mönsterdjup om de verkar slitna.*
”För vinterdäck ska huvudspårens djup vara minst 3 mm, för sommardäck minst 1,6 mm. Kom också ihåg att kontrollera däcktrycket. Du hittar det rätta trycket för dina däck i instruktionsboken och ofta också i tankluckans lock eller i dörröppningen”, upprepar Kivilä.
Däck i gott skick förbättrar greppet
Enligt Trafikskyddets enkät anser 97 % av finländarna att det är viktigt att bildäcken är i gott skick. Däck i gott skick förbättrar greppet särskilt vid regn och halka.
”Det är fint att nästan alla bilister anser att däckens skick är viktigt. Slitna däck förlänger bromssträckan och gör det svårare att kontrollera fordonet. En stor slitbana hjälper dessutom till att undvika vattenplaning vid regnväder”, säger Kivilä.
22 % av finländarna berättar att de råkat ut för vattenplaning. Om det finns mycket vatten på vägen kan däcket lyfta från vägbanan och glida ovanpå ett vattenlager. Vid vattenplaning går det inte att styra bilen eftersom däcken inte längre har kontakt med vägen. Undvik att hamna i vattenplaning genom att sänka hastigheten och undvika att köra i hjulspår.
”Tillräckligt djupa mönsterspår i däcken hjälper till, eftersom vattnet då kan avlägsnas snabbare mellan däcket och vägen”, berättar Kivilä.
*Trafikskyddet utredde finländarnas erfarenheter av trafiken med en enkät i november 2024. Enkäten genomfördes av Veria och besvarades av sammanlagt 1 035 personer, av vilka 82 % var bilister.