Vinkit renkaanvaihtoon

Jos olet vaihtamassa renkaita itse, tässä muutama yleinen vinkki vaihto-operaatioon. Eri autoissa voi olla mallikohtaisia eroja, joten ohjeistus kannattaa aina tarkistaa auton ohjekirjasta.

  • Ennen renkaanvaihtoa tarkista jokainen rengas silmämääräisesti: miten kuluneet ne ovat, onko viiltoja, näkyykö pullistumia tai puuttuuko nastarenkaista paljon nastoja? Jos rengas on huonokuntoinen, se tulee vaihtaa. Lain mukaan urasyvyyden tulee kesärenkaissa olla vähintään 1,6 mm. Talvirenkaiden pakollisena käyttöaikana talvirenkaiden urasyvyyden tulee olla vähintään 3 mm.

Jos kahden euron kolikon hopeareunus mahtuu kokonaan renkaan uraan, on urasyvyyttä jäljellä vähintään neljä millimetriä.

  • Jos renkaat ovat selvästi kuluneet, mutta vielä reilusti lain vaatimukset täyttävät, harkitse kannattaako pyöriä laittaa alle vai kannattaako renkaita uusia jo samantien. Renkaiden vesi- ja loskaliirto-ominaisuudet heikkenevät jo ennen urasyvyyden vähimmäisrajoja. Allelaitettaessa renkaissa tulisi olla myös kulumisvaraa tulevaa ajoa varten. Ajomäärästä riippuen renkaiden uusiminen voi tulla ajankohtaiseksi ennen kuin seuraavan kerran on aika vaihtaa toisen kauden renkaisiin (kesä-/talvirenkaisiin), joten renkaiden kulumista tulee seurata myös ennen seuraavaa kausirengasvaihtoa. Seuraa erityisen tarkasti renkaiden kulumista, jos ne jo allelaitettaessa olivat merkittävästi kuluneet.
  • Ajomäärästä riippuen renkaiden uusiminen voi tulla ajankohtaiseksi ennen kuin seuraavan kerran on aika vaihtaa toisen kauden renkaisiin (kesä-/talvirenkaisiin), joten renkaiden kulumista tulee seurata myös ennen seuraava kausirengasvaihtoa
  • Jos renkaiden kuluneisuudessa on eroa, laita paremmat taakse. Huolehdi kuitenkin, ettei renkaan pyörimissuunta vaihdu, jos sellainen merkintä renkaasta löytyy (rotation).
  • Tarkista rengaspaineet kohdilleen (oikeat arvot rengaspaineille selviää ohjekirjasta).
  • Huolehdi, ettei auto nostettaessa pääse liikkumaan eteen- tai taaksepäin ajamalla auto tasaiselle ja päällystetylle tai muuten riittävän kovalle alustalle. Varmista, että auton seisontajarru ja vaihde on kytketty päälle (Automaattivaihteissa P-asento).
  • Löysää renkaan pultteja hieman jo ennen tunkilla nostamista. Tämä helpottaa pulttien avaamista.
  • Nosta auto kunnon tunkilla ja oikeasta kohdasta. Nostokohdan voi tarkistaa auton ohjekirjasta. Huomioithan, että auton oma tunkki on tarkoitettu lähinnä hätätilanteita varten; suosi siis tukevampia hallitunkkeja.
  • Varmista auton pysyminen ylhäällä ennen kuin irrotat pyörän pultit kokonaan. Varmistukseksi käy esimerkiksi yksi pyörä kyljelleen korin helman alle tasaiseen kohtaan, mahdollisimman lähelle vaihdettavaa pyörää tai tunkkia. Älä kuitenkaan käytä sitä pyörää, jota juuri olet asentamassa alle.
  • Puhdista vanteen ja rungon vastinpinnat irtoliasta ja ruosteesta ennen renkaan asettamista paikoilleen. Käytä vannekohtaisia pultteja. Jos vanteet eivät ole suorasovitteiset, vaan niissä on soviterenkaat, tarkista, että vaihdat ne vanteiden mukana.
  • Huolehdi, että pultit ja mutterit ovat puhtaat ja helposti pyörivät. Kiristä pultit ristiin ja tasaisesti. Viimeistele pulttien kiristys vasta, kun olet laskenut auton takaisin renkaan päälle. Momenttiavaimella pultit saa kiristettyä oikeaan tiukkuuteen ja välttyy ylikiristykseltä (tarkka luku selviää auton ohjekirjasta).
  • Tarkista rengaspaineiden seurantajärjestelmä, jos autossa sellainen on. Muutoin pyörienvaihdon jälkeen järjestelmä saattaa hälyttää muuttuneesta rengaspaineesta tai pyörien vierintänopeuksien muutoksista. Joissain tapauksissa seurantajärjestelmän nollaaminen voi edellyttää käyntiä huollossa.  
  • Jos ajossa ohjauspyörään tuntuu jossakin nopeudessa ylimääräistä vapinaa tai tärinää, niin vie pyörät tasapainotettavaksi.
  • Jälkikiristä pyörien pultit vielä 100-200 kilometrin ajon jälkeen. 

Ratsaa itse renkaasi

Syksyn sadekelit ja kuluneet kesärenkaat ovat vaarallinen yhdistelmä. Monet autoilijat ajavat kesärenkaansa loppuun syksyisin. Usein se tapahtuu huomaamatta, kun renkaiden tarkkailu "unohtuu". Usein varsinkin syksyllä pitoa tarvitaan, kun märkä keli ja runsaat sateet ovat enempi vallitseva säätila kuin poikkeus. Runsailla sateilla, kun vettä on tiellä riittävästi ja ajonopeus ylittää sellaisen rajan, että rengas ei enää syrjäytä tien pinnassa olevaa vettä riittävän nopeasti, on vaarana joutua vesiliirtoon. Silloin renkaan ja asfaltin välillä ei enää ole kontaktia, ja renkaan pito häviää. Kuluneilla renkailla vesiliirtovaara kasvaa pienemällä nopeudella kuin hyväkuntoisilla renkailla. Ajonopeuden alentaminen on tehokas keino välttää vesiliirtoa sateella.

Renkaiden kunto ja kuluneisuus kannattaa tarkistaa aina rengaspaineiden tarkastuksen yhteydessä. Yleensä sekä auton että renkaiden valmistajat suosittelevat paineiden tarkastusta vähintään kerran kuukaudessa. Ja jos vaikka syystä tai toisesta tuota suositusta et tule noudattaneeksi, niin varmista edes yhden kerran ennen syksyn alkua, että kesärenkaat ovat vielä turvalliset syksyn sateille. Ja tee vastaava tarkistus lopputalvesta talvirenkaiden kunnon selvittämiseksi. Merkitse jo vaikka pyörien vaihdon yhteydessä kännykän kalenteriin sopivat päivämäärät muistuttamaan tarkistuksista.  

Auton ajokäyttäytyminen on parhaimmillaan, kun renkaat ovat juuri sille autotyypille tarkoitettuja, oikean kokoiset ja keliin sopivat. 

Yksinkertainen testi

Kahden euron kolikon uloin osa, hopeareunus, on leveydeltään noin 4 mm. Sillä voit helposti mitata renkaan pääurien syvyyden. Kolikon uloimman osan upotessa uraan kokonaisuudessaan, ovat renkaat urasyvyydeltään vielä hyväkuntoiset.

 

Aihepiirit: