Vinkit renkaanvaihtoon

Jos olet vaihtamassa renkaita itse, tässä muutama yleinen vinkki vaihto-operaatioon. Eri autoissa voi olla mallikohtaisia eroja, joten ohjeistus kannattaa aina tarkistaa auton ohjekirjasta.

  • Ennen renkaanvaihtoa tarkista jokainen rengas silmämääräisesti: miten kuluneet ne ovat, onko viiltoja, näkyykö pullistumia tai puuttuuko nastarenkaista paljon nastoja? Jos rengas on huonokuntoinen, se tulee vaihtaa. Lain mukaan urasyvyyden tulee kesärenkaissa olla vähintään 1,6 mm, talvirenkaissa 3 mm. Suosittelemme kuitenkin kesärenkaisiin vähintään 4 mm urasyvyyttä ja talvirenkaisiin 6 mm.
  • Jos renkaiden kuluneisuudessa on eroa, laita paremmat taakse. Huolehdi kuitenkin, ettei renkaan pyörimissuunta vaihdu, jos sellainen merkintä renkaasta löytyy (rotation).
  • Tarkista rengaspaineet kohdilleen (tarkka luku selviää ohjekirjasta).
  • Huolehdi, ettei auto nostettaessa pääse liikkumaan eteen- tai taaksepäin ajamalla auto tasaiselle ja päällystetylle tai muuten riittävän kovalle alustalle. Varmista, että auton seisontajarru ja vaihde on kytketty päälle (Automaattivaihteissa P-asento).
  • Löysää renkaan pultteja hieman jo ennen tunkilla nostamista. Tämä helpottaa pulttien avaamista.
  • Nosta auto kunnon tunkilla ja oikeasta kohdasta. Nostokohdan voi tarkistaa auton ohjekirjasta. Huomioithan, että auton oma tunkki on tarkoitettu lähinnä hätätilanteita varten; suosi siis tukevampia hallitunkkeja.
  •  Varmista tunkki noston jälkeen laittamalla vaikka yksi rengas lappeelleen korin helman alle tasaiseen kohtaan, mahdollisimman lähelle vaihdettavaa pyörää tai tunkkia.
  • Puhdista vanteen ja rungon vastinpinnat irtoliasta ja ruosteesta ennen renkaan asettamista paikoilleen. Käytä vannekohtaisia pultteja. Jos vanteet eivät ole suorasovitteiset, vaan niissä on soviterenkaat, tarkista, että vaihdat ne vanteiden mukana.
  • Huolehdi, että pultit ja mutterit ovat puhtaat ja helposti pyörivät. Kiristä pultit ristiin ja tasaisesti. Viimeistele pulttien kiristys vasta, kun olet laskenut auton takaisin renkaan päälle. Momenttiavaimella pultit saa kiristettyä oikeaan tiukkuuteen ja välttyy ylikiristykseltä (tarkka luku selviää auton ohjekirjasta).
  • Jälkikiristä renkaan pultit vielä 100-200 kilometrin ajon jälkeen. 

Ratsaa renkaasi

Syksyn sadekelit ja kuluneet kesärenkaat ovat vaarallinen yhdistelmä. Monet autoilijat ajavat kesärenkaansa loppuun syksyisin, vaikka varsinkin silloin pitoa tarvitaan. Runsailla sateilla, kun vettä on tiellä riittävästi ja ajonopeus ylittää tietyn rajan, vaarana on joutua vesiliirtoon, jossa kontakti renkaan ja asvaltin väliltä katoaa ja pito häviää.

Auton ajokäyttäytyminen on parhaimmillaan, kun renkaat ovat juuri sille autotyypille tarkoitettuja, oikean kokoiset ja keliin sopivat. Huonokuntoiset renkaat ovat yleisin rengasriski tieliikenteessä. 

Turvasuositukset urasyvyydeksi: kesärenkaat vähintään 4 mm, talvirenkaat vähintään 6 mm.

Jokin rengasriski on ollut mukana noin joka seitsemännessä 2000-luvulla tutkitussa onnettomuudessa.

Renkaiden merkitys korostuu vaikeissa kelioloissa. Kaksi kolmesta renkaisiin liittyvästä onnettomuudesta tapahtuu lumisella, jäisellä tai vetisellä kelillä, vaikka useimmiten henkilö- tai pakettiautojen aiheuttamat onnettomuudet sattuvat kuivalla kesä- tai talvikelillä.

Onnettomuustutkinnassa havaitut rengasriskit liittyvät yli 90-prosenttisesti huonokuntoisiin renkaisiin, sopimattomaan rengastukseen tai vääriin rengaspaineisiin. Muut rengasriskit ovat yksittäisiä ja erityyppisiä, kuten renkaiden väärä pyörimissuunta, liian lyhyet pyöränpultit tai vääränlaiset vanteet.

Yksinkertainen testi

2 euron kolikon uloin osa on leveydeltään 4 mm. Sillä voit helposti mitata renkaan pääurien syvyyden. Kolikon uloimman osan upotessa uraan kokonaisuudessaan, ovat renkaat urasyvyydeltään lain vaatimissa rajoissa.

 

Aihepiirit: