Siirry sisältöön

Tarkista peräkärryn kunto ja valitse ajonopeus tilanteen mukaan

Perävaunun kuntoon on syytä kiinnittää huomiota säännöllisesti, mutta etenkin ennen kevään ensimmäistä reissua. Liikenneturva muistuttaa myös, että suurin sallittu nopeus ei peräkärrynkään kanssa liikuttaessa ole läheskään aina sama asia kuin turvallinen ajonopeus.

Kevät on rakennusurakoiden tai piharemonttien sesonkiaikaa, ja moni hyödyntää peräkärryä hakiessaan materiaaleja projektinsa toteuttamiseen. Perävaunun kuntoon on kiinnitettävä huomiota säännöllisesti, ja varsinkin nyt mahdollisen talviseisonnan jälkeen. O1-luokkaan kuuluvia kevytperävaunuja ei katsasteta, joten vastuu kunnosta on yksin ajoneuvon kuljettajalla.

Monissa vanhoissa peräkärryissä akseliston rakenteellinen maksiminopeus on 80 km/h, eikä tätä siis kannata ylittää, vaikka uusi laki suuremman nopeuden salliikin.

”Renkaiden kunto on olennaisimmassa osassa. Niistä kannattaa katsoa ensinnäkin ikä ja riittävät urasyvyydet, joissa lain vähimmäisvaatimus kesärenkaille on 1,6 mm. On myös tarkistettava laakerit, rengaspaineet sekä se, ettei renkaan rungossa ole vikoja, esimerkiksi pullistumia tai halkeamia. Entä toimivatko kaikki valot? Maadoitus- ja polttimoviat ovat varsin tyypillisiä kärryissä, jotka ovat seisseet talven lumen alla”, avaa Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo.

Viime kesänä voimaan tullut tieliikennelaki sallii kevytperävaunun vetämisen maksimissaan 100 km/h entisen kahdeksankympin sijaan. Suurin sallittu nopeus ei kuitenkaan ole sama asia kuin suositusnopeus tai turvallinen nopeus. Tilanteeseen sopivan nopeuden valinnassa on otettava kärryn ja vetoajoneuvon kunnon lisäksi huomioon sekä olosuhteet että kuormaus.

”Monissa vanhoissa peräkärryissä akseliston rakenteellinen maksiminopeus on 80 km/h, eikä tätä siis kannata ylittää, vaikka uusi laki suuremman nopeuden salliikin. Peräkärryä vetävän on joka tapauksessa erityisen tärkeää havainnoida ja ennakoida muuta liikennettä, sillä kuorman kanssa äkkinäiset liikkeet tai jarrutukset ovat aina vaaratilanteita. Hyvissä ajoin havainnoimalla saa itselleen pelivaraa toimia”, Vuoristo muistuttaa.

Kuormaa huolella ja tee tarvittaessa useampi reissu

Auton rekisteriotteesta löytyy tieto siitä, miten painavaa kärryä autolla saa vetää. Peräkärry on kuormattava niin, että painopiste säilyy mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Painavimmat tavarat laitetaan akselin päälle ja kuorma jaetaan tasaisesti kärryn pohjan koko alalle. Lopuksi kuorma sidotaan kiinni kunnollisilla liinoilla. Lasti on kiinnitettävä huolella myös kuomullisessa kärryssä.

”Lastauksessa on myös huomioitava itse kärryn paino, joka on laskettava mukaan kokonaismassaan. Jos kokonaismassaltaan 750 kilon kärry painaa jo itsessään 300 kiloa, ei kuormaa saa olla yli 450 kiloa. Esimerkiksi terassilaudatkin painavat jo sen verran, että moni yllättyy, millaisen määrän tavaraa lopulta voi kerralla kyytiin ottaa. On siis aina parempi tehdä useampi turvallinen reissu kuin yksi turvaton”, kannustaa Vuoristo.

”Kannattaa myös kiinnittää huomiota aisapainoon, jota pitää olla sopivasti mutta ei liikaa – maksimi on kymmenen prosenttia kärryn kokonaismassasta. Jos kärryn saa nostettua vetokoukkuun käsin mutta ei liian kevyesti, on aisapaino usein sopiva”, Vuoristo vinkkaa.