
Liikenneturvallisuustyön tietopaketti kuntapäättäjille
Kunnan päätöksentekijänä pystyt vaikuttamaan merkittävästi liikenneturvallisuuskulttuuriin kunnassanne. Tämän materiaalin avulla saat karkean kokonaiskuvan suunnitelmallisesta liikenneturvallisuustyöstä ja konkreettisia vinkkejä vaikuttamiseen.
Verkko-oppimismateriaali liikenneturvallisuustyöstä
Liikenneturvallisuus paranee vain suunnitelmallisella ja pitkäjänteisellä työllä. Vuosikymmenten saatossa tehdyllä työllä onnettomuuksia on saatu vähennettyä merkittävästi.
Kuntapäättäjänä olet merkittävä toimija liikenneturvallisuustyössä. Päätöksentekijänä voit vahvistaa liikenneturvallisuustyön toimintaedellytyksiä ja liikenneturvallisuuden painoarvoa kunnassasi.
Tavoite
- Saat kokonaiskuvan liikenneturvallisuustyöstä ja sen osa-alueista.
- Hahmotat, mitä liikenneturvallisuustyö merkitsee.
- Hahmotat, miten liikennekäyttäytymiseen vaikuttamalla ennaltaehkäistään onnettomuuksia.
- Saat vinkkejä siihen, miten omalta osaltasi voit toteuttaa ja tukea liikenneturvallisuustyötä.
Sisältö jakautuu viiteen osa-alueeseen
- Liikenneturvallisuuden merkitys
- Liikenneonnettomuuksien kustannukset
- Suomalaisen liikenneturvallisuustyön rakenteet
- Liikennekäyttäytyminen ja koettu turvallisuus
- Turvalliseen liikennekäyttäytymiseen vaikuttaminen
Suosittelemme tutustumaan osa-alueisiin luetellussa järjestyksessä.
Vastaathan lopussa lyhyeen palautekyselyyn. Vastaukset auttavat meitä kehitystyössä. Vastaukset kerätään Surveypal-lomakkeella nimettömänä, kuin myös muut tällä sivulla kerättävät vastaukset.
Osio 1: Liikenneturvallisuuden merkitys
Liikenneturvallisuus on tärkeä osa jokaisen kuntalaisen arkea. Enemmistö suomalaisista toivoo, että kuntapäättäjät edistävät aktiivisesti liikenneturvallisuutta heidän kotikunnassaan.

86 % suomalaisista toivoi vuoden 2025 kuntavaalien alla, että valittava kunnanvaltuusto edistää aktiivisesti liikenneturvallisuutta heidän kotikunnassaan.
Liikenteessä liikkuu kaikenikäisiä ihmisiä monenlaisilla kulkutavoilla ja erilaisin valmiuksin vuoden jokaisena päivänä. Jokaisella heistä on oikeus turvalliseen ja turvalliselta tuntuvaan liikkumiseen. Se edistää myös hyvinvointia ja terveyttä.

Missä kuljit itse viimeksi liikenteessä? Miten matkasi sujui? Ajattelitko turvallisuutta vai kenties jotain ihan muuta? Tutustu seuraavaan tarinaan ja pohdi sen avulla millaisia ajatuksia liikenteessä liikkuminen voi eri ihmisissä herättää.
Kohtaamisia liikenteessä
On syksyinen aamupäivä ja Olivia on matkalla päivähoitoon äitinsä Kaisan kanssa. He ovat valmistautuneet päivän metsäretkeen. Matkalla he harjoittelevat tunnistamaan liikennemerkkejä. Olivia on innoissaan. Tyttären innostus ja oppiminen saa Kaisankin hymyilemään. Olivia tarkkailee ympäristöä ja huomaa naapurin taluttamassa suloista koiraansa tien toisella puolella.
Samaan aikaan Eero pyöräilee töihin uudella työsuhdepyörällään – kypärä päässä, työnantajan työmatkaliikkumisen hyvien käytäntöjen mukaisesti. Eero käy läpi mielessään työpäivän kulkua. Hän muistelee hyvällä eilistä jälleennäkemistä opiskeluaikaisten ystävien kanssa. Eero pyöräilee, koska se virkistää mukavasti kehoa ja mieltä heti päivän alussa.
Raili, eläkeläinen, ajaa autolla kauppaan. Hän nauttii aamun rauhallisuudesta ja suunnittelee puutarhatöitä. Raili on juuri saanut lääkäriltä ajokortin jatkamista puoltavan lausunnon. Se tuo hänelle mielenrauhaa ja varmuutta siitä, että hänen arkeensa ei tule merkittäviä muutoksia -ainakaan vielä. Tulevaisuutta ilman ajokorttia Raili ei halua miettiä, vaikka varmaan siihenkin olisi syytä varautua.
Railin, Eeron, Kaisan ja Olivian tiet kohtaavat lyhyesti suojatiellä. Aikuisten ajatukset siirtyvät muista asioista ympäristöön ja muiden toiminnan havainnointiin. Kohtaaminen sujuu turvallisesti ja matka jatkuu kohti päivän askareita hyvillä mielin.
Liikenneturvallisuustyötä ohjaa nollavisio
Nollavisio on otettu käyttöön liikenneturvallisuustyötä ohjaavaksi visioksi Suomessa ja kansainvälisesti. Katso seuraavalta videolta, mistä siinä on kyse.
Nollavisio on visio liikenteestä, jossa kenenkään ei tule kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Suomi on sitoutunut Euroopan Unionin tavoitteeseen saavuttaa nollavisio vuoteen 2050 mennessä.
Vaikuta rakenteisiin
Kunnan päätöksentekijänä pystyt vaikuttamaan siihen, miten koko kunnassa asetetaan tavoitteita ja toimitaan. Eli voit vaikuttaa erityisesti liikenneturvallisuustyön rakenteisiin: toiminnan suunnitteluun, osaamiseen, resursseihin, yhteistyöhön sekä tilannekuvan ylläpitämiseen seurannan ja arvioinnin kautta. Näiden kautta mahdollistuu tehokas ja vaikuttava liikenneturvallisuustyö kunnan eri toimialoilla ja yksiköissä.
Liikenneturvan kyselyssä 62 % suomalaisista oli sitä mieltä, että heidän kotikuntansa tulee olla edelläkävijä liikenteen turvallisuuden parantamisessa.
Jokaisella on kokemusta liikenteessä liikkumisesta. Tätä kokemusta kannamme mukanamme, kun päätämme ja vaikutamme. Oma ammatillinen tausta voi esimerkiksi auttaa ymmärtämään syvemmin yksittäisen kuntaorganisaation toimialan mahdollisuuksia ja reunaehtoja.
On myös tärkeää olla avoin sille, mitä emme omien kokemustemme ja osaamisemme kautta ymmärrä. Vieraampaa voi esimerkiksi olla, miten eri liikuntarajoitteita omaavat kuntalaiset kokevat liikenteen, tai, miten lapsen kehitys ja erilaiset viivästymät kehityksessä vaikuttavat tietynikäisten liikenteessä liikkumiseen, jos ei näistä työn tai muun elämän kautta ole kokemusta. Kokonaiskuvaan keskittyminen toimialoja ja kuntalaisia kuullen on olennaista
Kahdeksan keinoa käyttöön
Edistä liikenneturvallisuustyötä varmistamalla, että seuraavat toteutuvat kunnassanne:
- Kunnassa on liikenneturvallisuustyöryhmä, jossa on kattava edustus kunnan eri toimialoilta, sidosryhmistä, viranomaisilta, paikallisyhdistyksistä ja hyvinvointialueelta. Osoita kiinnostusta ryhmän toimintaa kohtaan.
- Kunnassanne on selkeä liikenneturvallisuussuunnitelma tai -ohjelma, jossa määritellään tavoitteet ja toimenpiteet. Suunnitelmassa huomioidaan eri toimialat ja sen toteutusta seuraa ja koordinoi liikenneturvallisuustyöryhmä.
- Liikenneturvallisuustavoitteet on huomioitu eri toimialojen arjen työtä ohjaavissa toimialakohtaisissa toiminta- ja vuosisuunnitelmissa sekä uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
- Liikenneturvallisuus näkyy läpileikkaavana teemana hyvinvointityössä ja on myös huomioitu valtuuston hyväksymässä kunnan hyvinvointisuunnitelmassa.
- Liikenneturvallisuustyöhön eri toimialoilla on riittävästi resursseja ja osaamista. Kunnan henkilöstö saa tarvittaessa perehdytystä ja koulutusta liikenneturvallisuustyön toteutukseen tehtävässään. Tekniselle toimelle on osoitettu vuosittainen määräraha liikenneturvallisuuskohteiden toteutukseen ja suunnitteluun.
- Työntekijöiden työ- ja työasiointimatkojen turvallisuutta edistetään työnantajan roolissa.
- Kuntalaisille viestitään säännöllisesti liikenteeseen liittyvistä ajankohtaisista teemoista. Kuntalaisille suunnatuissa kyselyissä on myös huomioitu liikenteen teemat. Kuntalaisilla on lisäksi mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua muilla tavoin kunnan liikenneturvallisuustyöhön.
- Liikenteen turvallisuustilannetta ja toimenpiteiden toteutumista seurataan. Toiminnan vaikutuksia arvioidaan ja uutta toimintaa suunnataan arvioinnin pohjalta.

Kuntapäättäjänä pystyt vaikuttamaan liikenneturvallisuustyön rakenteisiin.
Mikä on ensimmäinen mieleesi tuleva asia, jonka voisit itse tehdä sen eteen, että kuntasi edistää aktiivisesti liikenneturvallisuutta?
Osio 2: Liikenneonnettomuuksien kustannukset
Keskimäärin joka toinen päivä yksi ihminen menehtyy Suomessa tieliikenneonnettomuuteen. Virallisten tilastojen mukaan keskimäärin kaksi ihmistä loukkaantuu vakavasti joka päivä. Lievemmin loukkaantuneita on moninkertainen määrä.
Onnettomuuksista koituu merkittäviä taloudellisia kustannuksia yhteiskunnalle, mikä vaikuttaa myös kunnan talouteen.
Viralliseen tieliikenneonnettomuustilastoon päätyvät ne onnettomuudet, joista poliisi saa tiedon. Monet onnettomuudet, kuten pyöräilijöiden yksittäisonnettomuudet, jäävät usein tämän tilaston ulkopuolelle. Tilastointia kuitenkin kehitetään jatkuvasti.
Myös jalankulkijat liukastuvat ja kaatuvat tieliikennealueella. Nämä tapaturmat eivät kuitenkaan virallisen määritelmän mukaan ole tieliikenneonnettomuuksia, kun osallisena kaatumisessa ei ole ajoneuvoa. Ajoneuvoja ovat mopojen ja autojen ohella myös esimerkiksi polkupyörät sekä kevyiksi sähköajoneuvoiksi luokiteltavat sähköpotkulaudat.
Seuraavassa videossa käymme tarkemmin läpi onnettomuuskustannusten jakautumista. Voit lukea sisällön myös tekstimuodossa videon alla auki napautettavasta kohdasta.
Videon kesto on 2 minuuttia ja 10 sekuntia.
Saat videon kokonäytön tilaan oikeasta alanurkasta reunimmaisesta kuvakkeesta (neljä kulmiin osoittavaa nuolta). Poistu koko näytön tilasta tietokoneella ESC-näppäimellä.
Tieliikenneonnettomuuksien laskennallinen kustannus oli 1,2 miljardia vuonna 2024. Kustannuksia aiheuttavat itse onnettomuustilanne ja sen hoitaminen, esimerkiksi pelastustoimet, ensi- ja sairaanhoito sekä alueen mahdolliset korjaustyöt. Kustannuksia syntyy myös muun muassa kuntoutuksesta, uudelleenkouluttautumisesta ja työpanoksen menetyksestä. Kustannukset voi jakaa seuraaviin osa-alueisiin:
- Onnettomuustilanne. Erityisesti pelastustoimet, ensihoito ja sairaankuljetus.
- Sairaanhoito. Erityisesti avoterveydenhoito, erikoissairaanhoito ja potilassiirrot.
- Kuntoutus ja muu avustaminen. Eli kuntoutus, uudelleenkoulutus, erikoiskoulutus ja elämää avustavat järjestelyt.
- Hätäkeskus, poliisi, onnettomuustutkinta, vakuutusten hallinnointi ja oikeuslaitos.
- Aineelliset vauriot, kuten ajoneuvovauriot, uhrien omaisuuden vauriot, lastivauriot, onnettomuuspaikan raivaus ja ajoneuvojen siirto sekä infrastruktuurivauriot.
- Yksilön aineellinen hyvinvointi. Erityisesti ansioiden menetys.
- Työpanoksen menetys.
- Yksilön aineeton hyvinvointi ja
- yhteisön hyvinvointi.
Jokainen ennalta ehkäisty liikenneonnettomuus säästää rahaa. Myös yhteiskuntaa kuormittavalta inhimilliseltä kärsimykseltä, surulta, pelolta ja kivuilta säästytään.
Vakava onnettomuus ei vaikuta pelkästään sen uhreihin, vaan myös heidän lähipiiriinsä, mahdollisesti myös heidän tuen tarpeeseensa ja työn tekemiseensä.
Yksittäisen onnettomuuden kustannukset kasvavat vakavuuden mukaan. Lievempiä onnettomuuksia on kuitenkin huomattavasti enemmän ja niistä tiedetään vähemmän. Niiden todelliset kustannukset saattavat osoittautua merkittävästi suuremmiksi, kun tilastointi tarkentuu.

Yksittäisen tieliikenneonnettumuuden kustannukset muodostuvat monesta asiasta.
Euromääräiset summat vaihtelevat suuresti sen mukaan, millaisesta onnettomuudesta on kyse. Esimerkiksi vauriot ympäristölle voivat olla merkittäviä tai sitten eivät. Osallisten vammat voivat vaatia useita hoitokäyntejä ja pitkää kuntoutumista tai toipuminen voi tapahtua nopeasti. Pysyvät vammat voivat rajoittaa merkittävästi työssä käyntiä ja vaatia jatkuvaa avustajien läsnäoloa arjen eri toiminnoissa tai työkyky voi säilyä ennallaan ja arki sujua ilman avun tarvetta.
Ruotsissa tehdyn laskelman mukaan hyötyjä koituisi 7 miljardia kruunua ja kustannuksia vain 0,17 miljardia kruunua, jos kaikki Ruotsissa pyöräilevät käyttäisivät kypärää.
Lähde: Heba Kurdi (2021) Cykelhjälmens betydelse för säkerheten och samhällsekonomin, Transportstyrelsen (Avautuu uuteen ikkunaan) (pdf)
Kaikkein vaikeinta on päästä kiinni siihen, millaiset kerrannaisvaikutukset yksittäisellä onnettomuudella on. Se ei vaikuta pelkästään onnettomuuden osallisiin, vaan voi aiheuttaa merkittävää pahaa oloa ja stressiä avunantajina paikalla olleille henkilöille ja lähipiirille. Lähipiirissä on mahdollisesti tarpeen keventää omaa työntekoa, jotta onnettomuudessa loukkaantuneen arki saadaan sujumaan.
Pohdi hetki, minkälaiset ympäristön korjauskustannukset kunnan katuosuudella tapahtunut onnettomuus voisi aiheuttaa? Jos nuori kuntalainen menettää onnettomuudessa työkykynsä, miten se vaikuttaa kunnan verotuloihin?
Jatka pohtimalla, millainen taloudellinen vaikutus jo yhden vakavan onnettomuuden ennaltaehkäisyllä on kunnalle? Entä inhimilliset vaikutukset?
Osio 3: Suomalaisen liikenneturvallisuustyön rakenteet
Seuraavalla videolla saat karkean kokonaiskuvan siitä, mihin eri toimialoihin liikenneturvallisuus kytkeytyy sekä miten sitä organisoidaan valtakunnallisesti ja paikallisesti. Voit lukea sisällön myös tekstinä napauttamalla tekstin esiin videon alla.
Videon kesto on 2 minuuttia ja 39 sekuntia.
Kansallista liikenneturvallisuustyötä ohjaavat EU:n tasolla laaditut strategiat ja linjaukset, esimerkiksi ajokorttidirektiivi.
Suomessa liikenneturvallisuustyötä ohjaa ennen kaikkea liikenne- ja viestintäministeriön johdolla laadittu valtakunnallinen liikenneturvallisuusstrategia. On myös muita ohjelmia ja suunnitelmia, jotka sisältävät liikenneturvallisuustyötä ohjaavia tavoitteita ja toimenpiteitä.
Useimmissa kunnissa liikenneturvallisuustyötä ohjaa ja koordinoi monialainen liikenneturvallisuusryhmä, joka myös osallistuu kunnan liikenneturvallisuussuunnitelman laadintaan. Ryhmässä on edustus kunnan eri toimialoilta. Lisäksi ryhmässä on mukana alueellisia ja paikallisia sidosryhmiä.
Liikenneturvallisuustyö liittyy läheisesti moniin kunnan tehtäviin ja tavoitteisiin, kuten tapaturmien ehkäisyyn, kestävän liikkumisen edistämiseen, elintapaohjaukseen ja terveys- ja liikuntaneuvontaan sekä ehkäisevään päihdetyöhön.
Kunnan liikennekasvatus ja viestintä on myös vahvasti yhteydessä hyvinvointialueilla tehtävään työhön esimerkiksi neuvoloiden, kouluterveydenhuollon, ehkäisevän päihdetyön, ikääntyneiden palveluiden ja muun ennaltaehkäisevän toiminnan kautta.
Monet yhteiskunnalliset muutostekijät heijastuvat liikenteeseen ja sen turvallisuuteen, keskeisimpänä väestörakenne sekä erilaiset sosiaaliset ja terveydelliset haasteet. Alueelliset eroavaisuudet voivat olla suuria. Hyvinvoinnin eteen tehtävällä työllä vaikutetaan moniin haasteisiin. Paikallinen tietämys ja yhteistyö eri tahojen kanssa on tarpeellista ja arvokasta.
Parhaimmillaan liikenneturvallisuus on nivottu laajasti osaksi eri toimialojen toimintaa ja suunnitelmia. Liikenneturvan kyselyn mukaan 89 % suomalaisista on sitä mieltä, että kunnan päätöksissä tulee aina ottaa huomioon vaikutukset liikenneturvallisuuteen.
Myös työnantajana kunnalla on velvollisuus huolehtia siitä, että työn tekeminen kuntaorganisaatiossa on turvallista.
Työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajaa selvittämään ja arvioimaan työn vaaroja (ml. työajot sekä työajan ulkopuolella tapahtuva työhön liittyvä matkustaminen, 10 §).
Työnantaja voi vaikuttaa myös työntekijöidensä turvalliseen liikennekäyttäytymiseen kodin ja työpaikan välisillä työmatkoilla. Myös näistä aiheutuu kustannuksia kuntaorganisaatiolle työnantajana muun muassa poissaolojen ja korvaavan työvoiman järjestämisen takia.

Liikenneturvallisuustyötä Suomessa ohjaavat linjaukset, strategiat, ohjelmat ja suunnitelmat.
Osio 4: Liikennekäyttäytyminen ja koettu turvallisuus
Onnettomuudet ovat turhia ja estettävissä. Usein yksittäisen onnettomuuden taustalla on monia tekijöitä ja puhutaan riskien kasautumisesta.
Seuraavalla videolla saat tietoa vakavimpien onnettomuuksien taustalla vaikuttavista seikoista ja turvallisuuden tunteen merkityksestä. Voit lukea sisällön myös tekstinä napauttamalla sen auki videon alla.
Videon kesto on 2 minuuttia ja 34 sekuntia.
Suomessa on ainutlaatuinen järjestelmä, jossa tutkitaan jokainen kuolemaan johtanut tieliikenneonnettomuus tarkasti. Moniammatillinen tutkijalautakunta selvittää, mitä onnettomuudessa tapahtui ja mitkä tekijät siihen vaikuttivat. He antavat myös parannusehdotuksia.
Tutkijalautakunnat jakavat onnettomuuden riskitekijät neljään osa-alueeseen:
- Tienkäyttäjä: Tämä on yleisin riskitekijä. Usein kyse on ylinopeudesta, sairaudesta, alkoholin vaikutuksesta, väsymyksestä, liian suuresta tilannenopeudesta, ajokortittomuudesta, mielentilasta tai vähäisestä ajokokemuksesta.
- Riskikäyttäytyminen on merkittävä tekijä onnettomuuksissa. Jo lievä ylinopeus vähentää kuljettajan reagointiaikaa ja voi johtaa virheisiin.
- Ajoneuvo: Yleisiä riskitekijöitä ovat turvajärjestelmien puutteet, turvalaitteiden käyttämättömyys, törmäyssoveltuvuus ja -turvallisuus sekä renkaiden puutteet.
- Liikenneympäristö: Yleisiä riskitekijöitä ovat kaiteiden puuttuminen, tieympäristön vaaratekijät sekä keli- ja sääolosuhteet.
- Lainsäädäntö ja liikennejärjestelmä: Näitä riskitekijöitä löytyy harvemmin, noin kymmenesosassa onnettomuuksista. Ne liittyvät erityisesti ajokyvyn valvontajärjestelmään, liikennevalvontaan, katsastusvaatimuksiin ja -menetelmiin sekä ajokortti- ja kuljettajavaatimuksiin.
Tutkijalautakunnat tutkivat myös sairaskohtaukset. Jos kuljettaja kuolee sairaskohtaukseen, sitä ei tilastoida tieliikenneonnettomuutena, mutta muille osapuolille aiheutuneet vahingot merkitään tieliikenneonnettomuudeksi.
Kaikki se, mitä näemme liikenteessä tai mistä puhumme liikenteestä, ei välttämättä ole suurin riski onnettomuuksissa. Säikäyttävät tilanteet vaikuttavat siihen, mitä pidämme vaarallisena. On hyvä muistaa, että nämä kokemukset ovat yhtä merkityksellisiä yksittäiselle kuntalaiselle kuin todelliset liikenneturvallisuusongelmat.
Kokemuksilla ja pelolla voi olla vaikutusta mm. siihen, uskaltaako vanhempi päästää lapsensa kävellen koulumatkalle tai uskaltaako iäkäs henkilö lähteä liikkeelle. Ne vaikuttavat kulkutapavalintoihin ja kulkemiseen ylipäätään. Liikkuminen paikasta toiseen on yksi ihmisen perustarpeista. Esimerkiksi iäkkäällä henkilöllä se ylläpitää toimintakykyä ja vähentää kaatumisriskiä.
Kuntalaisten kokemuksia on tärkeä kuulla. Samalla on hyvä kirkastaa itsellensä, millä tuetaan koettua liikenneturvallisuutta ja millä vähennetään liikenneonnettomuuksia.

Suomessa moniammatilliset tutkijalautakunnat tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudet
Alueelliset onnettomuustilastot
- Samoja maakunta- ja kuntakohtaisia tilastoja voit tarkastella Tilastokeskuksen Tieliikenneonnettomuustilaston ja tietokannan avulla (Avautuu uuteen ikkunaan).
- Lisäksi Liikenneturvan verkkosivujen Tutkimukset-osiosta löytyy tilastoja esim. ikäryhmittäin.
- Onnettomuustietoinstituutin raporteista ja julkaisuista (Avautuu uuteen ikkunaan) löydät koosteita tutkijalautakuntien tuottamasta tiedosta.
Tiedätkö, mikä on kuntasi liikenneturvallisuustilanne – mitä tietoja kerätään tilannekuvan saamiseksi ja miten kehitystä seurataan (esim. asukaskyselyjen tulokset, esteettömyyskartoitukset, nopeusnäytöt, onnettomuuksien paikkatieto)? Entä, mitä tiedät kunnan työntekijöille tapahtuvista työmatkatapaturmista?
Osio 5: Turvalliseen liikennekäyttäytymiseen vaikuttaminen
Onnettomuustutkinnan tavoin liikenneturvallisuustyötä hahmotetaan eri osa-alueiden kautta.
Kaikissa osa-alueissa ihmisen toiminta vaikuttaa turvallisuuteen. Liikennekäyttäytymisen kannalta keskeiset osa-alueet ovat:
- lait, säätely ja valvonta,
- liikenneympäristö ja -palvelut,
- ajoneuvojen turvallisuus,
- elinikäinen liikennekasvatus ja –viestintä,
- pelastustoiminta ja ensihoito sekä
- hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen eteen tehtävä työ.

Seuraavalla videolla käymme tarkemmin läpi nämä osa-alueet. Voit lukea sisällön myös tekstinä videon alta auki napautettavasta kohdasta.
Videon kesto on 5 minuuttia ja 1 sekunti.
Tieliikennelaki muodostaa sääntöjärjestelmän, jonka pohjalta liikenteessä kuljetaan ja joka auttaa ennakoimaan muiden toimintaa liikenteessä. Sääntöjärjestelmä kertoo myös, millainen toiminta on riskialtista (esim. rattijuopumus). Ihmiset kuitenkin rikkovat sääntöjä sekä tahallaan että tahattomasti, jolloin onnettomuudelta välttyminen voi olla kiinni muiden tienkäyttäjien toiminnasta.
Liikenneympäristöä muokkaamalla voidaan ennaltaehkäistä onnettomuuksia varmistamalla esimerkiksi turvalliset risteys- ja suojatiejärjestelyt. Törmäyksen seurauksia voidaan myös pienentää. Seurauksia pienentävät esimerkiksi nopeutta alentavat hidasteet. Vammoja voi myös lieventää se, ettei esimerkiksi jyrkissä mutkissa ja alamäissä ole kiinteitä esineitä, joihin pyöräilijä kaatuessaan voi törmätä.
Liikenneympäristön tavoin ajoneuvojen turvallisuutta kehitetään jatkuvasti. Samanaikaisesti pyritään parantamaan ajoneuvon turvatekniikkaa onnettomuuksia ennaltaehkäisevillä järjestelmillä sekä törmäysturvallisuutta, jotta tapahtuvan onnettomuuden seuraukset olisivat lievemmät. Ihminen voi omalla käyttäytymisellään kuitenkin nollata nämä hyödyt, esimerkiksi ajamalla ylinopeutta.
Kun onnettomuus tapahtuu, kansalaisten ripeä ja turvallinen toiminta onnettomuustilanteessa ennen ensihoidon paikalle saapumista estää mahdolliset lisävahingot ja auttaa uhreja toipumaan paremmin vammoistaan.
Kunnalla on hyvät edellytykset vaikuttaa liikennekäyttäytymiseen erityisesti liikenneympäristön ja palveluiden, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen eteen tehtävän työn sekä liikennekasvatuksen ja viestinnän osa-alueilla. Muilla osa-alueilla tehtävään työhön kunta voi vaikuttaa muun muassa omien verkostojen ja yhteistyön kautta. Työnantajana kunta voi myös vaikuttaa siihen, kuinka turvallisilla ajoneuvoilla työasiointimatkat tehdään.
Viidesosa kaikista kuolemaan johtavista onnettomuuksista tapahtuu kuntien katuverkossa. Noin puolet onnettomuuksissa kuolleista on jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja mopoilijoita. Kehittämällä liikenneympäristöä, viestimällä ja kasvattamalla kunta voi vaikuttaa erityisesti näiden tienkäyttäjien liikenneturvallisuuteen.
Kuntataajamissa liikkuu myös pieniä lapsia ja ikäihmisiä. Lapset ovat vasta kehittymässä turvallisiksi liikenteessä liikkujiksi. Lapsen kyky omaksua tarvittavia tietoja ja taitoja vahvistuu iän myötä. Vanhana tiedot, taidot ja asenne voivat olla kohdillaan, mutta toimintakyvyn heikentyessä havainnointi eri liikennetilanteissa ei välttämättä enää suju entiseen malliin.
Usein sanotaankin, että jos lapset ja iäkkäät pärjäävät liikenteessä, niin sitten pärjäävät muutkin. Liikenneympäristö vaikuttaa olennaisesti myös siihen, miten aisti- ja liikuntarajoitteiset henkilöt pääsevät liikkumaan turvallisesti.
Kunnissa ja hyvinvointialueilla tehtävässä terveyden ja hyvinvoinnin edistämistyössä kohdataan niitä henkilöitä, joilla on toimintakykynsä puolesta haasteita pärjätä liikenteessä. Kohtaamiset ovat mahdollisuus painottaa myös turvallista liikennekäyttäytymistä. Jotta liikenteessä liikkuminen olisi terveellistä, on sen oltava myös turvallista.
Varhaislapsuudesta vanhuuteen ulottuva elinikäinen liikennekasvatus ja viestintä vahvistavat turvallista liikennekäyttäytymistä muun muassa oivalluttamalla, rohkaisemalla, vastuuttamalla ja muistuttamalla ihmisiä siitä, mikä on tärkeää. Turvallinen liikennekäyttäytyminen ylläpitää turvallista liikenneturvallisuuskulttuuria. Niin sanottuja nopeita voittoja saadaan aikaan esimerkiksi sillä, että kaikki käyttävät turvavarusteita, kuten turvavyötä ja pyöräilykypärää.
Ihmisen toimintaan liikenteessä ei vaikuta pelkästään se, miten hän eri liikennetilanteissa toimii. Siihen vaikuttavat myös ratkaisut, joita hän on tehnyt jo ennen liikkeelle lähtöä.
Kun ihmisen turvallista liikennekäyttäytymistä halutaan eri osa-alueilla edistää, on tärkeä huomioida myös yksilöllisiä toimintaan vaikuttavia seikkoja.
Jokaisella tienkäyttäjällä on tietty tietojen ja taitojen muodostama osaaminen. Kasvatuksen ja kokemusten kautta heille on muodostunut tietynlaiset arvot ja asenteet. Ajan myötä osaamisesta ja kokemuksista muodostuu myös tapoja toimia, joita ei enää kovin tietoisesti todennäköisesti edes ajatella.
Iän tai esimerkiksi sairauden myötä ihmisen toimintakyvyssä voi tapahtua muutoksia. Ne vaikuttavat myös liikkumisen turvallisuuteen, ellei heikentynyttä toimintakykyä ole mahdollista kompensoida jollain tavoin.
Yksilöt tarvitsevat yhteiskunnan tukea fiksujen liikkumisvalintojen tekemisessä. Ihmisen osaamiseen, haluun, mahdollisuuksiin ja kykyyn liikkua turvallisesti eri elämänvaiheissa ja kulkutavoilla voidaan vaikuttaa. Kullakin osa-alueella on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Tehokkainta vaikuttaminen onkin, kun sitä tehdään samanaikaisesti eri osa-alueilla.
Kuntapäättäjänä voit myös pienillä konkreettisilla teoilla osallistua ihmisten muistuttamiseen ja oivalluttamiseen turvallisen liikennekäyttäytymisen tärkeydestä esimerkiksi seuraavilla teoilla:
- Tulosta Liikenneturvan nettisivuilta ajankohtaan sopiva juliste kunnantalon ilmoitustaululle, jos ei siellä sellainen jo ole.
- Jaa somessa vinkkejä esimerkiksi pyöränhuoltoon, lasten turvalliseen kuljettamiseen, kiireen taltuttamiseen liikenteessä tai keskusteluihin ajokyvyn muutoksista. Hyödynnä Liikenneturvan ja muiden liikenneturvallisuusalan asiantuntijoiden somejulkaisuja ja materiaaleja.
- Toimi esimerkkinä. Vahvista turvallisia toimintamalleja olemalla elävä esimerkki niistä.
Liikenneturvan kyselyssä suomalaisista 88 prosenttia on sitä mieltä, että kuntapäättäjien tulisi näyttää omalla käyttäytymisellään esimerkkiä liikenteessä (noudattaa nopeusrajoituksia, käyttää pyöräilykypärää ja heijastinta ym.).
Mihin liikenneturvallisuustyön osa-alueista koet, että voisit eniten vaikuttaa? Miten voisit omalta osaltasi vaikuttaa kyseisellä osa-alueella?
Arvioi oppimaasi ja anna palautetta
Mitä opit tai oivalsit? Mitä me voimme parantaa? Kerro se meille, vastaamalla seuraaviin kysymyksiin. Paina lopuksi lähetä-painiketta, jotta vastauksesi tallentuvat.”
Vastaukset kerätään Surveypal-lomakkeella nimettömänä. Emme yhdistä aiemmin tällä sivulla antamiasi vastauksia, emmekä mitään henkilöiviä tietoja sinusta lomakkeella antamiisi vastauksiin.
Lisätietoa siitä, miten Liikenneturvassa käsittelemme henkilötietoja, löydät tietosuojasivultamme (Avautuu uuteen ikkunaan).
Hyödyllisiä linkkejä
Tästä voit poimia talteen linkit syventävään tietoon kansallisesta ja kansainvälisestä liikenneturvallisuustyöstä, onnettomuuksien kustannusvaikutuksista, tilastoista sekä eri toimenpiteiden ennaltaehkäisemisestä.
- Liikenneturvallisuus kunnissa (Avautuu uuteen ikkunaan) -verkkokurssi sisältää syventävää toimialakohtaista tietoa turvallisen liikennekäyttäytymisen edistämisestä. Se on suunnattu erityisesti liikenneturvallisuustyöryhmien uusille jäsenille.
- Käsikirja kuntien liikenneturvallisuustyöhön (Avautuu uuteen ikkunaan)
- Valtakunnallinen liikenneturvallisuusstrategia (Avautuu uuteen ikkunaan)
- Turvallisesti kaiken ikää: Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn ohjelma 2021–2030 sekä selvitys kustannuksista (Avautuu uuteen ikkunaan)
- EU:n liikenneturvallisuuspolitiikka (Avautuu uuteen ikkunaan)
- WHO:n globaalit liikenneturvallisuustyön tavoitteet Globaalit liikenneturvallisuustyön tavoitteet ”Decade of Action for Road Safety 2021-2030 (Avautuu uuteen ikkunaan)”
- Traficomin raportti tieliikenneonnettomuuksien kustannusvaikutuksista ”Tieliikenteen onnettomuuskustannusten tarkistaminen Kuolemat sekä vakavat ja lievät loukkaantumiset kustannusvaikutusraportti (Avautuu uuteen ikkunaan)” vuodelta 2016.
- Liikenneturvan koostamat viralliset liikenneonnettomuustilasto (Avautuu uuteen ikkunaan)t ikäryhmittäin ja kulkumuodoittain. Voit tutustua kuntakohtaisiin tietoihin tämän linkin kautta (Avautuu uuteen ikkunaan) tai Tilastokeskuksen Tieliikenneonnettomuustilastosta ja tietokannasta (Avautuu uuteen ikkunaan).
- Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tilastot ja julkaisut (Avautuu uuteen ikkunaan) tutkijalautakuntien koostamasta aineistosta.
- Maailmanpankin raportin (2021) vaikuttavimmat keinot liikenneturvallisuuden edistämiseen, ”Guide for Road Safety Interventions: Evidence of What Works and What Does Not Work (Avautuu uuteen ikkunaan)”
- WHO:n yhteenveto riittävästi tutkimusnäyttöä omaavista moottoroitujen 2-3 pyöräisten interventioista (2022) ”Powered two- and three wheeler safety: A road safety manual for decision-makers and practitioners” (Avautuu uuteen ikkunaan) (PDF)
- WHO:n yhteenveto riittävästi tutkimusnäyttöä omaavista pyöräilyn interventioista (2020) ”Cyclist safety: An information resource for decision-makers and practitioners (Avautuu uuteen ikkunaan)” (PDF)
- WHO:n työkalupakki kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen (2025) ”Promoting walking and cycling: a toolkit of policy options (Avautuu uuteen ikkunaan)”