...rattijuopumusrajan ylittäneenä (Vias institute 2024). Alkoholi ja liikenneturvallisuus Tutkimustieto osoittaa kiistattomasti, että jo vähäinen alkoholimäärä heikentää ajosuoritusta. Onnettomuusriski kasvaa jyrkästi alkoholipitoisuuden noustessa. Käytännössä sellaista promillerajaa ei ole, jonka alapuolella ei...
Lue lisää
...eikä niitä tule käsitellä yksittäisinä tai pelkästään elinkeinopoliittisina toimenpiteinä. Alkoholipolitiikka vaikuttaa koko yhteiskuntaan, myös liikenteen turvallisuuteen. Alkoholilain tarkoitus on vähentää alkoholipitoisten aineiden kulutusta rajoittamalla ja valvomalla niihin liittyvää elinkeinotoimintaa alkoholin...
Lue lisää
...muutosta erityisesti nuorten keskuudessa. Alkoholin palaminen Alkoholi poistuu elimistöstä palamalla. Maksa polttaa puhdasta alkoholia noin yhden gramman tunnissa kymmentä painokiloa kohden. Elimistön alkoholipitoisuus riippuu henkilön painosta. Naisilla alkoholiannos nostaa elimistön...
Lue lisää
...kattavasti kuvattu alkoholin saatavuuden lisääntymiseen liittyviä riskejä. Liikenneturva ei näe esitetyn lakiehdotuksen tuottavan myönteisiä vaikutuksia suomalaiselle yhteiskunnalle, eikä kannata esitystä entistä vahvempien alkoholijuomien tuomisesta ruokakauppoihin. Alkoholi ja liikenneturvallisuus Alkoholin kokonaiskulutuksella...
Lue lisää
Alkoholi vaikuttaa edelleen monen liikenneonnettomuuden taustalla. Liikenneturvan tuore kysely kertoo, että ajamiseen juopuneena, mutta alle rattijuopumusrajan, suhtaudutaan yllättävän lievästi. Samalla kuitenkin tiedostetaan, että pienemmätkin määrät alkoholia vaikuttavat ajokykyyn. Alkoholionnettomuudet korostuvat...
Lue lisää
Lähes jokainen suomalainen pitää tärkeänä puuttumista, jos näkee jonkun lähtevän ajamaan autoa humalassa. Liikenneturva haluaa herätellä suomalaisia myös siihen, että pienemmätkin määrät alkoholia vaikuttavat ajamiseen. Ratin taakse ei kannata mennä...
Lue lisää
...et aja on selkeä pelisääntö koskien kaiken ikäisten illanviettoja. Alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen on erityisen vaarallista nuorille monesta syystä. Yhtäältä nuorten alkoholitoleranssi on pienempi, sillä he eivät ole tottuneet alkoholiin....
Lue lisää
...alkoholin ja pyöräilyn yhdistämiseen. Liikenneturva selvitti suomalaisten suhtautumista alkoholiin ja pyöräilyyn kyselyssä viime vuoden lopulla*. Suomalaisista 36 prosenttia suhtautuu hyväksyvästi ajamiseen pyörällä alkoholin vaikutuksen alaisena (alle 0,5 promillen). Tästä joukosta...
Lue lisää
...hyväksyvänsä ajamisen alkoholia juoneena, jos rattijuopumusraja ei ylity. ”Alkoholin vaikutukset alkavat jo ensimmäisestä annoksesta ja väkijuoma vaikuttaa ajokykyyn jo ennen kuin rattijuopumusraja tulee vastaan. Promilleraja ei ole turvaraja vaan rangaistavuuden...
Lue lisää
Alkoholi heikentää ajokykyä jo ensimmäisen juoman jälkeen. Silti joka kymmenes suomalainen kertoo ajaneensa autoa alkoholin vaikutuksen alaisena*. Liikenneturva muistuttaa, että päihteiden suhteen on liikenteeseen vain yksi viesti: jos otat, et...
Lue lisää
...ei ratkaise sitä, onko kuljettaja turvallinen vai turvaton. Alkoholi lisää aina liikenteen riskejä. ”Alkoholi vaikuttaa edelleen liian monen tieliikenneonnettomuuden taustalla. Vuonna 2021 tieliikenteen alkoholionnettomuuksissa kuoli 41 ja loukkaantui 336 ihmistä....
Lue lisää
Liikenteen onnettomuuksien määrä kasvaa kesäkuukausina. Nopeus, alkoholi, väsymys ja turvavyön käyttämättömyys näkyvät monen turman taustalla. Mitä muuta tien päällä tapahtuu kesäisin ja tuoko uusi tieliikennelaki muutoksia suveen? Liikenneturva on koko...
Lue lisää