Pitkäjänteistä kampanjointia

Liikenneturvan kampanjointi ja liikennekäyttäytymiseen vaikuttaminen on pitkäjänteistä ja tavoitteellista. Ennaltaehkäisevä työ perustuu ensisijassa tiedon lisäämiseen ja suostutteluun. Tietyt pääteemat, kuten turvavyön ja pyöräilykypärän käyttö sekä liikenneraittius, toistuvat kampanjoinnissa vuosittain.

Yksi kampanjoinnin tavoite on laajemman asenneilmaston, liikennekulttuurin ja sosiaalisen normin muokkaaminen turvallisuusmyönteisemmäksi. Pitkällä tähtäimellä suhtautuminen epätoivottavaan liikennekäyttäytymiseen ja liikennesääntöjen rikkomiseen muuttuu kampanjoinnin ansiosta. Esimerkiksi rattijuopumukseen suhtaudutaan nykyään aiempaa paheksuvammin. Asenneilmapiirin kartoittaminen auttaa kampanjoinnin kohdennuksen ja tuloksellisuuden selvittämisessä.

Kampanjat

Näe ihminen liikenteessä

Kukaan meistä ei tiedä, mitä muut ihmiset ajattelevat liikenteessä. Osaamme vain olettaa toisten motiiveja ja syitä toimia kuin he toimivat. Muiden toiminta voi herättää meissä voimakkaitakin tunteita. Kun toimit kohteliaasti ja muita ajatellen liikenteessä, lisäät sekä omaa että muiden turvallisuutta. Liikennekulttuurin muutos tehdään yhdessä. Tekeminen alkaa sinusta. Näe ihminen liikenteessä.

Pidä pääsi

Tiesitkö, että useampi kuin kaksi kolmesta 15-20-vuotiaasta nuoresta pitää pyöräilykypärän käyttöä pyöräillessä tarpeellisena? Tätä käsitystä tukevat myös tutkimukset: jos pyörällä kaatuu tai joutuu kolariin, kypärä suojaa päätä tehokkaasti. Kun valitset kypärän, joka istuu päähäsi ja miellyttää silmääsi, on sitä myös mukava käyttää – aina kun pyöräilet. Kampanjasivulle.

#Rohkee estää kännissä ajon

Teen päätöksii joka päivä. Haluun olla hyvä tyyppi, haluun kuuluu joukkoon. Mut joku raja. Mä oon se #rohkee, joka ei päästä kaveria kännissä rattiin. Kampanjasivulle.

Kun ajat, aja.

Älypuhelimien myötä olemme tavoitettavissa kaiken aikaa ja kaikkialla. Liikenne on kuitenkin väärä paikka lukea työmaileja tai vastata tekstariin. Lokakuussa 2014 käynnistynyt kampanja: Kun ajat, aja. kannustaa kuljettajia keskittymään ajon aikana ajamiseen. Kampanjasivulle.

#Heijastansinua

1.10. koko maassa vietetään heijastinpäivää. Heijastin auttaa näkymään liikenteessä. Kerro se myös hänelle, josta välität: #heijastansinua. Kampanjasivulle.

Liikenneturvan bändi

Radioaalloilla soittaa ja valistaa Liikenneturvan bändi. Keikkamatkoilla bändille sattuu ja tapahtuu - kuuntele radiomainokset.

Päätä käyttää.

Kevään 2015 pyöräilykypäräkampanja kannustaa iäkkäitä pyöräilyyn ja pyöräilykypärän käyttöön. Esittelemällä maistiaisia laajasta pyöräilykypärävalikoimasta kampanja näyttää, että jokaiseen päähän ja makuun löytyy sopiva kypärä. Kampanjasivulle.

Sinä teet suojatien

Suojatie on sopimus kunnioituksesta. Että ennen suojatietä pikemminkin hiljennetään kuin painetaan kaasua. Että jokainen meistä voi liikkua suojatiellä turvallisin mielin. Ettei kukaan jää suojatiellä isompansa alle. Lue lisää.

Pidetään #mopomopona

Liikenneturvan vuonna 2013 tekemän nuorisotutkimuksen mukaan jopa joka kolmas mopo on viritetty. Suurin osa viritettyjen mopojen omistajista kertoi, että vanhemmat tiesivät asiasta. Vähän viritettyä, laitettua tai tuunattua mopoa ei ole. Mopo on aina joko laillinen tai laiton. Taloudellisen ja inhimillisen vastuun kantaa aina lapsen huoltaja. Mopovideot antavat vinkkejä havaita viritetty mopo sekä keinoja asiaan puuttumiseksi. Lue lisää ja katso videot.

Musta vyö

Musta vyö -turvavyökampanja muistuttaa eritoten nuoria turvavyön kiinnittämisen tärkeydestä. Kampanjasivulle.