Pitkäjänteistä kampanjointia

Liikenneturvan kampanjointi ja liikennekäyttäytymiseen vaikuttaminen on pitkäjänteistä ja tavoitteellista. Ennaltaehkäisevä työ perustuu ensisijassa tiedon lisäämiseen ja suostutteluun. Tietyt pääteemat, kuten turvavyön ja pyöräilykypärän käyttö sekä liikenneraittius, toistuvat kampanjoinnissa vuosittain.

Yksi kampanjoinnin tavoite on laajemman asenneilmaston, liikennekulttuurin ja sosiaalisen normin muokkaaminen turvallisuusmyönteisemmäksi. Pitkällä tähtäimellä suhtautuminen epätoivottavaan liikennekäyttäytymiseen ja liikennesääntöjen rikkomiseen muuttuu kampanjoinnin ansiosta. Esimerkiksi rattijuopumukseen suhtaudutaan nykyään aiempaa paheksuvammin. Asenneilmapiirin kartoittaminen auttaa kampanjoinnin kohdennuksen ja tuloksellisuuden selvittämisessä.

Kampanjat

Luo uusi rutiini

Iso osa päivittäisestä toiminnasta tapahtuu rutiininomaisesti ilman tietoista päätöksentekoa. Rutiinit vapauttavat kapasiteettiamme muuhun toimintaan ja siksi ne ovat myös hyvä asia. Toisaalta näin myös huonot tavat säilyvät helposti. Sama pätee myös liikenteessä. Huonotapainenkin kuljettaja voi oppia ja luoda uusia positiivisia tapoja toimia. Tähän kannustaa Liikenneturvan Luo uusi rutiini -radiokampanja.

Uusi tieliikennelaki

Uusi tieliikennelaki tuo 1.6.2020 alkaen katukuvaan uusia liikennemerkkejä, muuttaa tiemerkintöjä ja nopeusrajoituksia sekä antaa vapauksia pysäköintiin ja kaistanvalintaan. Uusi laki korostaa ennakointia ja toisten tienkäyttäjien huomioon ottamista. Uusi tieliikennelaki 1.6.2020

#VahvastiNäkyvä

Kausi alkaa, oletko valmis? 1.10. koko maassa vietetään heijastinpäivää, joka kannustaa käynnistämään heijastinkauden - viimeistään nyt.

Kun ajat, aja.

Älypuhelimien myötä olemme tavoitettavissa kaiken aikaa ja kaikkialla. Liikenne on kuitenkin väärä paikka lukea työmaileja tai vastata tekstariin. Lokakuussa 2014 käynnistynyt kampanja: Kun ajat, aja. kannustaa kuljettajia keskittymään ajon aikana ajamiseen.

Näe ihminen liikenteessä

Kukaan meistä ei tiedä, mitä muut ihmiset ajattelevat liikenteessä. Osaamme vain olettaa toisten motiiveja ja syitä toimia kuin he toimivat. Muiden toiminta voi herättää meissä voimakkaitakin tunteita. Kun toimit kohteliaasti ja muita ajatellen liikenteessä, lisäät sekä omaa että muiden turvallisuutta. Liikennekulttuurin muutos tehdään yhdessä. Tekeminen alkaa sinusta. Näe ihminen liikenteessä.

Pidä pääsi

Tiesitkö, että useampi kuin kaksi kolmesta 15-20-vuotiaasta nuoresta pitää pyöräilykypärän käyttöä pyöräillessä tarpeellisena? Tätä käsitystä tukevat myös tutkimukset: jos pyörällä kaatuu tai joutuu kolariin, kypärä suojaa päätä tehokkaasti. Kun valitset kypärän, joka istuu päähäsi ja miellyttää silmääsi, on sitä myös mukava käyttää – aina kun pyöräilet. Pidä pääsi.

Yhteiskampanjat

Oman kampanjoinnin lisäksi Liikenneturva osallistuu myös moniin alan yhteiskampanjoihin. Näitä ovat muun muassa kävelyn turvallisuuteen huomiota kiinnittävä Pysy Pystyssä! sekä vuotuinen Tapaturmapäivä.

Tapaturmapäivä

Tapaturmapäivä järjestetään tapaturmien ehkäisemiseksi joka vuosi perjantaina 13. päivä. Tapaturmapäivässä on mukana eri järjestöjä ja ministeriöitä. Lue lisää: Kampanjasivu.

Pysy pystyssä

Pysy pystyssä -kampanja edistää talvijalankulun turvallisuutta. Liikenneturvan lisäksi kampanjassa ovat mukana Aivovammaliitto ry, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Finanssiala ry, Ilmatieteen laitos, Invalidiliitto, LähiTapiola, Nikander ja Wiinikka Oy, Partioaitta, Sarva-nastakengät, sisäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Suomen Kuntaliitto, Suomen Punainen Risti, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys, Taitavat Suutarit ry, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Työterveyslaitos. Lue lisää Kampanjasivu.