Kun Liikenneturva kysyi suomalaisilta, saavatko muut tielläliikkujat menettämään hermot tai suuttumaan liikenteessä, 64 prosenttia vastasi kyllä, vähintään joskus. Heistä yli neljännes (29 %) kertoi, että hermojen menetys on johtanut liikenteessä käytökseen tai toimintaan, joka on hävettänyt tai nolottanut myöhemmin.

”Jos liikenteessä pinna jostain syystä palaa, suuttumisen ei saa antaa valua toimintaan. Jos näin on päässyt käymään, kyllä se usein jälkikäteen hävettää. Samalla tavalla aamiaispöydän sanaharkassa suolletut syljentuomat harmittavat ja niitä pyytää jälkikäteen anteeksi”, muistuttaa Liikenneturvan suunnittelija, psykologi Jyrki Kaistinen.

”Omia tulkintoja liikenteestä voi myös kyseenalaistaa. Valmiiksi negatiiviset ennakkoasenteet esimerkiksi pyöräilijöiden ja autoilijoiden välillä tuovat helposti mukanaan häiriöitä ja vääriä tulkintoja. Myös karikatyyrit naisista ratissa tai bemarikuljettajista voivat johdatella harhapoluille. Miksi oma moka on vahinko, mutta toisen tunaroinnissa kyse piittaamattomasta pullistelusta?”, Kaistinen haastaa.

Kaistapäät-podcast haastaa kuulijan liikenneluulot

Liikenteessä toisistamme tekevät tulkinnat ja stereotyypit ovatkin yksi Liikenneturvan ja Radio Novan tänään julkaistavan podcastin aiheista. Kaistapäät-podcastissa ollaan tien päällä Aki Linnanahteen ja Minna Kuukan kyydissä. Takapenkillä on mukana myös psykologi Kaistinen.

”Liikenne kiinnostaa suomalaisia, koska sillä on valtavan suuri rooli jokapäiväisessä elämässämme. Oli luontevaa tehdä yhteistyötä Liikenneturvan kanssa, koska liikenne on aina ollut merkittävä osa myös Radio Novaa”, Aki Linnanahde ja Minna Kuukka sanovat.

”Liikenteessä olemme kuin kuka tahansa muukin tielläliikkuja, emmekä halua olla heristelemässä sormea. Lähtökohtanamme oli tehdä asiapitoinen, mutta viihteellinen ohjelma, jonka tunnelma on aito ja rento, aivan kuten radio-ohjelmassammekin”, kaksikko täydentää.

Kuuntele kaikki kuusi jaksoa:

Lisätietoja:

suunnittelija Jyrki Kaistinen, Liikenneturva, p. 020 7282 345

kanavapäällikkö Niina Jokiaho, Radio Nova p. 040 594 7146

Kaistapäät-podcast on osa Liikenneturvan Näe ihminen liikenteessä -kampanjaa, jossa pyritään lisäämään liikenteen myönteistä vuorovaikutusta ja parantamaan liikennekulttuuria.

*Liikenneturva selvitti suomalaisten hermostumista liikenteessä kyselytutkimuksella touko-kesäkuun vaihteessa 2019. Tutkimuksen toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar Oy ja siihen vastasi yhteensä 1082 vastaajaa, joista autoilevia oli 78 prosenttia.

kaistapäät, näeihminen