Kävely ja pyöräily

Valtakunnallista heijastinpäivää vietetään tämän viikon torstaina 1.10. Päivän myötä Liikenneturva muistuttaa, että viimeistään nyt on aika ottaa heijastimet käyttöön. Vaikka valtaosa suomalaisista tietää heijastimen käytön tärkeyden, noin joka toiselta se kuitenkin puuttuu*.

”Heijastimeen suhtaudutaan pitkälti myönteisesti. Syyt heijastimen uupumiseen voivat olla niinkin tavanomaisia kuin unohdus, kiire tai silkka ajattelemattomuus takkia vaihdettaessa”, Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen toteaa.

Eritoten heijastin halutaan nähdä omalla läheisellä: 70 prosenttia Liikenneturvan kyselyyn** vastanneista piti erittäin tärkeänä ja 26 % melko tärkeänä sitä, että läheiset käyttäisivät heijastinta pimeän aikaan liikkuessaan.

Heijastin erottuu polven korkeudelta

Tämän päivän laajasta heijastinvalikoimasta löytyy jokaiseen makuun ja käyttötarkoitukseen sopivia heijastimia. Sopivan mallin löytymisen jälkeen on tärkeää kiinnittää heijastin oikein.

”Useimmin käytössä nähdään riippuheijastimia, jotka näkyvät parhaiten, kun ne roikkuvat noin polven korkeudella. Vapaasti heiluva heijastin näkyy sekä eteen, taakse että sivulle”, Loikkanen opastaa.

Mitä useampia heijastimia käytetään, sen paremmin autoilija näkee pimeässä tai hämärässä kulkevan. Molemmin puolin kiinnitetyt heijastimet auttavat autoilijaa hahmottamaan tiellä kulkijan myös leveyssuunnassa.

Heijastin tarpeen myös valaistussa taajamassa

Heijastin on tarpeen pimeän ja hämärän aikaan myös valaistussa kaupunkiympäristössä tai hajavaloalueen taajamissa. Pimeällä katu- ja mainosvalot sekä puiden ja pensaiden varjot pikemminkin hankaloittavat kuin helpottavat havainnointia. Valojen ja tuulilasin likaantuminen tai huurtuneet ikkunat voivat heikentää kuljettajan näkymää.

”Valtaosa autoilevista raportoi hankaluuksista havaita ilman heijastimia liikkuvia. Heijastimen avulla kuljettaja erottaa kävelijän jopa kolme kertaa kauempaa kuin ilman heijastinta liikkuvan. Jos näkyvyys on huono vaikkapa vesisateen tai sumun takia, olennaista on tietenkin tiputtaa omaa ajonopeutta niin, että tarvittavaan havainnointiin on aikaa”, Loikkanen toteaa.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuonna 2013 tutkimista kuolemaan johtaneista jalankulkuonnettomuuksista 17 tapahtui pimeällä tai hämärässä. Menehtyneistä kahdeksan ei käyttänyt heijastinta. Eri todennäköisyyksin heijastinta käyttämällä heistä viisi olisi voinut pelastua.

Heijastin auttaa näkymään.

suunnittelija Laura Loikkanen, Liikenneturva, 020 7282 341

Valtakunnallisena heijastinpäivänä Liikenneturva järjestää tempauksia ympäri Suomen. Tutustu oman alueesi tapahtumiin.

*Liikenneturva on tarkkaillut heijastimen käyttöä pimeän ja hämärän aikaan jo vuodesta 1993. Vuonna 2014 heijastinta käytti taajama-alueella 56 prosenttia suomalaisista.

**TNS Gallup Oy keräsi Liikenneturvan toimeksiannosta tutkimuksen aineiston marras-joulukuussa 2013 internetpaneeli GallupForumissa. Kaikkiaan haastateltiin 1677 henkilöä, joista autoilijoita oli 1353 eli 81 prosenttia.

heijastansinua, Heijastin, näkyminen