Siirry sisältöön
Autoilija skrapaa ikkunaa jäästä.

Autosta on nähtävä ulos pakkasellakin – varaa aikaa skrapaamiseen

Liikenneturva on huolissaan kuljettajien välinpitämättömyydestä tilanteessa, jossa autolla lähdetään liikkeelle huolehtimatta näkyvyydestä. Jos pakkanen iskee laseihin, ennen ajoon lähtöä on varattava riittävästi aikaa kunnon skrapaamiseen – pelkkä kurkistusaukko ei riitä. Autosta on nähtävä ulos kaikkiin suuntiin.

Syksyllä lämpötilat vaihtelevat ja ennen pitkää on tiedossa myös miinusasteita. Liikenneturvan kyselyssä* lähes joka kolmas kuljettaja myöntää, ettei viime talvena putsannut aina auton ikkunoita kunnolla lumesta ja jäästä ennen ajoon lähtöä. Liikenneturvan koulutusohjaaja Minna Jokinen korostaa, että loppusyksystä ei pakkasen pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään. Säätiedotuksia seuraamalla voi ennakoida kylmiä aamuja ja kytkeä esilämmityksen päälle, mikä jouduttaa jään sulamista laseista.

”Kuura ja jää on skrapattava auton ikkunoista pois kunnolla ennen ajamaan lähtöä. Urakkaa voi jouduttaa esilämmittämällä autoa riittävästi. Esilämmityksen avulla puhaltimista saa lämmintä ilmaa nopeammin. Se myös vähentää moottorin kulumista ja ympäristökuormitusta. Kylmäkäynnistys ja joutokäynti eivät kumpikaan ole kannatettavia tapoja”, Jokinen vinkkaa.

Lain mukaan autoa saa käyttää joutokäynnillä enintään kaksi minuuttia. Jos pakkasmittari näyttää kylmempää kuin -15, saa auto olla tyhjäkäynnillä korkeintaan neljä minuuttia.

Ota oman auton asetukset haltuun

Jos matkan aikana ikkunat alkavat huurtua, kosteus poistetaan puhallintehoa ja -lämpöä nostamalla ja suuntaamalla hönkä kohti ikkunapintoja.

”Jos huurtuminen ei taltu, on auton sisäilmankierto voinut jäädä päälle. Kosteuden on myös päästävä poistumaan autosta. Ohjekirjasta kannattaa tarkistaa oman auton puhallinasetukset ja mitä yhdistelmää suositellaan huurteen poistoon. Näin tien päällä ei tule mitään paniikkitilanteita. Joissain automalleissa tuulilasille on olemassa oma erillinen lämmitys. Ohjekirjasta voi oppia kaikkea hyödyllistä oman auton toiminnallisuuksista”, Jokinen kannustaa.

Kosteus tarttuu lasiin sitä herkemmin, mitä likaisempi se on. Auton ikkunoiden sisäpintojen säännöllinen puhdistus on siis tärkeää myös syksyllä ja talvella. Sisäpintojen puhtaus ehkäisee myös vastaantulevan liikenteen aiheuttamia häikäisyhaittoja.

Huonolla näkyvyydellä nopeuden alentaminen on myös toimiva työkalu.

”Nopeuden lasku on eräänlainen yleisavain. Kun näkyvyys on huono, saa oman nopeuden laskemisella lisää pelivaraa toimia. Nopeus on asetettava niin, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan ja saa sen pysäytettyä tarvittaessa”, Jokinen muistuttaa.

Viisi vinkkiä näkyvyyden varmistamiseen:

  • Esilämmitä auto. Se ehkäisee lasien jäätymistä ja huurtumista. Myös moottori kiittää.
  • Putsaa auton ikkunat kuurasta ja jäästä ennen liikkeellelähtöä.
  • Selvitä optimisäädöt huurteenpoistoon oman autosi ohjekirjasta. Perusajatuksena on saada ikkunoille lämmintä puhallusta riittävällä teholla.
  • Puhdista säännöllisesti myös ikkunoiden sisäpinnat. Se ehkäisee huurtumista ja esimerkiksi vastaantulevien autojen valoista johtuvaa häikäisyä.
  • Varmista, että autossasi on ajovalot päällä. Huolehdi myös pyyhkijänsulkien kunnosta.

Kuinka usein viime talvena talvikeleillä autoa ajaessasi jätit lumen tai jään putsaamatta kunnolla autosta ennen ajoon lähtöä?

*Liikenneturva selvitti suomalaisten kokemuksia viime talven liikenteestä kyselyllä toukokuussa 2025. Verianin toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1212 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.