Uutinen

Kännykän ja muiden mobiililaitteiden käyttö on osa monen perusarkea, mutta liikkuvan auton kuljettajalle tekstarin näpyttely monikertaistaa onnettomuusriskin. Tuoreimmassa ja vuoden 2014 viimeisessä Liikennevilkussa tarkkaamattomuusilmiöön tartutaan monen asiantuntijan voimin ja eri näkökulmista.

Kansainvälisesti arvostettu tarkkaamattomuustutkija, Leedsin yliopiston professori Oliver Carsten tunnistaa kännykän käytössä jopa riippuvaisuuden piirteitä. Riippuvuus aiheuttaa myös sen, että ratin takana laitteeseen tartutaan, vaikka tietäisikin ajonaikaisen tekstauksen aiheuttamat riskit. Jyväskylän yliopiston tutkijatohtori Tuomo Kujala pohtii voisiko älypuhelin olla isännän sijasta hyvä renki. Miten älypuhelinsovellukset voisivat varoittaa kuljettajaa huomion herpaantumisesta, jos tämä ei itse sitä huomaa? Työterveyslaitoksen aivotutkiija Minna Huotilainen taas tarkastelee huomion jakautumista aivokapasiteetin kannalta. Entä mitä mieltä aivotutkija on eri toimien samanaikaisen suorittamisen eli multitaskingin realistisuudesta? Liikenneturvan suunnittelija ja tarkkaamattomuusasiantuntija Petri Jääskeläinen esittelee tapoja, joilla kuljettajan ajonaikaista tarkkaamattomuutta voidaan tutkia. Ajon aikaisen tarkkaamattomuuden valvontakeinoja puolestaan miettii Poliisihallituksen Pasi Kemppainen.

Liikennevilkun sivuilla tarkastellaan myös ajoneuvojen käyttöliittymiä ja niiden merkitystä liikenneturvallisuudelle. VTT:n tutkimusryhmän päällikkö Merja Penttinen painottaa käyttöliittymäsuunnittelun tärkeyttä. Vierailulla Norjaan haastatellaan maailmankuulua nopeustutkija Rune Elvikiä, joka nauraa väitteille siitä, että Google-auton olisi turvallisuussyistä ajettava ylinopeutta. Ylinopeus on edellen merkittävä riskitekijä liikenteessä. Uutena koulutusmallina lehdessä esitellään Liikenneturvan kommentoivan ajon koulutus, josta maistiaisia saadaan toimittajan testiajon tunnelmissa.

Lue tarkkaamattomuusteemainen Liikennevilkku täältä.

Tagit: 
tarkkaamattomuus, kännykän käyttö, tekstaus, handsfree