Tiedote
Autoilu
Joensuu
Kuopio
Mikkeli

Turvavälikampanjointi alkoi keskiviikkona 18.6.2014 rajatapahtumalla Niiralassa. Tapahtumaan osallistuivat edustajat Pohjois-Savon ELY-keskuksesta, poliisista, rajavartiolaitoksesta, tullista sekä Liikenneturvasta.

Itä-Suomessa turvavälivalistusta kohdennetaan erityisesti venäläiskuljettajille, joiden tavoittamiseen on tarjolla vähän keinoja.

"Venäläisten ajotavat ovat pääsääntöisesti aivan samanlaisia kuin suomalaisten kuljettajien, mutta tällä tavalla voimme kohdentaa valistusta heillekin - heidän omalla kielellään", toteaa ylikomisario Petri Pahkin Itä-Suomen poliisilaitoksen liikennevalvontayksiköstä. Poliisi valvoo nyt tehostetusti kuljettajien ajotapoja ja erityisesti sopivan turvavälin noudattamista.

Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikenneturvallisuusasiantuntija Esko Tolvasen mukaan turvavälivalistus on tarpeen jokaiselle kuljettajalle, mutta tauluja ja tiemaalauksia ei ole toistaiseksi tulossa muualle.

Etäisyydet liian lyhyitä
Kuljettajat pitävät liian lähellä perässä ajamista ärsyttävimpänä asiana liikenteessä. Liikenneturvan vuonna 2013 tekemään liikenteen ilmapiiritutkimukseen vastanneista yli 60 prosenttia koki lähellä perässä roikkumisen yleistyneen. Kuljettavat kokevat kuitenkin itse ajavansa yleensä riittävällä turvavälillä ja peräti 59 % kuljettajista ei omasta mielestään aja koskaan liian lähellä toisia. Neljäsosa vastanneista tunnusti ajavansa liian lähellä pari kertaa vuodessa.

Liikenneturvan tuoreen selvityksen mukaan ajoneuvot ajoivat kesällä Helsingin sisääntuloväylillä säästä riippumatta keskimäärin 57 metrin etäisyydellä, eli 2,2 sekunnin päässä toisistaan. Suositus olisi 4 sekuntia. Jo ihmisen reaktioaika on 1-1,5 sekuntia. Tutkimus toteutettiin automaattisten nopeudenkeräyspisteiden eli LAM-pisteiden avulla.   

Ruuhkassa välit lyhenevät
Tutkimuksessa myös huomattiin, että liikennemäärien noustessa myös turvavälit lyhenivät.

"Kuljettajat eivät selvästikään tunnista, mikä on riittävä turvaväli. Maantienopeuksilla hyvä nyrkkisääntö on se, että väli edellä ajavaan pitäisi olla vähintäänkin sama kuin mittarin lukema. Eli 80 km tuntinopeudella välin pitäisi olla 80 metriä. Taajamissa riittää puolet vähemmän. Kannattaa kuitenkin muistaa, että sateisella säällä väliä pitää pidentää", kertaa Liikenneturvan viestintäpäällikkö Kaisa Hara.

Tyypillisesti liian lyhyestä turvavälistä johtuvia onnettomuuksia ovat peräänajot ja ketjukolarit. Liian lähellä ajava saattaa painostaa myös edellä ajavaa nostamaan ajonopeutta. Pidemmät välit vähentävät myös yksittäisonnettomuuksia, sillä riittävä turvaväli antaa tilaa havainnoida ja toimia liikenteessä.

Lisätietoja:
-    viestintäpäällikkö Kaisa Hara Liikenneturva puh. 040 7357937
-    aluepäällikkö Tuula Taskinen Liikenneturva puh. 040 8461422
-    liikenneturvallisuusasiantuntija Pohjois-Savon Ely-keskus
Esko Tolvanen puh.  0400 338215 
-    ylikomisario Petri Pahkin Itä-Suomen poliisilaitos puh. 0500 708193

Turvaväliflyer Niiralaan                 

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 toimipisteen kautta. www.liikenneturva.fi