Kuopio

Liikenneturvan esittelypisteessä kerrataan tärkeimmät kuljettamisen periaatteet. Tapahtumassa voi myös kokeilla törmäyspainovaakaa, joka havainnollistaa törmäysvoimia äkkipysäyksessä 50 kilometrin tuntinopeudesta. Kauppakeskus Apajan parkkihallissa voi myös tutustua Väänäsen Auto Oy:n perheautoon, jossa on oikein kiinnitettyinä Kuopion Lastentarvikkeen uusia istuimia eri-ikäisille ja erikokoisille lapsille.

Pienelle lapselle turvallisin tapa matkustaa on istua auton takapenkillä selkä menosuuntaan olevassa turvakaukalossa tai turvaistuimessa, joka on sopivan kokoinen ja oikein kiinnitetty.

Lapsen kannattaa matkustaa selkä menosuuntaan niin pitkään kuin lapsi istuimeen mahtuu tai vähintäänkin 3-vuotiaaksi asti. Näin suojataan parhaiten lapsen päätä ja niskaa retkahdusvammoilta.

Tulevia tarpeita kannattaa miettiä

Perinteisesti hyvä setti on varautua lapsen kuljettamiseen kolmella turvatuotteella, jotka ovat turvakaukalo, turvaistuin ja turvavyöistuin. Jos perheessä on useampi lapsi, voi samoja kolaroimattomia tuotteita käyttää tuotteen maahantuojan suositteleman ajan verran, joka on useimmiten 5-10 vuotta.

Ensimmäisen lapsen kanssa kannattaakin siis huolella miettiä, mikä on turvallinen ratkaisu perheen tuleviakin tarpeita ajatellen.

Liikenneturva suosittelee turvallisuussyistä Plus-testin läpäisseitä turvakaukaloita ja -istuimia, jotka kiinnitetään ISOFIX-kiinnityksellä eli kiinteästi autossa oleviin metallisiin kiinnityslenkkeihin.

Lain mukaan lapsella on oltava oma turvalaite autossa aina siihen asti, kunnes hän on vähintään 135 cm pitkä eli noin kymmenvuotiaaksi asti. Sittenkin suositellaan matkustamista takapenkillä, sillä etupenkin turvatyynyt voivat olla turvavyöstä huolimatta vaarallisia kehittyvälle lapselle. Tästä syystä myöskään turvaistuinta ei pitäisi koskaan käyttää etuistuimella.

Vinkit lasten kanssa autoileville:

• Kuljeta lasta selkä menosuuntaan kiinnitettävässä turvaistuimessa mahdollisimman pitkään.
  • Turvallisin paikka lapselle autossa on takapenkki.
  • Turvaistuin on oltava myös mummon ja ukin autossa.
  • Hanki istuin mieluiten uutena.

Odotusta ja vanhemmuutta Apajassa -tapahtuma on uudentyyppinen koko perheen tapahtuma, jossa saa monipuolisesti tietoa ja tukea vauva-arkeen. Tapahtumassa ovat mukana muiden muassa Kuopion neuvola ja kotipalvelu, Terve Kuopio -kioski, Kuopion Perheentalo, MLL, Pelastakaa lapset ry, Ensikotiyhdistys, Kuopion imetystukiryhmä, Suomen kestovaippayhdistys ja joukko Savonian opiskelijoita.