Tiedote
Kävely ja pyöräily
Valtakunnallinen

Valon vähetessä liikenteessä korostuu näkeminen ja muille näkyminen kulkutavasta riippumatta. Liikenneturvan seurantojen* mukaan pyöräilijöiden valojen käytössä on vielä parannettavaa, mutta suunta on oikea. Valoa käytti reilusti yli puolet pyöräilevistä vuonna 2018.

“Pimeällä, hämärässä, sadekelillä tai kun näkyvyys on muutoin heikentynyt, on pyörän ja pyöräilijän näkyvyys tärkeä turvallisuustekijä. Pyörän valo on tarpeen, polkee sitten pimeällä metsätiellä tai valaistussa taajamassa”, huomauttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa.

Pyörässä on oltava vaaleaa valoa näyttävä etuvalo pimeällä tai hämärässä ajettaessa sekä etu-, taka- ja sivuheijastimet. Etuheijastimen on oltava valkoinen ja takaheijastimen punainen. Etuvalo saa olla kiinteää tai vilkkuvaa valoa näyttävä, mutta Liikenneturvan seurantojen mukaan enemmistö valoa käyttävistä pyöräilijöistä suosii kiinteää valoa.

“Tasaisesti palavan pyöränvalon – ja siten pyöräilijän – etenemistä on helpompi seurata kuin vilkkuvalon. Kiinteä valo myös valaisee pyöräilijän edessä olevan ajoradan vilkkuvaa paremmin. Toiset tienkäyttäjät voivat myös kokea vilkkuvalon häiritseväksi. Valon tyylistä riippumatta kannattaa tarkistaa valaisimen suunta niin, ettei valo osoita suoraan vastaantulevien - niin pyöräilijöiden, kävelijöiden kuin autoilijoiden - silmiin. Kun valokeila osoittaa loivasti alaviistoon, nähdään hyvin eteenpäin, muttei häikäistä toisia. Vanhempien tehtävänä on varmistaa lapsensa pyörän valot ja heijastimet kuntoon”, Piippa muistuttaa.

Punainen takavalo ei pyörässä ole vielä pakollinen**, mutta se lisää pyöräilijän näkyvyyttä pimeän ja hämärän aikaan liikuttaessa. Liikenneturvan seurantojen mukaan noin joka kuudes (16 %) pyöräilijä käyttää jo takavaloa. Pimeällä näkyvyyttä edistävät myös pyöräilijän heijastimet, heijastavat vaatteet tai heijastinliivi.

Valotonta pyöräilijää hankala havaita

Kolme neljästä Liikenneturvan kyselyyn*** vastanneesta autoilevasta kertoo joutuneensa viimeisen vuoden aikana tilanteeseen, jossa on ollut hankaluuksia havaita valoton polkija.

“Se, että itse näkee polkea eteenpäin ei vielä tarkoita, että muut liikenteessä havaitsisivat sinut. Läheltä piti -tilanne tai muille aiheutunut säikähdys voi helposti jäädä pyöräilijältä itseltään huomaamatta. Ajovaloa on käytettävä aina hämärällä ja pimeällä, vaikka reitti kulkisikin katuvalojen loisteessa”, Piippa painottaa.

Valon käytön lisäksi pyöräilevän on hyvä kiinnittää huomiota polkutahtiin ja suhteuttaa ajonopeus olosuhteiden mukaiseksi.

“Näin havaintojen tekoon jää enemmän aikaa ja pyörän saa pysäytettyä nopeammin ja hallitummin tarvittaessa. Myös syyssäihin kuuluvaa märkyyttä ja liukkautta pystyy ennakoimaan paremmin maltillisella nopeudella”, Piippa kertoo.

 

Muistilista pimeän kelin polkijoille:

  • Käytä ajovaloa pyöräillessäsi hämärällä ja pimeässä – näin näet itse minne menet ja autat muita liikkujia havaitsemaan sinut ajoissa.
  • Kun hankit polkupyörän itsellesi tai vaikkapa lapsellesi, varmista siihen samalla valot ja heijastimet.
  • Sovita nopeutesi tilanteen ja näkyvyyden mukaan - hidastamalla tahtia jää tarpeellisten havaintojen tekoon enemmän aikaa.

 

*Liikenneturva tarkkailee pyöräilevien valojen käyttöä pimeällä vuosittain valtakunnallisesti. Vuonna 2018 pyörän valoja käytti 56 prosenttia pyöräilevistä (N=4896). Takavaloa käytti 16 % pyöräilevistä.

**1.6.2020 voimaantulevassa uudessa tieliikennelaissa on punainen takavalo määritelty pakolliseksi varusteeksi myös pyöräilijöille.

***Liikenneturva selvitti pimeän ajan tilanteita kyselytutkimuksella marraskuussa 2018. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1009 henkilöä, joista autoilevia oli 795.