Kävely ja pyöräily
Jalankulku
Jyväskylä

Heijastimet auttavat jalankulkijoita erottumaan vain, jos ne ovat käytössä. Kodin kätköistä löytyvät ylimääräiset heijastimet voi lahjoittaa edelleen käytettäväksi sekä tuottamaan turvaa ja iloa kanssakulkijoille. Yhteistempauksessa Jyväskylän katukuvaan järjestetään muutama paikka heijastimien kierrätykselle.

Heijastimien kierrätyspisteet aukeavat perjantaina 7.12. klo 10 Kinakujan sillalle ja klo 12 Ylistön sillalle. Ne ovat auki jouluun saakka. Kierrätyspisteiltä löytyy paikat sekä lahjoitettaville että mukaan otettaville heijastimille.

Jos siis kotoa piironginlaatikoista löytyy ylimääräisiä toimivia heijastimia, niin ne voi tuoda silloilla oleville heijastimien kierrätyspisteille odottamaan uusia käyttäjiä. Liikenneturvan, Jyväskylän seudun joukkoliikenteen ja JAPA ry:n lahjoittamia heijastimia täydentyy myös pisteille arkipäivisin aina jouluun saakka.

"Heijastimet kuluvat käytössä ja voivat siten menettää heijastavuuttaan. Jos heijastin on kovin naarmuuntunut tai se ei loista kirkkaasti lampun valossa, niin silloin sen oikea paikka on sekajätteessä. Heijastimen toimivuuden voi tarkistaa esimerkiksi taskulampputestin avulla", vinkkaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa.

Katso video: Näin testaat heijastimesi tehon taskulampun avulla

Helpot vinkit heijastintalkoisiin

• Kaiva vanhat heijastimesi käyttöön kodin kätköistä: kaapeista, piirongin laatikoista ja talvitakkien taskuista. Jos kotoa ei löydy yhtään heijastinta, niin juuri nyt on kaupoissa heijastinvalikoimat parhaimmillaan – hanki sellainen kaupasta muiden ostosten lomassa.
  • Testaa, ovatko vanhat heijastimesi toimivia ja varusta kaikki ulkovaatteet heijastimin. Heijastimien testauksen voi tehdä vaikka taskulampun avulla, kunhan katselee heijastinta valon takaa: laita heijastimet esille ja peruuta pari metriä taaksepäin. Aseta sitten lamppu nenän päähän ja valo kohti heijastimia. Hyvä heijastin palauttaa valon katsojalle ja loistaa kirkkaasti. Jos heijastin ei toimi enää, hävitä se – heijastimet kuluvat ja voivat menettää tehoaan ajan myötä.
  • Aseta heijastimet tarpeeksi alas, jotta ne näkyvät hyvin autojen valoissa. Esimerkiksi aikuisen olkapään korkeudella olevaa heijastinta on autoilijan vaikeampi nähdä kuin polven korkeudella roikkuvaa. Huolehdi myös, että puolisollasi, lapsillasi ja isovanhemmillasi on heijastimet käytössä. Läheisten esimerkki ja huolenpito ovat tärkeitä, tästä muistuttaa myös Liikenneturvan #HeijastanSinua-kampanja.
  • Lahjoita ylimääräiset heijastimet käyttöön ja auta myös lähimmäisiäsi näkymään liikenteessä.

Lisätietoja:

yhteyspäällikkö Leena Piippa, Liikenneturva