Tiedote
Moottoripyöräily
Mopoilu
Valtakunnallinen

Autoissa jo vuosia ollutta passiivista turvatekniikkaa ei ole voitu ottaa käyttöön moottoripyörissä. Esimerkiksi henkilöautoissa arkipäivää olevat turvavyöt ja turvatyynyt ovat kaksipyöräisissä äärimmäisen harvinaisia. Mahdollisessa törmäystilanteessa korostuukin motoristin suojavarusteiden olemassaolo ja niiden laatu.

Pään ja rintakehän suojaaminen erityisen tärkeää

Moottoripyöräilijöiden kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa korostuvat pään ja rintakehän vammat. VALTin tietojen mukaan vuosina 2009–2012 kuolinsyynä olivat päävammat hieman alle 20 prosentissa tapauksista, rintakehän vammat yli 30 prosentissa tapauksista ja sekä pään että rintakehän vammat hieman yli 20 prosentissa tapauksista. Lähtönopeus valtaosassa onnettomuuksia on ollut 60–100 km/h. Törmäysnopeus on yleensä lähtönopeutta pienempi.

Pään ja rintakehän suojilla voidaankin ratkaisevasti lieventää vammoja onnettomuuden sattuessa.

”Kypärän valintaan kannattaa kiinnittää huomiota, esimerkiksi tarkistaa, minkälainen turvahyväksyntä kypärässä on. E-hyväksynnän rinnalla on käytössä valmistajille vapaaehtoinen Snell-merkintä. Snell-testauksessa kypärä testataan monipuolisemmin, eikä valmistaja tiedä, mitkä kohdat kypärässä testataan. Markkinoilla on joitain Snell-hyväksyttyjä kypäriä, jotka ovat tyypillisesti hieman kalliimpia kuin E-hyväksytyt kypärät”, kertoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo.

Ylävartalon suojaamiseen suojapaidat sekä rinta- ja selkäpanssarit ovat hyödyllisiä kaaduttaessa tai törmättäessä. Katumotoristeilla ei kuitenkaan ole ollut tarpeeksi suojaavia varusteita näille kehon alueille. Sama tilanne on niskavammojen ja niiden suojaamisen kanssa. Markkinoille on kuitenkin viime aikoina tullut useita aiempaa suojaavampia rintapanssareita ja helppokäyttöisimpiä niskatukia.

Liikenneturva esittelee uusimpia suojavarusteita MP14-messuilla

Liikenneturva on mukana 31.1.–2.2.2014 järjestettävillä moottoripyörämessuilla Messukeskuksessa. Messuilla esittelemme uusimpia moottoripyöräilijän suojavarusteita, erityisesti rintakehän ja pään alueiden suojia. Lisäksi kerromme kypärien Snell-hyväksynnästä, kypärään laitettavasta Medical Cardista sekä moottoripyöräilijöille suunnatusta jatkokoulutuksesta.

Osastollamme vieraileva autokouluyrittäjä Hemmo Sankari havainnollistaa airbag-niskatuella varustetun turvaliivin toimintaa. Tilaisuuksissa näytetään, kuinka vaihdettavalla patruunalla toimiva airbag-turvaliivi onnettomuustilanteessa käyttäytyy ja kuinka se suojaa motoristia. Näytökset järjestetään perjantaina klo 12.00, 14.00, 16.00 ja 18.00 sekä lauantaina ja sunnuntaina klo 12.00, 14.00 ja 16.00.

Liikenneturvan löydät osastolta 6e121. www.mpmessut.fi

Lisätietoja

Koulutusohjaaja Toni Vuoristo, Liikenneturva, 020 7282 349

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 56 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 toimipisteen kautta.

Tagit: 
suojavarusteet, kypärä