Liikenneonnettomuudet ovat yhä yksi suurimmista nuorten tapaturmaisten tai väkivaltaisten kuolemien syistä. Aikaisemmista tutkimuksista tiedetään myös, että nuorten turvavyön käyttö on vähäisempää kuin muun ikäisten. Siksi Liikenneturva kampanjoi turvavyön käytön puolesta ja kiertää toisen asteen oppilaitoksia ympäri Suomea.

Liikenneturvan turvavyökiertue pysähtyy syys-lokakuun aikana 18 eri paikkakunnalla. Turvavyön tärkeydestä kertova teemapäivä sisältää faktaa, tunnetta, kokemista sekä kierroksen pyörähdysautossa. Harvat nuorista tunnistavat turvavyön käyttämättömyyden yhdeksi suurimmista syistä tieliikenteessä menehtymiseen.

”Näyttää siltä, että liikenneraittiusvalistuksessa olemme onnistuneet paremmin kuin turvavyövalistuksessa”, toteaa viestintäpäällikkö Kare Ojaniemi.

Vastuuta ja valistusta
Liikenneturvan kampanjan pääsanoma on vastuullisuus ja kavereista huolehtiminen. Tällöin pidetään porukalla huolta, että kaikki autossa käyttävät turvavyötä. Kuljettaja on vastuussa myös matkustajista.

Liikenneturvan nuorille kohdistetussa kyselyssä yli puolet kertoi ainakin joskus puuttuneensa toisen matkustajan turvavyön käyttöön. Silti yhden tai useamman matkustajan vyön käyttämättömyys ei välttämättä pysäytä matkantekoa. Kyselyyn vastanneista nuorista 41 prosenttia ajaisi, vaikka kaikki matkustajat eivät käyttäisi turvavyötä.

”Ei ole helppoa olla joukon aikuinen ja puuttua hölmöilyyn. Se on kuitenkin välittämistä ja osa vastuuta, joka tulee ajokortin mukana ja kuuluu kuljettajan rooliin”, Ojaniemi summaa.

Tiedot turvavyön käyttämättömyydestä perustuvat Liikenneturvan liikennekäyttäytymisen seurantoihin toukokuulta 2013, joissa kerättiin 13 234 havaintoa henkilöautojen etupenkiltä taajama-alueilla.

Nuorten asenteita ja käyttäytymistä tutkittiin Liikenneturvan nuorisotutkimuksessa 2013. Sen aineisto kerättiin tammi-helmikuussa 2013 internetpaneeli GallupForumissa haastatellen 749 henkilöä. Tutkimuksen on Liikenneturvan toimeksiannosta tehnyt TNS Gallup Oy.

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 aluetoimiston kautta.

Lisätietoja:
viestintäpäällikkö Kare Ojaniemi p. 020 7282 330 (turvavyökampanja)
suunnittelija Leena Pöysti p. 020 7282 333 (seurannat ja kyselytulokset turvavyön käytöstä)

Turvavyökiertueen kampanjasivusto

Kiertueaikataulu
Tiedotusvälineet ovat tervetulleita seuraamaan tapahtumia. Ota yhteys tapahtuman kontaktihenkilöön.

ke 4.9. Kuopio Tarja Korhonen p. 020 7282 397
to 5.9. Iisalmi Tarja Korhonen p. 020 7282 397