Tänä syksynä Rengasratsia-kampanja järjestetään puhtaasti tiedotuksen keinoin ilman laajamittaisia rengasratsioita ja kesärengastutkimusta. Kesärenkaiden syyskuntoon kiinnitettiin huomiota jo viime viikolla televisiossa pyörivillä tietoiskuilla. Tänään julkaistun tutkimusraportin mukaan renkaiden yleiskunto on heikentynyt taantumassa huolestuttavasti (Autonrengasliiton kesärengastutkimus 1997–2012).

Turvasuositus vähintään 4 milliä
Aiemmissa rengasratsioissa on ilmennyt, että monet kuluttavat renkaansa kesähelteillä huomaamattaan kehnoon kuntoon. Laki edellyttää kesärenkailta vähintään 1,6 mm:n urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. Urasyvyys vaikuttaa ratkaisevasti sekä vesiliirtonopeuksiin että jarrutusmatkoihin märällä tienpinnalla.

Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta patistelee autoilijoita kiinnittämään huomiota myös rengaspaineisiin ja rengastyyppiin. ”Rengaspaineiden säännöllisellä tarkistuksella kukin voi pienellä vaivalla säästää luontoa ja lompakkoa. Rengastyypin valinnassa kannattaa noudattaa periaatetta kesärenkaat kesällä, talvirenkaat talvella”, Keskiruokanen neuvoo.

Renkaiden kunto heikoimmillaan 10 vuoteen
Henkilö- ja pakettiautojen kesärenkaiden syyskunto on kohentunut merkittävästi 15 vuodessa. Syksyllä 2012 kehityksessä otettiin kuitenkin takapakkia, kun huonokuntoisia (urasyvyydeltään 0–2 mm) renkaita oli 15,6 prosentilla autoilijoista eli 1,8 prosenttiyksikköä enemmän kuin kaksi vuotta aiemmin. Laittomilla (alle 1,6 mm) kesärenkailla ajavien osuus nousi 4,1 prosenttiin.

Huonorenkaisten autojen osuudet vaihtelivat viime syksynä maakunnittain noin 11:stä 21 prosenttiin. Renkaiden kuntokehityksen suunta vaihtelee kuitenkin suuresti alueittain. Esimerkiksi Lapissa ja Pohjois-Savossa renkaiden kunto koheni merkittävästi, kun taas Pirkanmaalla ja Etelä-Karjalassa mentiin selkeästi huonompaan suuntaan.

Kampanjateema korostaa omaa vastuuta
Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen painottaa sekä renkaiden että ajotavan merkitystä haastavissa kelioloissa. ”Rankat kaatosateet ja urautuneet tienpinnat panevat renkaiden suorituskyvyn koetukselle. Ajonopeus pitäisi aina muistaa sovittaa olosuhteiden mukaan ja jättää pitoreserviä myös yllättävien tilanteiden varalle”, Valtonen evästää.

Komisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisilaitokselta uskoo valistuksen voimaan liikenneturvallisuuden parantamiseksi. ”Kampanjateema Ratsaa renkaasi ajoissa korostaa autoilijan omaa vastuuta myös rengasasioissa. Jokasyksyinen muistutus renkaiden kunnosta on tarpeen, sillä jokainen autoilija voi ratsata renkaansa helposti itsekin vaikkapa kahden euron kolikolla”, Pasterstein vinkkaa.

Lisätiedot:
tutkimuspäällikkö Juha Valtonen, Liikenneturva, puh. 020 728 2310