Joensuu

Turvavyöauton lisäksi osassa oppilaitoksista kiertää liikenneonnettomuudessa vammautunut Matti Marjamäki. Marjamäki kertoo nuorille omasta onnettomuudestaan ja elämän muuttumisesta vakavan vammautumisen jälkeen.

Turvavyökiertue kiertää Itä-Suomessa kaksi viikkoa. Kiertue käynnistyy 14.4.2014 Pohjois-Savossa Siilinjärvellä, siirtyy 15.-16.4. Pohjois-Karjalaan ja jatkuu Etelä-Savossa 22.4.

Turvavyö pelastaisi useita nuoria joka vuosi

Turvavyön käyttö pelastaisi kymmeniä ihmisiä vuodessa. Erityisesti nuorten liikennekuolemista ja vammautumisista valtaosa tapahtuu henkilöautossa.

Liikennevakuutuskeskuksen tutkimista onnettomuuksista olisi arvioiden mukaan vuosina 2010-2012 koko maassa 27 nuorta (15-24-vuotiasta) pelastunut kuolemalta turvavyötä käyttämällä ja 37 nuoren vammat olisivat estyneet tai ainakin todennäköisesti lieventyneet.

Turvavyön suojavaikutus on paras alhaisemmilla nopeuksilla. Kun vauhti on törmäyshetkellä 60 km/h, ilman turvavyötä matkustavaan kohdistuva törmäysvoima vastaa kymmenestä metristä maahan hyppäämistä.

Nuorille sattuu paljon henkilövahinkoja Itä-Suomessa

Vuonna 2013 liikenneonnettomuuksissa Itä-Suomessa menehtyi kolme nuorta ja 232 loukkaantui. Itä-Suomessa joka kolmas liikenneonnettomuudessa loukkaantunut on 15-24 -vuotias nuori.

Nuorten onnettomuudet painottuvat kesäkuukausille. Onnettomuuksia tapahtuu nuorille erityisesti kesä-elokuussa, viikonloppuna ja yöaikaan. Onnettomuusriski pienenee nuorella ajokokemuksen myötä. Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilaston mukaan (v. 2012) ensimmäistä vuottaan ajavien liikennevahinkomäärä suhteessa ajokorttien määrään on yli kolminkertainen verrattaessa jo kolme vuotta ajaneisiin.

Liikenneturvan turvavyökiertueella kannustetaan nuoria huolehtimaan omasta ja kaverin turvavyön käyttämisestä kaikilla automatkoilla. Vastuu turvallisuudesta on kaveriporukassa kaikkien yhteinen.

Lisätietoja, tarkemmat turvavyökiertueen paikkakunnat ja aikataulut:

Pohjois-Savo: 14.4. Siilinjärvi ja 25.4. alkaen Varkaus, koulutusohjaaja Tarja Korhonen, p. 040 5341183.

Pohjois-Karjala: Joensuu 15.4.-16.4., yhteyspäällikkö Markus Viitaniemi, p. 0400 960177

Etelä-Savo: 22.4.2014 alkaen Savonlinna, Kangasniemi, Pieksämäki ja Joroinen,
yhteyspäällikkö Eini Karvonen p. 040 5358898

Lue lisää turvavyön käytöstä, tilastoista ym.

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 toimipisteen kautta.