Jyväskylä

Tiistaina 18.9. klo 7.30 -9.30 Jyväskylän Tourulasta, Rusokinkadun suojatien lähistöltä löytyy aamupalapiste, josta kävellen ohi kulkeville on tarjolla virkistävää välipalaa. Mikäli sää suosii, ohikulkijoita viihdyttää myös Jyväskylän kaupungin uusi juhlapyörä.

”Kyseessä on aurinkokennoin ja kaiuttimin varustettu lastipyörä, jota kuka tahansa voi lainata juhliinsa”, kuvailee JAPA ry:n toiminnanjohtaja Anna Sarkkinen.

Liikkujan viikko kannustaa ihmisiä pohtimaan omia, arkisia liikkumisvalintoja ja niiden vaikutuksia omaan terveyteen, ympäristöön ja yhteiskuntaan. Kansainvälistä Liikkujan viikkoa vietetään vuosittain 16.–22.9.

”Viikon slogan Miksaa & Mene! kannustaa kulkumuotojen yhdistämiseen. Ja useimmathan meistä ovat jo arkiliikkumisessa sekakäyttäjiä. Liikkuipa liikenteessä millä välineellä tahansa, niin joku osuus matkasta tulee usein taitettua jalankulkijana”, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa Jyväskylästä.

Liikunnan yhdistäminen arkirutiineihin on helppo tapa liikkua terveyden kannalta riittävästi. Kävely, tai pyöräily, töihin tai kouluun on luonteva tapa lisätä päivittäistä liikkumista. Omatoiminen liikkuminen pitää myös ikääntyvän ihmisen pitempään terveenä. Kävely ja lenkkeily lähiympäristössä on yksi suosituimmista liikuntamuodoista, ja jalkakäytävät ja pyörätiet ovat ihmisten yleisimmin käyttämät liikuntapaikat. Sääntöjen mukainen kulku väylillä lisää liikkumisen sujuvuutta ja turvallisuutta.

Jalankulkijan paikka on jalkakäytävällä tai pientareella

Jalankulkijan paikka liikenteessä on jalkakäytävällä tai pientareella. Jos jalkakäytävää ei ole, niin jalankulkijan pitää ensisijaisesti käyttää ajotien vasenta reunaa. Tällöin jalankulkija näkee edestä päin tulevat autot. Sekä jalkakäytävällä että kävely- ja pihakadulla jalankulkija saa kulkea haluamassaan kohdassa, mutta on hyvä käyttää pelisilmää ja ottaa toiset huomioon. Myös laissa sanotaan, ettei kenenkään liikkumista saa estää häiritsevästi.

Jalkakäytävä voi olla rinnakkain pyörätien kanssa tai yhdistettynä pyörätiehen. Jos jalkakäytävä ja pyörätie on yhdistetty, niin kävellen edetään väylän reunassa.

”Yhdistetyllä jalankulkija saa siis valita, kumpaa reunaa kulkee. Esimerkiksi lasten tai koiran kanssa monet haluavat kulkea mahdollisimman kaukana vilkkaasta ajoradasta”, Piippa selventää.

Liikenneturvan vuonna 2017 tekemän kyselyn* mukaan jalankulkijan paikkaa yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä ei tunneta hyvin. Kyselyyn vastanneista noin joka seitsemäs (14 %) tiesi, että kävelijä voi valita puolensa. Vastaajista 60 prosenttia otaksui, että yhdistetyllä väylällä pitää kulkea vain oikeassa laidassa.

Jalankulkijan on aika varmistaa oma näkyminen

Pimenevät illat ja aamut tuovat vaikeuksia kävelijöiden havaitsemiseen. Myös sade, sumu ja huurtuneet tai likaiset ikkunat heikentävät auton kuljettajan näkymää. Jo hämärä haastaa havaitsemista.

Heijastin on yksinkertainen, mutta tehokas keino lisätä omaa havaittavuuttaan ja auttaa autoilijoita huomaamaan sinut ajoissa. Hämärän ja pimeän aikaan liikuttaessa heijastimellisen jalankulkijan voi erottaa jopa seitsemän kertaa kauempaa kuin ilman heijastinta kulkevan”, Piippa tiivistää.

Lisätietoja:

Yhteyspäällikkö Leena Piippa, Liikenneturva, puh 0400 640 688
Koordinaattori Paula Wilkman, JAPA ry, puh. 040 036 1365

*Liikenneturva kysyi jalankulkijan paikasta kesän 2017 alussa. Kantar TNS Oyn toteuttamaan kyselytutkimukseen vastasi 1035 henkilöä, joista autoilevia oli 79 % ja pyöräileviä 82 %.