Jalankulku
Kouvola

Suomessa on jaettu ilmaiseksi miljoonia heijastimia, mutta suuri osa niistä lojuu käyttämättöminä kodeissa. Nyt liioista heijastimista pääsee kätevästi eroon tuomalla ne Tavaranvaihtopäivien tapahtumapisteeseen, jossa Liikenneturvan väki tarkistaa heijastinten kunnon ja jakaa käyttökelpoiset heijastimet edelleen käyttöön. Samassa yhteydessä voi tarkistuttaa omien käytössä olevien heijastinten tehokkuuden Liikenneturvan heijastintesterillä.

Juuri nyt heijastinten käyttö on tärkeää myös valaistuilla alueilla, missä heijastimia käyttämätön jalankulkija helposti hukkuu valoihin ja varjoihin katua ylittäessään. Sumu, sade ja huurtuneet ikkunat heikentävät kuljettajan näkemistä, ja siksi kävelijöiden tulisi tehdä itsestään mahdollisimman näkyviä. Tilastojen mukaan loka- ja tammikuun välisenä aikana sattuu vuosittain lähes puolet kaikista jalankulkijoiden henkilövahingoista, ja erityisesti suojateillä sattuneet vahingot ovat keskittyneet näille kuukausille.

Tavaranvaihtopäivien järjestäjänä on Kouvolan Kerkko-verkosto (kestävän kehityksen verkosto). Siihen kuuluu alueella toimivia järjestöjä ja yrityksiä, mm. Liikenneturvan Kouvolan toimipiste.

Yhteistyöverkoston toiminnan tarkoituksena on kannustaa kuntalaisia tekemään arjen vastuullisia valintoja. Jätteen vähentämisen viikon tapahtuma toteutetaan Kouvolassa kävelykatu Manskin varrella olevassa kirjakaupan entisessä tilassa perjantaina 21.11. kello 10 – 17 ja lauantaina 22.11. kello 10 – 14.

Kymenlaakson Jätteen tiedote Tavaranvaihtopäivistä

Lisätiedot: