Tiedote
Mopoautoilu
Mopoilu
Vaasa

Esityksessä on pääroolissa Jouni Vepsäläinen eli taikuri Puijon Paroni. Tappomopo–esitys yhdistää estraditaiteen liikennevalistukseen. Lavalla nähdään niin ajotemppuja kuin taikanumeroita, joihin yleisölläkin on mahdollisuus osallistua. Puijon Paroni kertoo mopoilusta omien kokemustensa kautta ja herättää keskustelua muun muassa virittämisestä, päihteistä ja oikeasta kypäränkäytöstä. Myös valkoisen kyyhkyn kohtalossa on jännittämistä.

Miksi Tappomopo?

Mopoturvallisuus ei varmastikaan kohene taikatempuilla, mutta niiden avulla voimme kertoa nuorille tosiasioita mielenkiintoisella tavalla, kertoo yhteyspäällikkö Heli Lintamo Liikenneturvasta. Mopot ja moottoripyörät ovat kuljettajalleen riskialtteimmat ajoneuvot kilometriä kohti laskettuna. Tappomopo ei ole esityksen nimessä sattumalta, vaan nimi tarkoittaa nuorten käyttämässä kielessä äärimmilleen viritettyä mopoa. Liikenneturvan tekemän tutkimuksen mukaan nuorista joka kolmas on kertonut ajavansa viritetyllä mopolla. 

Hyvä tietää

• Liikenteessä mopon tai mopoauton kuljettajalla on samat velvollisuudet ja oikeudet kuin auton kuljettajalla. Rattijuopumuksen raja on 0,5 promillea.
• Mopoillessa kypärä on pakollinen. Myös suojaavat ajovarusteet ja tukevat kengät ovat tarpeen.
• Valtaosa mopo-onnettomuuksista on mopoilijan itsensä aiheuttamia. Tyypillisiä onnettomuuksia ovat yhteenajot risteyksissä, suistumiset ja kaatumiset sekä peräänajot.

Virittäminen ei lisää mopon turvallisuutta

Liikenneturvan vuonna 2013 tekemän nuorisotutkimuksen mukaan kolmannes 15–19-vuotiaista nuorista mopoilijoista tai mopoautoilijoista ajoi viritetyllä mopolla. Poikien mopot olivat viritettyjä useammin kuin tyttöjen. Nuorista 22 prosenttia uskoi turvallisuuden parantuvan virittämällä, koska suurempi nopeus estäisi jäämästä muun liikenteen jalkoihin. Mopoilijoiden onnettomuudet ovat kuitenkin tyypillisesti risteysonnettomuuksia, joiden riskiä suuremmat nopeuden lisäisivät. Liikenneturvan nuorisotutkimukseen vastanneista joka viides oli ajanut mopoa ilman kypärää ja joka neljäs oli ollut mopon kyydissä ilman kypärää. Nuorisotutkimukseen haastateltiin 749 nuorta. Tutkimuksen suoritti TNS Gallup Liikenneturvan toimeksiannosta

http://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/mopoilijat

Nuorten henkilövahingot tieliikenteessä

Lisätietoja
Puijon Paroni 0505722699
yhteyspäällikkö Heli Lintamo 0207282376, heli.lintamo [at] liikenneturva.fi

Tagit: 
tappomopo, mopoiijat, mopoilu