Mopoilu
Joensuu
Kuopio
Mikkeli

Tappomopo-esitys yhdistää estraditaiteen liikennevalistukseen. Esityksessä on pääroolissa Jouni Vepsäläinen eli taikuri Puijon Paroni. Lavalla nähdään niin ajotemppuja kuin taikanumeroitakin. Esityksessä keskustellaan virittämisen lisäksi muun muassa vauhdista, päihteistä ja oikeasta kypäränkäytöstä.

”Mopoturvallisuus ei varmastikaan kohene taikatempuilla, mutta niiden avulla voimme kertoa nuorille tosiasioita mielenkiintoisella tavalla, kertoo aluepäällikkö Tuula Taskinen Liikenneturvan Kuopion aluetoimistosta.

Äärimmilleen viritetty mopo on Tappomopo

Mopot ja moottoripyörät ovat kuljettajalleen riskialttiimmat ajoneuvot kilometriä kohden laskettuna. Huomattava osa liikenteessä olevista rekisteröidyistä mopoista on viritettyjä. Mopo katsotaan viritetyksi, jos mopon rakennetta muutetaan niin, että ajoneuvon nopeus ylittää 45 km/h. Termi tappomopo tarkoittaa nuorten käyttämässä kielessä äärimmilleen viritettyä mopoa.

Seuraukset viritetyllä mopolla ajamisesta voivat yllättää nuoren mopoilijan. Jos viritetty mopo kulkee yli 65 kilometriä tunnissa, se luokitellaan moottoripyöräksi. Kiinnijäämisen seurauksena on Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan sakkojen lisäksi pakollinen autovero ja katsastusmaksut. Yhteensä noin neljäänsataan euroon ja ylikin kipuavien kustannusten päälle on lisäksi laskettava moninkertaistuva vakuutusmaksu. Kuljettajaa rangaistaan myös ajokiellolla ja ajokortin saaminen voi lykkääntyä.

Liikenneturvan vielä julkaisematon kysely kertoo, että eritoten nuoret pojat ajavat viritetyllä ajoneuvolla. TNS Gallup Oy:n Liikenneturvan toimeksiannosta toteuttamassa kyselyssä haastateltiin 749 henkilöä, joista mopoili tai mopoautoili 335.

Vanhemman vastuulla

Vanhemmilla on vastuu nuoren ajamasta moposta. Mopo kannattaa koeajaa, jos on aihetta epäillä, että mopo kulkee kovempaa kuin laki sallii.

Vuonna 2012 kuoli seitsemän mopoilijaa ja loukkaantuneita oli lähes 800. Neljä viidestä loukkaantuneesta oli 15-17-vuotiaita. Pohjois-Savon, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnissa menehtyi viime vuonna kaksi mopoilijaa ja poliisin tietoon tulleita loukkaantumisia oli 84.

Hyvä tietää

• Liikenteessä mopon tai mopoauton kuljettajalla on samat velvollisuudet ja oikeudet kuin auton kuljettajalla. Rattijuopumuksen raja on 0,5 promillea.
  • Mopoillessa kypärä on pakollinen. Myös suojaavat ajovarusteet ja tukevat kengät ovat tarpeen.
  • Valtaosa mopo-onnettomuuksista on mopoilijan itsensä aiheuttamia. Tyypillisiä onnettomuuksia ovat yhteenajot risteyksissä, suistumiset ja kaatumiset sekä peräänajot.
  • Tyypillisiä vammoja ovat raajojen murtumat, pään vammat ja sisäelinvammat. Tavallisenkin murtuman hoitoaika on pitkä, jopa kuukausien mittainen. Osalle loukkaantuneista jää pysyvä haitta. Tiedotusvälineet ovat tervetulleita seuraamaan esityksiä. Esitykset kestävät noin 35 minuuttia.

Liikenneturvan aluetoimistoista
aluepäällikkö Tuula Taskinen, 040 8461422, Kuopio