Kävely ja pyöräily
Kouvola

Talviaikaan heijastavana -tempaus on Taipalsaaren kirkonkylän koululla tiistaina 27.10.2015 kello 17.50 alkaen. Tempauksen toteuttaa Liikenneturvan Kouvolan toimipiste yhteistyössä Rahtarit ry:n Kymenlaakson ja Imatran seudun osastojen sekä poliisin kanssa.

Koululainen tarvitsee kunnolliset heijastimet

Hyvä heijastin palauttaa tehokkaasti siihen osuvan auton valon takaisin kuljettajalle. CE-hyväksytyssä (EN 13356) heijastimessa on riittävästi heijastavaa pintaa ja materiaali on heijastimeksi sopiva. Pimeällä koulutiellä lapsi näkyykin parhaiten käyttämällä sekä riippuvia heijastimia, heijastinliiviä että heijastavasta materiaalista valmistettuja asusteita.

Taipalsaaren ja Vehkataipaleen koulujen oppilaista osa tulee kouluun kävellen tai polkupyörällä. Myös koulukyydin saavilla oppilailla on kävelymatkaa kotoa bussipysäkille. Katuvaloja tai kevyen liikenteen väylää ei kaikilla tieosuuksilla ole.

Onnettomuusriski lisääntyy pimeässä

Tieliikennelaki velvoittaa jalankulkijaa käyttämään heijastinta pimeällä liikuttaessa, myös valaistuilla alueilla. Autoilija erottaa heijastinta käyttävän jopa kolme kertaa kauempaa kuin ilman heijastinta kulkevan. Vuonna 2013 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat 17 pimeällä tai hämärällä tapahtunutta kuolemantapausta. Vuoden pimeimmän vuosikolmanneksen aikana loka-tammikuussa sattui 45 % jalankulkijoiden kaikista henkilövahingoista. Erityisesti suojateillä tapahtuneet henkilövahingot keskittyivät näille kuukausille: yli puolet jalankulkijoiden vammautumisista suojateillä sattui tänä aikana.

Heijastintempaus Taipalsaarella tiistaina 27.10.2015 kello 17.50—20.10, osoitteessa Koulutie 3, Taipalsaari.

Heijastinnäytöt toteutetaan Taipalsaarella kahdella linja-autolla, joilla kierretään kymmenen kilometrin reitti. Reitin varrella on rahtareiden järjestämiä rastipisteitä. Poliisi valvoo kierroksen aikana reitin turvallisuutta. Puoli tuntia kestävän ajon aikana havainnollistetaan erilaisten heijastimien ja valojen merkitystä pimeällä näkymisessä.

Tiedotusvälineet ovat tervetulleita mukaan tempaukseen!

Lisätietoja tapahtumasta:

Liikenneturva, yhteyspäällikkö Tarja Korhonen p. 040 5341183