Muu liikennemuoto

Liikenneturva kysyi* suomalaisilta, kuinka nämä käyttäytyvät kohdatessaan tienlaitaa kulkevan ratsukon tai ravikärryn. Kiistaton valtaosa kyselyyn vastanneista autonkuljettajista – 84 prosenttia – kertoi ohittavansa hiljaisella nopeudella, kunnon turvavälillä ja nostavansa nopeutta vasta reilusti ohituksen jälkeen. Joka kymmenes kertoi ohittavansa ratsukon samalla tavalla kuin ohittaisi muun hitaan ajoneuvon. Vain kaksi prosenttia totesi hitaan kulun haittaavan ja pyrkivänsä ohi mahdollisimman pian.

”On hienoa, että näin monelta löytyy ymmärrystä hevosen kohtaamisen vaatimasta huomaavaisuudesta. Kyseessä on myös äärettömän tärkeä turvallisuustekijä. Rautahermoisinkin ratsu kun on pohjimmiltaan saaliseläin ja samaa kokoluokkaa kuin hirvi. Pillastunutta hevosta on äärimmäisen vaikea hallita. Ratsu voi heittää ratsastajan selästään tai hypätä ajoneuvon eteen tai sen päälle”, tiivistää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen.

Maastossa ja maanteillä liikkuvat hevoset ovat tottuneet autoihin ja muuhun liikenteeseen, mutta hevonen voi vauhkoontua esimerkiksi äänekkäästi pärisevästä moposta tai auton peräkärryssä väpättävästä lastista. Myös vauhdilla ohi vilahtava polkupyörä voi olla hevosesta uhkaava. Kaikkien ajoneuvolla liikkuvien onkin hyvä pyrkiä vuorovaikutukseen ratsastajan tai ohjastajan kanssa ja välttää näin yllättämästä hevosen kanssa liikkuvaa. Voimakkaita ääniä, kiihdytyksiä ja muita äkkinäisiä liikkeitä on ehdottomasti pyrittävä välttämään.

”Kun hevosen havaitsee tiellä, on omaa nopeutta aina alennettava. Ratsastajaan tai ohjastajaan kannattaa ottaa katsekontakti ja seurata tämän käsimerkkejä. Jos tämä pyytää pysähtymään nostamalla kätensä pystyyn, on pysähdyttävä. Ohitus tehdään hiljaisella vauhdilla ja kunnon turvavälillä myös sivusuunnassa. Jos väylä on kapea, ratsastajalle kannattaa antaa aikaa ohjata ratsu tien pientareelle ennen kuin lähtee ohittamaan”, Taskinen kertaa.

Ratsukot tienkäyttäjinä muiden joukossa

Ratsukko tai hevosajoneuvo on tuttu näky etenkin kesäisillä hiekkateillä tai muilla rauhallisilla väylillä. Muiden tienkäyttäjien tapaan myös ratsukoiden on liikuttava tieliikennelain mukaisesti, ja ratsastajan tai ohjastajan on tunnettava liikennesäännöt.

”Kun hevosen kanssa kohdataan toinen tienkäyttäjä, perusohjeena on siirtyä aina käyntiin. Ratsukon paikka on yleensä tien oikeassa reunassa. Kevyen liikenteen väylälle ratsastaja saa mennä silloin, kun se on sallittu erillisellä liikennemerkillä”, Taskinen luettelee.

Jos hevosta talutetaan, ovat taluttaja ja hevonen jalankulkijoita. Tällöin kuljetaan tien vasenta reunaa niin, että hevonen on pientareen puolella ja taluttaja tien puolella.

”Riippumatta siitä, tuleeko hevonen vastaan ratsastaja selässään, kärryä vetäen vai talutettuna, on hevoseen suhtauduttava varoen ja ohitus tehtävä vauhtia hiljentäen”, Taskinen painottaa.

Kun kohtaat hevosen liikenteessä:

• Ole huomaavainen ja hidasta vauhtia. Vaihda myös pitkiltä lyhyille ajovaloille.
  • Tarkkaile ratsastajan tai ohjastajan käsimerkkejä. Jos tämä pyytää sinua pysähtymään, pysähdy.
  • Ohita ratsukko kunnon turvavälillä ja vain turvallisessa paikassa. Pidä vauhti tasaisena ja nosta nopeutta maltillisesti vasta reilusti ohituksen jälkeen.
  • Älä soita äänimerkkiä tai kaasuta. Hevosen pillastumisesta voi koitua kohtalokkaat seuraukset.

Katso myös animaatio:

*Suomalaisten mielipiteitä ja kokemuksia liikenteestä selvitettiin kyselytutkimuksella joulukuussa 2017. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy. Vastanneita oli yhteensä 1530 henkilöä, joista autoilijoita oli 1212 eli 79 prosenttia.

Hevonen