Jalankulku
Lahti

Liikenneturvan Sinä teet suojatien – kampanja muistuttaa, että suojatie on sopimus kunnioituksesta. ”Jokainen tekee suojatien omilla päätöksillään. Turvallinen suojatie syntyy yhteispelillä”, toteaa Liikenneturvan aluepäällikkö Satu Tuomikoski.

Moni autoilija kokee, että suojatietilanteet tulevat eteen yllättäen. Liikenneturvan kyselyssä peräti 63 % autoilijoista koki, että jalankulkijat tulevat yllättäen suojatielle autoja yhtään varomatta. Viidesosa raportoi joutuneensa usein jarruttamaan äkillisesti, ettei ajaisi jalankulkijan päälle suojatiellä.

”Jos koetaan, että jalankulkijat tulevat eteen yllättäen, on monesti tilannenopeutta liikaa, sanoo ylikomisario Jouni Takala Hämeen poliisista. Poliisi suoritti suojatievalvontaa Forssassa marraskuun aikana. Valvonnan lisäksi jalkauduttiin ja annettiin ohjausta normaalin valvonnan lisäksi. ”Valvonnassa todettiin, että Kartanonkadun hidasteet ovat laskeneet autojen nopeuksia”. toteaa Takala

Suojatieneuvontaa Forssan keskustassa

Liikenneturva, Forssan kaupungin liikenneturvallisuustyöryhmä ja poliisi kampanjoivat suojatieturvallisuuden puolesta Forssan keskustassa torstaina 20.11.2014 jalkautumalla Forssan keskustan neljälle suojatielle antamaan opastusta suojatiellä liikkujille. Tapahtumalla halutaan muistuttaa sekä jalankulkijoita, että autoilijoita suojatiesäännöistä ja siitä, että ne ovat voimassa myös vuoden pimeimpänä aikana. Kaksi kolmesta suojatiellä sattuvasta kuolemantapauksesta tapahtuu loka- ja tammikuun välisenä pimeänä ajanjaksona. Liikenneturvalla on suojatietapahtuman aikana jaossa heijastimia. Myös suojatien kohdalle pysähtyneet autoilijat saavat heijastimet, sillä jokainen autoilija muuttuu jalankulkijaksi noustessaan autosta.

Lisätietoja:

Aluepäällikkö Satu Tuomikoski, Liikenneturva, puh. 0400 610 742

Ylikomisario Jouni Takala, Hämeen poliisilaitos, puh. 050 5981 364

Kyselytutkimuksen on toteuttanut Liikenneturvan toimeksiannosta YouGov Finland. Tiedot kerättiin www-kyselynä heinäkuussa 2014. Kyselyyn osallistui yhteensä 1001 suomalaista, joista autoilijoita oli 814.

Liikenneturva kampanjoi yhdessä autoalan järjestöjen ja poliisin kanssa teemalla ’Sinä teet suojatien’. Kaksivuotisen kampanjan tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta edistämällä turvallista liikennekäyttäytymistä suojateiden yhteydessä. Tutustu kampanjaa: www.liikenneturva.fi/suojatie.

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttätytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvalllisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 toimipisteen kautta. www.liikenneturva.fi

suojatie, Sinä teet suojatien