Kuopio

Vuonna 2013 Etelä-Savossa menehtyi kolme ja loukkaantui 37 iäkästä. Pohjois-Savossa menehtyneitä oli viisi ja loukkaantuneita 40.

Ikäkuskien määrä lisääntyy

Tulevina vuosina iäkkäiden suhteellinen osuus suomalaisista kasvaa. Väestön ikärakenne muuttuu merkittävästi ja liikenteessä liikkuu entistä enemmän iäkkäitä, myös autoilijoina. Hyväkuntoiset eläkeläiset jatkavat autoilua myös entistä pidempään.

Auto on iäkkäille tärkeä liikkumisväline etenkin maaseudulla ja siellä, missä julkista liikennettä ei ole. Autolla hoituvat mökkimatkat, kauppa- ja asiointireissut sekä matkat harrastuksiin. Lisäksi maaseudulla asuvalle oma auto voi olla elinehto kotona asumiselle, koska järjestettyä joukkoliikennettä on rajoitetusti haja-asutusalueilla.

Autojen uusi turvatekniikka auttaa ikääntynyttä

Koulutustilaisuuksissa kerrotaan myös ikäihmisen autoilua avustavien järjestelmien hyödyistä ja mahdollisuuksista ikääntyvän autoilijan näkökulmasta sekä annetaan opastusta ikäihmiselle sopivan auton valinnassa. Mahdollisimman turvallinen, helppokäyttöinen ja ajettavuudeltaan mukava auto mahdollistaa autoilun ja itsenäisen liikkumisen mahdollisimman pitkään.

Itä-Suomen Ikänsä ratissa tilaisuudet viikolla 14

keskiviikko 2.4.2014 kello 12.00 - 14.00 Suonenjoki, Yrityspuisto Futuriassa,
os. Jalkalantie 6

torstai 3.4.2014 kello 9.30 – 12.00 Mikkeli, Kesäyliopiston auditoriossa,
os. Lönnrotinkatu 5

Toimittajat ovat tervetulleita seuraamaan tilaisuuksia!

Lisätietoja:
Aulikki Schrey, puh. 0400 869 250