Vaasa

Liikenneturvalta saa tietoa ikääntyville autoilijoille sopivista auton apuvälineistä senioreiden hyvinvointipäivänä maanantaina 30.9. klo 10-15 Botniahallissa Mustasaaressa ja Vuosista viis – ole aktiivinen ikääntyvä -symposiumissa keskiviikkona 2.10. klo 8.30 – 16 Seinäjoen ammattikorkeakoulun Koskenalan toimipisteessä. Tapahtumissa voi kokeilla myös törmäyspainovaakaa ja noutaa Liikenneturvan kehittämän Ikäkuljettajan itsearviointioppaan

Ajovuosien mukanaan tuoma kokemus ja harkintakyky ovat ikäautoilijan vahvuuksia. Sen sijaan ikääntyminen voi rajoittaa vartalon ja raajojen liikkeitä sekä heikentää huomiokykyä. Myös fyysinen voima vähenee ja näkö ja kuulo heikkenevät.

Iäkkäille sopivista autoista sekä apua ajoneuvon valintaan löytyy Liikenneturvan Ikänsä ratissa -sivustolta. Ajoergonomia ja käyttömukavuus ovat erityisen tärkeitä ikääntyville autoilijoille. Ikäautoilijan kannalta tärkeitä auton ominaisuuksia on myös se, että auton penkille on helppo istuutua.

Liikenneturvan sivuilta löytyvän Ikäkuljettajan testin avulla voi testata sitä, miten selviytyy kuljettajana liikenteessä. Sivuilta löytyy myös ikäautoilijoiden antamia vinkkejä liikenteessä selviytymiseen.

Lisätietoja:

Yhteyspäällikkö Heli Lintamo, 020 7282976

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 aluetoimiston kautta.