Mikkeli

Itä-Suomen poliisilaitos ja Liikenneturvan toimipisteet tempaisevat torstaina 16.6. Itä-Suomen laajuisesti nuorten liikenneturvallisuuden puolesta. Nuoria lähestytään tiedotus- ja valvontatapahtumassa muistuttamalla heitä, että ethän laske humalaista kaveria rattiin.

Nuoret ovat yliedustettuina vakavissa liikenneonnettomuuksissa. Erityisesti nuorten vakavia onnettomuuksia tapahtuu kesällä. Alkoholi ja päihteet ovat edelleen mittavissa määrin syytekijöinä nuorten vakavissa liikenneonnettomuuksissa: henkilövahinkoon johtaneiden rattijuopumusonnettomuuksien kuljettajista nuoria on noin 40 prosenttia.

"Tämä #rohkee -kampanjan tiedotus- ja valvontatapahtuma on täsmäisku, jolla haluamme nostaa esille ajankohtaisen muistutuksen: älä lähde humalassa rattiin ja pidä huolta, ettei kaverisikaan lähde", kertoo yhteyspäällikkö Eini Karvonen Liikenneturvan Mikkelin toimipisteestä.

Ystävien asenteet ja väliintulo ovat merkittävässä roolissa estämässä erityisesti nuorten rattijuopumusta. Kaveriporukkaan kuuluminen on nuorille tärkeää ja ryhmässä voi tuntua hankalalta estää kännisen kaverin kipuaminen ratin taakse.  #Rohkee-kampanjalla nuoria rohkaistaan, että rattijuopumukseen saa ja pitää puuttua.

Teille kaivataan myös lisää rattijuopumusvalvontaa. Liikenneturvan kyselytutkimukseen* vastanneista kahdeksan kymmenestä on sitä mieltä, että liikenneraittiusvalvonnan määrää tulisi yleisesti lisätä.

Rattijuopumuksen vastainen #rohkee-kampanja näkyy läpi kesän

#Rohkee on nuorille suunnattu rattijuopumuksen vastainen kampanja. Kampanjassa ovat mukana Liikenneturva, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, poliisi, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevakuutuskeskus ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry sekä Ehkäisevän päihdetyön verkosto.

Nuoria tavoitetaan raittiin liikenteen teemalla läpi kesän. #Rohkee on Itä-Suomessa mukana mm. Mikkelin Jurassic Rockissa, Joensuun Ilosaarirockissa sekä Kuopion RockCock-festareilla.

Katso #rohkee-video:

Lisätietoja Savonlinnassa antavat:

yhteyspäällikkö Eini Karvonen puh. 040 535 8898
ylikonstaapeli Pekka Lötjönen puh. 029 545 5374

*Tutkimuksen toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta TNS Gallup Oy. Aineisto kerättiin toukokuussa 2016 internetpaneeli GallupForumissa. Kaikkiaan kyselyssä haastateltiin 1027 henkilöä, joista autoilevia oli 79 prosenttia.

rohkee, liikenneraittius, rattijuopumus