Jyväskylä

Liikenneturva haastaa #rohkee-kampanjalla nuoria pitämään huolta kavereista ja puuttumaan rattijuopumukseen. Erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa ja kaverijoukon paineessa tasapainoilu on nuorille haaste.

Tasapainoilua nuoret pääsevät kokeilemaan myös Liikenneturvan toimintapisteellä slackline-köydellä. Köyden päällä pysyminen vaatii tasapainoilua ja rohkeutta. Rohkeata asennetta testataan kysymällä, uskallatko estää humalaisen kaverin lähtemisen auton rattiin tai mopon sarviin? Mitä voit tehdä, jos kännissä oleva kaverisi on lähdössä ajamaan? Rohkeille nuorille on jaossa palkintoja.

Toimittajat ovat tervetulleita Liikenneturvan toimintapisteelle Jyväskylän Taitaja9-paikalliskilpailuissa kyselemään, mitä nuorille tänään kuuluu.

Nuoret riskiryhmänä rattijuopumusonnettomuuksissa

Nuoret kuljettajat ovat erityinen riskiryhmä alkoholionnettomuuksissa. Joka kolmas rattijuopumustapauksissa menehtyneistä tai loukkaantuneista on 15-24-vuotias. Menehtyneistä lähes kolme neljästä on juopuneita kuljettajia, viidesosa juopuneen matkustajia ja seitsemän prosenttia sivullisia.

”Jo pienikin alkoholimäärä lisää nuoren ja kokemattoman kuljettajan riskiä onnettomuuksiin. Erityisesti nuorten kuljettajien kuolonkolareille on tyypillistä se, että ne tapahtuvat humalassa, joko yön tunteina tai viikonloppuisin. Nuorten onnettomuuksissa korostuvat ryhmäpaine sekä kuljettajan kokemattomuus ja ajattelemattomuus”, kertoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Rossi Jyväskylästä.

Estäisitkö kaveria ajamasta kännissä?

Liikenneturvan 15-20-vuotiaille suunnatussa kyselyssä* (2018) useampi kuin joka kolmas nuori (37 %) kertoi kaverin ajaneen moottoriajoneuvoa humalassa. Joka viides (21%) kertoo myös itse olleensa juopuneen kuskin kyydissä. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet nuoret (92 %) kuitenkin toivovat, että kaverit tulisivat väliin, jos itse pyrkisi humalaisena auton rattiin.

Kaveriporukkaan kuuluminen on nuorille tärkeää, ja ryhmässä kynnys estää juovuspäissään olevan kaverin kipuaminen ratin taakse voi tuntua korkealta. Kuitenkin valtaosa (94 %) kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että yrittäisi myös itse estää humalaista kaveria pääsemästä rattiin.

Kavereiden asenteet, huolenpito ja puuttuminen ovat merkittäviä keinoja vaikuttaa nuorten rattijuopumukseen. Liikenneturvan rattijuopumuksen vastainen kampanja kannustaa nuoria olemaan se #rohkee ja muistuttaa, että kaverin rattijuopumukseen saa ja pitää puuttua.

*Liikenneturva selvitti nuorten asenteita liikenteessä kyselytutkimuksella maalis-huhtikuussa 2018. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 625 15-20-vuotiasta nuorta.

#rohkee, rohkee, rattijuopumus