Jyväskylä

Erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa ja kaverijoukon paineessa tasapainoilu on nuorille haaste. Tämä tasapainoilu on esillä Liikenneturvan messuosastolla, jossa nuoret pääsevät kokeilemaan nk. slackline-köydellä, kenellä rohkeus ja taidot riittävät. Köyden päällä pysyminen vaatii tasapainoilua ja rohkeutta. Tätä asennetta testataan kysymällä: uskallatko estää humalaisen kaverin lähtemisen auton rattiin tai mopon sarviin? Rohkeimmille on luvassa palkintoja.

Paremmat Päivät – Hyvinvointimessut järjestetään torstaina 28.4.2016 klo 9-15 Pohjoisen Keski-Suomen oppilaitoksessa (Opinahjontie 1, Äänekoski). Messut on tarkoitettu toisen asteen ensimmäisen vuoden opiskelijoille.

Toimittajat ovat tervetulleita tutustumaan tapahtumaan ja kyselemään mitä nuorille tänään kuuluu.

Alkoholi on edelleen merkittävä riskitekijä liikenteessä

Nuoret kuljettajat ovat erityinen riskiryhmä alkoholionnettomuuksissa. Joka kolmas rattijuopumustapauksissa menehtyneistä tai loukkaantuneista oli 15-24-vuotias. Erityisesti kesä on riskialtista aikaa, sillä rattijuopumuksen henkilövahingot keskittyvät kesäkuukausille.

Liikenneturvan 15–20-vuotiaille suunnatussa kyselyssä* joka kolmas nuori kertoo, että kaverit ovat ajaneet humalassa. Joka neljäs kertoo myös itse olleensa juopuneen kuskin kyydissä. Lähes kaikki kuitenkin toivovat, että kaverit tulisivat väliin, jos itse pyrkisi humalaisena ajamaan. Valtaosa nuorista on sitä mieltä, että yrittäisi myös itse estää humalaista kaveria pääsemästä rattiin.

Kavereiden asenteet, huolenpito ja puuttuminen ovat merkittäviä keinoja vaikuttaa nuorten rattijuopumukseen. Käynnissä oleva rattijuopumuksen vastainen kampanja kannustaa nuoria olemaan se #rohkee ja muistuttaa, että kaverin rattijuopumukseen saa ja pitää puuttua.

Kampanjointi on tärkeä tekijä, kun pyritään vahvistamaan rattijuopumuksen vastaista ilmapiiriä. #Rohkee-kampanjassa ovat mukana Liikenneturva, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, poliisi, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevakuutuskeskus ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry sekä Ehkäisevän päihdetyön verkosto.

Lisätietoja:

Rattijuopumuksen vastaisesta kampanjasta: yhteyspäällikkö Leena Piippa, Liikenneturva, p. 0400 640 688
Hyvinvointimessuista: kuraattori Mervi Männistö, Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto p. 020 632 2069

Paremmat päivät – Hyvinvointimessut järjestää Äänekosken toisen asteen opiskeluhuolto yhteistyössä eri toimijoiden, järjestöjen ja yritysten kanssa. Hyvinvointipäivän tarkoituksena on edistää kokonaisvaltaisesti nuorten terveyttä ja hyvinvointia sekä lisätä nuorten osallistumista ja yhteisöllisyyttä. Näytteilleasettajia on noin 15.

*TNS Gallup Oy keräsi Liikenneturvan toimeksiannosta tutkimuksen aineiston alkusyksynä 2015 internetpaneeli GallupForumissa. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää nuorten käyttäytymistä ja mielipiteitä liikenteeseen ja päihteisiin liittyen.  Kaikkiaan haastateltiin 733 henkilöä.

rohkee