Autoilijoilta kysyttiinkin myös vastaavia toimintoja omassa ajokäyttäytymisessä. Neljä kymmenestä vastaajasta myöntää itse joskus kaahanneensa ja unohtaneensa riittävän turvavälin ja hivutelleensa turhan liki edellä ajavan takapuskuria. Lähes joka kolmas tunnustaa ottaneensa riskejä ohitustilanteessa.

”Liikenteessä huomio keskittyy helposti toisten kuljettajien tai muiden tienkäyttäjien virheisiin oman ajotavan miettimisen sijasta. Vaikka liikenteessä kohtaisikin törttöilijöitä, olennaista on keskittyä omaan ajamiseen ja sen turvallisuuteen. Omaan ajoon keskittymällä kohennetaan myös koko muun liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta”, suunnittelija Leena Pöysti Liikenneturvasta kannustaa.

Liian lyhyt välimatka voi johtaa peräänajoon ja pahimmillaan ketjukolariin, siksi etäisyydestä on tärkeä pitää huolta. Maantienopeuksilla välin tulee olla noin 4 sekuntia ja metreinä sama kuin nopeuslukema: 80 km/h = 80 metriä.

Liian lähellä ajo on epämiellyttävää, sillä tahdin määrää edessä ajava. Mitä lähempänä toisiaan ajetaan, sitä enemmän liikenteessä syntyy ns. haitariliikettä, kun ajonopeus tempoilee. Vastaavasti riittävin ajoneuvovälein liikkuva jono etenee jouheasti. Huonolla näkyvyydellä on tärkeää, että liikenteen rytmi on tasainen eikä nykivä.

Liikenteen ilmapiirissä ei parannusta

Suurin osa suomalaisista on sitä mieltä, että liikenteen ilmapiiri ei ole muuttunut viimeisen puolen vuoden aikana. Liikenneturvan kyselytutkimukseen* vastanneista kolmasosa oli sitä mieltä, että liikenteen ilmapiiri on huonontunut. Kuuden prosentin mielestä se oli parantunut.

Vaikka vain pieni joukko mieltää liikenteen ilmapiirin kohentuneen, neljäsosa suomalaisista arvioi turvallisuudesta huolehtimisen lisääntyneen liikenteessä. Omaa ajokäyttäytymistä ruotiessaan yhdeksän kymmenestä arvioi huolehtivansa turvallisuudesta aina tai lähes aina.

Suunnittelija Leena Pöysti, 020 7282 333 (klo 12.00–15.00.)

Koulutusohjaaja Toni Vuoristo, 020 7282 349

*Liikenneturva seuraa tieliikenteen ilmapiirin kehitystä vuosittain toistettavien kyselyjen avulla. Kyselyn tiedot kerättiin joulukuussa 2014 internetpaneeli GallupForumissa. Kaikkiaan haastateltiin 1656 henkilöä, joista autoilijoita oli 1308 eli 79 prosenttia. Tutkimuksen on Liikenneturvan toimeksiannosta suorittanut TNS Gallup Oy.