Kuopio

Tiedotus-valvontatapahtuma rengasratsia alkaa Kuopiosta Leväsentieltä (Bilteman risteys) maanantaina 7.9. klo 9.15, josta siirrytään päivällä Suonenjoelle. Keskiviikkona 9.9. ratsia suuntautuu Siilinjärvelle ja Maaningalle.

Huonot renkaat joka viidennessä autossa

Vuosi sitten huonorenkaisia autoja oli liikenteessä poikkeuksellisen paljon. Peräti joka viides kuljettaja ajoi Pohjois-Savon rengasratsiaan huonoilla, alle 2 millimetrin kulutuspinnan omaavilla renkailla. Kaksi vuotta aiemmin vastaavia oli 11,5 prosentilla autoista.

Tänä vuonna tienvarsitapahtumia on vain viidellä kaupunkiseudulla, Helsingissä, Porissa, Jyväskylässä, Rovaniemellä ja Kuopiossa. Rengasratsiat ovat luonteeltaan neuvontahenkisiä, mutta poliisi tekee omaa valvontatyötään ja puuttuu laiminlyönteihin. Autonrengasliiton valkohaalariset rengasasiantuntijat tutkivat renkaiden kunnon. Urasyvyyksien ohella tarkastetaan rengaspaineet ja rengastyyppi.

Näkyykö taloudellinen epävarmuus edelleen huononevina renkaina, ja sitä kautta liikenneturvallisuuden vaarantumisena? Toivottavasti savolaiset eivät säästä turvallisuutensa kustannuksella, yhteistyötahot muistuttavat. Autonrengasratsioihin osallistuvat Autonrengasliitto, Poliisi ja Liikenneturva.

Liikenneturva muistuttaa, että nyt on sopiva aika tarkistaa renkaiden kunto ja huomioida renkaiden kunto omassa ajamisessa. Kannattaa välttää ajelemista kulumisurissa ja lammikoissa, ja sadesäällä kannattaa pudottaa omaa ajonopeuttaan.

Lisätiedot:

Tuula Taskinen, yhteyspäällikkö, Liikenneturva/Kuopio puh. 040 8461422