Joensuu

Itä-Suomen poliisilaitos ja Liikenneturvan toimipisteet tempaisevat torstaina 16.6. nuorten liikenneturvallisuuden puolesta Kuopiossa, Savonlinnassa ja Joensuussa. Nuoria muistutetaan alkoholin ja aineiden vaikutuksista liikenteessä. Kampanjan sanoma on, että “ethän laske kaveria kännissä tai aineissa rattiin”. Alkoholi ja päihteet ovat edelleen yksi tärkeimpiä syytekijöitä nuorten vakavissa liikenneonnettomuuksissa.

Pohjois-Karjalassa viime vuosi oli yksi synkimpiä vuosia vuosikymmeniin. Vuonna 2015 Pohjois-Karjalan liikenteessä menehtyi kahdeksan ja loukkaantui peräti 36 15-24-vuotiasta nuorta. Tänä vuonna Tilastokeskuksen ennakkotietojen ja Liikenneturvan lehtiseurannan mukaan maakuntamme liikenteessä on menehtynyt kaksi ja loukkaantunut viisi nuorta.

Teille kaivataan myös lisää rattijuopumusvalvontaa. Liikenneturvan kyselytutkimukseen* vastanneista kahdeksan kymmenestä on sitä mieltä, että liikenneraittiusvalvonnan määrää tulisi yleisesti lisätä.

#Rohkee-kampanja näkyy kesän festareilla

#rohkee on nuorille suunnattu rattijuopumuksen vastainen kampanja. Kampanjassa ovat mukana Liikenneturva, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, poliisi, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevakuutuskeskus ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry sekä Ehkäisevän päihdetyön verkosto.

Joensuussa #rohkee-kampanja on esillä myös kesän Ilosaarirockissa yhteistyössä Pohjois-Karjalan pelastuslaitoksen ja poliisin kanssa. Lisäksi Liikenneturva on kampanjalla mukana erilaisissa nuorille suunnatuissa tapahtumissa ympäri maakuntaa.

Katso #rohkee-video:

Lisätietoja Joensuussa antavat:

yhteyspäällikkö Mari Voutilainen, puh. 0400-960177
ylikonstaapeli Juha Uusitalo, puh. 050-374 2544

*Tutkimuksen toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta TNS Gallup Oy. Aineisto kerättiin toukokuussa 2016 internetpaneeli GallupForumissa. Kaikkiaan kyselyssä haastateltiin 1027 henkilöä, joista autoilevia oli 79 prosenttia.

rohkee, rattijuopumus, liikenneraittius, kampanjointi