Suomalaisia yhdistää toive siitä, että läheiset menevät vain selvän kuljettajan kyytiin. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista 94 prosenttia piti asiaa erittäin tärkeänä ja 6 % melko tärkeänä.

”Etenkin nuorille kuljettajille on syytä korostaa, kuinka elintärkeää selvä kuljettaja on”, Liikenneturvan viestintäpäällikkö Kaisa Hara toteaa.

Liikenneraittiutta arvostetaan omassa elinpiirissä laajemminkin. Lähes kaikki kyselyyn vastanneista pitivät erittäin tärkeänä sitä, ettei omassa naapurustossa tai kotikadulla olisi rattijuoppoja (92 %). Rattijuopumuksen vahva paheksunta näkyy myös siinä, että 82 % vastaajista haluaisi lisää rattijuopumusvalvontaa.

Tuhansien rattijuoppojen matka keskeytyy ilmoitukseen

Paheksunta johtaa ilmoituksiin, sillä Liikenneturvan vuonna 2012 toteuttamassa kyselyssä vastanneista yhdeksän kymmenestä kertoi todennäköisesti ilmoittavansa poliisille rattijuoposta. Kolmannes rattijuopoista jääkin poliisiin haaviin ilmoitusten perusteella. Vuonna 2012 noin 6000 rattijuoppoa saatiin pois liikenteestä ilmoitusten myötä.

”Poliisin saamat ilmoitukset vahvistavat, että rattijuopumuksen vastaiset asenteet ohjaavat käyttäytymistä ja parantavat liikenneturvallisuutta”, Hara toteaa.

Liikenneturvan nuorille suunnattu liikenneraittiuskampanja Selvä juttu kannustaakin positiiviseen ryhmäpaineeseen. Kavereista huolehtiminen on konkreettinen teko. Kampanjahahmot Kännikala ja Kännikäki eivät pääse hölmöilemään, sillä ystävät pitävät heistä huolen. Kampanja näkyy, kuuluu ja leviää eri medioissa juhannusviikosta.

Liikenneturva kehottaa:

• Älä päästä humalaista rattiin.
  • Pidä porukka kasassa.
  • Mene vain selvän kuskin kyytiin.

Lisätietoa:

tutkimuspäällikkö Juha Valtonen p. 020 7282 310
viestintäpäällikkö Kaisa Hara p. 020 7282 317

Kysely toteutettiin marras-joulukuussa 2013 GallupForumin internetpaneelissa, jossa haastateltiin 1677 henkilöä. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta TNS Gallup Oy.

Lisätietoa rattijuopumusonnettomuuksista löydät tilastokatsauksesta.

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 toimipisteen kautta.

Seuraa Liikenneturvaa Twitterissä.

rattijuopumus, liikenneraittius, Selvä juttu