Tiedote
Autoilu, Jalankulku
Lahti

Päijät-Hämeessä suojatiellä loukkaantuneista puolet ikääntyneitä

Päijät-Hämeessä loukkaantui suojatiellä viime vuonna kymmenen jalankulkijaa. Heistä puolet oli yli 64-vuotiaita. Vuosina 2018-2020 suojatiellä kuoli Suomessa 12 jalankulkijaa, joista neljä viidestä oli yli 64-vuotiaita.

”Ikääntyessä keho haurastuu, mikä voi osittain selittää sitä, että ikääntyneet jalankulkijat ovat yliedustettuina kuolemaan johtaneissa suojatieonnettomuuksissa. Ikäystävällinen liikenneympäristö huomioi heikommin liikkuvan. Esimerkkinä vaikkapa autoliikennettä rauhoittavat ratkaisut, keskisaarekkeet tienylityspaikoilla ja riittävän pitkään palavat liikennevalot”, korostaa Liikenneturvan suunnittelija Mia Nyholm.

Ajoneuvolla liikkeellä olevan on syytä huomioida, että jopa hyvin pieni törmäysnopeus voi olla jalankulkijalle kohtalokas. Omalla toiminnallaan voi myös vaikuttaa siihen, kuinka turvalliselta liikkuminen liikenteessä tuntuu.

”Ajamiseen keskittyminen ja matalampi tilannenopeus antaa kaikille osapuolille aikaa reagoida myös yllättäviin tilanteisiin. Turvallisuus paranee ja säikähdyksiltäkin vältytään”, Mia Nyholm täsmentää.

Räpätit toivovat muilta malttia liikenteeseen

Mummot punaisissa -kappale tiivistää Räpättien sanoman turvallisesta liikenteestä. Kappale on saanut paljon positiivista palautetta, kertoo Lahden Lähimmäispalvelu ry:n projektikoordinaattori Jonna Piipponen- Karkulowski.

Räpätit kehuvat, että autot antavat tietä paremmin, kuin aikaisemmin, mutta myös kehitettävää löytyy.

”Leveät kaistat ovat hankalia. Vanhan on hankalaa ehtiä yli. Taaimmaiselta kaistalta tulevat autot aiheuttavat vaaratilanteita,” kertaa Räpättien Eeva Rinkinen.

Räpättien toivelista: Ikääntyneiden liikkuminen olisi entistä turvallisempaa, jos…

  • sähköpotkulautailijat osaisivat liikennesäännöt ja olisivat varovaisia
  • pyöräilijät rimputtaisivat ohiajaessaan
  • suojatien ylimenokohdissa ei olisi korkeuseroja, joihin rollaattori töppää
  • olisi tarpeeksi alikulkutunneleita

Kiertuepaikat ja -päivät, klo 13-15:

  • Ma 6.9. Pääkirjasto (Kirkkokatu 31)
  • To 9.9. Mukkulan kirjasto (Tuhtokatu 2)
  • Ma 13.9. Jalkarannan kirjasto (Sarvikuja 1)
  • Ke 15.9. Liipolan kirjasto (Ostoskatu 3)

Kiitos, että jarrutat ajoissa -tilaisuuksissa soi Räpättien musiikki ja mukana ovat toimintapisteillään mm. Lahden Lähimmäispalvelu ry, Liikenneturva, Lahden kaupunginkirjasto sekä Koulutuskeskus Salpaus, Päijät-Hämeen pelastuslaitos ja Hämeen poliisi. Tapahtumissa on kahvitarjoilu. Toimintapisteillä mm. Salpauksen opiskelijoiden taukojumppa sekä mittauspiste, Lahden osallistuva budjetointi eli osbu kutsuu antamaan oman ehdotuksensa kaupungin kehittämiseksi kirjaston pisteellä, lisäksi opastusta digipalvelujen käytössä, Päijät-Hämeen Pelastuslaitos tuo esiin liikenneturvallisuuden lisäksi arjen ja asumisen paloturvallisuutta erityisesti ikäihmisten näkökulmasta. Räpäteistä tehty dokumentti saa ensi-iltansa pääkirjaston tapahtumassa maanantaina 6.9.

Tapahtumassa on käytössä maskit ja turvavälit.

Lisätietoja

projektikoordinattori Jonna Piipponen-Karkulowski, Kiinni Elämässä -hanke (STEA), Lahden Lähimmäispalvelu ry, 050 431 9937, jonna.piipponen-karkulowski [at] lahdenlahimmaispalvelu.fi

suunnittelija Mia Nyholm, Liikenneturva, 020 7282 342, mia.nyholm [at] liikenneturva.fi 

Törmäysnopeuden kasvu nostaa jalankulkijan kuolemanriskiä voimakkaasti. Törmäysnopeus ratkaisee, millaiset mahdollisuudet jalankulkijalla on selviytyä hengissä. Henkilövahinkoriski kasvaa 60 vuotta täyttäneillä jalankulkijoilla muita ikäryhmiä voimakkaammin auton törmäysnopeuden lisääntyessä. 

Tagit: 
ikääntyminen, liikenneturvallisuus, lahti, suojatie