Tiedote
Mopoautoilu
Mopoilu
Autoilu
Valtakunnallinen

Suomessa mopoautoja käyttävät etupäässä nuoret. Jos mopoautojen rinnalle tai niiden korvikkeeksi halutaan henkilöautoja, vaikkakin rajoitetulla nopeudella, Liikenneturva muistuttaa, että näiden kulkuneuvojen ratissa tulevat istumaan etenkin nuoret. Ehdot rajoitetun henkilöauton kuljettamisessa on määriteltävä niin, ettei turvallisuudessa ajauduta ojasta allikkoon.

”Se, että 45km/h kulkevan kaksipaikkaisen ajoneuvon, kuten mopoauton, törmäysturvallisuutta parannetaan, on vain hyvä asia. On kuitenkin muistettava, että kulkupelin vaihto ei yksistään vaikuta turvallisuuteen. Nuoret ovat edelleen valitettavan yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa ja mitä nuorempi ikä kuljettajalla on, sitä suurempi on tämän riskitaso”, muistuttaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo.

15–17-vuotiaiden riski menehtyä liikenteessä on Suomessa suurempi kuin muissa Pohjoismaissa. Usein nuorten vakavissa liikenneonnettomuuksissa korostuvat liian suuri tilannenopeus, kiinnittämätön turvavyö ja alkoholi. Kuljettajana on usein nuori mies ja ajankohtana kesäinen viikonloppu. Kyydissä on usein myös paljon ikätovereita. Onnettomuudet kertovat omaa tarinaansa siitä, kuinka riskialtista nuoren kuljettajan käyttäytyminen voi olla.

”Aikuisiin verrattuna nuorten käyttäytymiselle tyypillistä on impulsiivisuus. Impulssien ja tunteiden säätely on vasta kehittymässä ja nuori voi ottaa turhia riskejä. Nuori ei välttämättä osaa ajatella, mitä seurauksia omista teoista voi olla”, Vuoristo kuvailee.

Nopeus enintään 45 km/h

Mopoautojen maksiminopeus on 45 km/h. Nyt on kuitenkin ehdotettu, että nopeusrajoitettujen henkilöautojen nopeus voisi olla jopa 60 km/h. Liikenneturva ei kuitenkaan pidä ehdotusta turvallisuuden kannalta perusteltuna. Käytännössä kuljettajana olisi edelleen se sama kokematon, vielä kehittyvä nuori.

Vartin eroa nopeuksissa on havainnollistettu Liikenneturvan mopovideossa, jossa verrataan 45 ja 60 km tuntinopeuksia pysähtymismatkan osalta.

”Siinä missä 45 km/h nopeudella tilanteeseen ajanut on saanut mopon pysäytettyä, on 60 km/h saapuvan nopeus vielä 50 km/h. Pieneltä tuntuva lähtönopeuksien ero onkin törmäyksessä jo suuri. Tällä on merkitystä myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden kannalta”, Vuoristo pohtii.

Suomi on sitoutunut yleiseurooppalaisiin tavoitteisiin vähentää jatkuvasti liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia. Tämä on kirjattu myös valtioneuvoston periaatepäätökseen. Tavoite on syytä huomioida kaikessa liikennepoliittisessa päätöksenteossa.

Tagit: 
mopo, mopoauto, nuoret