Mopoilu
Kuopio

Nuoria muistutetaan siitä, että pienikin virhe voi saada aikaan mittaamattomia vahinkoja. Mitä kovempi vauhti, sen vähemmän jää aikaa havainnoida ja reagoida. Nuoriin vaikutetaan kertomalla tosiasioita nopeuden vaikutuksista ja jarrutusmatkoista, suistumisonnettomuuksista sekä siitä, miten nopeasti liikkuvaa kaksipyöräistä on vaikea havaita.

Liikenneturvan vuonna 2013 teettämän kyselytutkimuksen mukaan nuorista joka kolmas (32 %) on rikkonut nopeusrajoitusta sekä maantiellä että taajamissa vähintäänkin melko usein.

Nuorten liikkumisvalikoimaan kuuluvat jo miltei kaikki kulkumuodot. Mopot, kevytmoottoripyörät ja muut moottorikäyttöiset ajoneuvot tuovat tullessaan omat riskinsä. Eniten nuoria kuolee ja loukkaantuu henkilöauton kuljettajina ja matkustajina.

Kolmannes Itä-Suomen tieliikenteen uhreista nuoria

Viime vuosi oli poikkeuksellisen ikävä Itä-Suomen maakunnista Pohjois-Karjalassa, jonka tieliikenteessä menehtyi peräti 8 nuorta. Koko Itä-Suomessa nuoria 15–24-vuotiaita tieliikenteen uhreja oli viime vuonna 13, kun vuosina 2012–2014 heitä oli keskimäärin 5. Poliisin tietoon tulleita loukkaantuneita oli 244, joka on samalla tasolla kuin kolmen edellisen vuoden keskiarvo. Itä-Suomessa noin joka kolmas tieliikenteessä loukkaantuneista ja kuolleista oli iältään 15–24-vuotias.

Virhearvio muutti Marjamäen elämän

Reilun tunnin mittaisessa esityksessä kuullaan ensin Liikenneturvan asiantuntijan kertomana faktoja nuorten liikenneturvallisuudesta, tyypillisistä vahingoista ja lopulta Matti Marjamäen oma tarina.

Nuoren miehen kesäinen moottoripyöräreissu päättyi onnettomuuteen, jossa Marjamäki ei pysynyt mutkaisella tiellä pyöränsä selässä. Hän sinkoutui pyöränsä selästä omakotitalon pihalle sydämen muotoiseen kukkapenkkiin. Jo useamman vuoden ajanut motoristi sortui arviointivirheeseen, jonka seuraukset veivät hänet pyörätuoliin.

Tiedotusvälineiden edustajat voivat tulla seuraamaan esityksiä. Sovi mahdolliset haastattelut aikataulusyistä etukäteen.

Poimintoja aikataulusta
11.4. Ingmanin käsi- ja taideteollisuusoppilaitos, Toivala, Toivalantie 51 klo 12:30-.
Savon ammatti- ja aikuisopisto, Rissala, Siltasalmentie 450 (Toivala) klo 14:30-.
12.4. Savon ammatti- ja aikuisopisto, Kuopio, Presidentinkatu 1. klo 9.30-.
Savon ammatti- ja aikuisopisto, Toivala, Haapamäentie 1 klo 14.00 -.
13.4. Pohjois-Karjalan ammattiopisto Kitee, Savikko, monitoimitila, Savikontie 13, Kitee 9.30-.
Kiteen lukio, Hannikaisen sali, Koulutie 3, Kitee klo 13.35 -.
Mikkelin VPK, seudun vapaapalokuntien nuoret, Annikinkatu 2, Mikkeli klo 18.30-.
14.4. Ristiinan lukio Mäkitie 30 Ristiina klo 10.10-.
Mikkelin lukio, Päämajankuja 4 Mikkeli klo 13.00 -.
Moottoripyöräkerho MC Road Rats ry, Kotilantie 3C, Mikkeli klo 17.30-.

Lisätietoja:
koulutusohjaaja Erkka Savolainen (Siilinjärvi, Kuopio, Kitee) puh.050 4124157