Jalankulku
Lahti

Valtakunnallista heijastinpäivää vietetään tiistaina 1.10. Sen kunniaksi Lahden kaupungin liikenneturvallisuustyöryhmä, Pelicansin liigajoukkue, Liikenneturva ja Lahden kirjastot haluavat tehdä mahdollisimman monesta kulkijasta näkyvän pimeän ja hämärän aikaan.

Lahden viidestä kirjastosta (Pääkirjasto, Ahtiala, Laune, Nastola ja Kärpänen) löytyy 1.10. – 12.10. heijastimien kierrätyspisteet, joista voi jokainen heijastinta tarvitseva ottaa sellaisen ilmaiseksi mukaansa tai tuoda omat ylimääräiset mutta hyväkuntoiset heijastimensa hyötykäyttöön.

”Valtaosa liikenteessä liikkujista kulkee jossain vaiheessa myös kävellen, ja siksi on tärkeää varmistaa oma näkyminen riittävin heijastimin – ja tässä varustelussa enemmän on parempi. Heijastimien ahkeraa käyttöä toivoo varmasti myös jokainen autoilija, joka on syksyn hämärässä sadekelissä yrittänyt tiirailla, näkyykö lähestyvällä suojatiellä jalankulkijaa”, kertoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Lattu.

Liikenneturvan ja muiden lahjoittajatahojen heijastimia täydennetään kierrätyspisteille tempauksen ajan niin kauan kuin tavaraa riittää. Jos yrityksesi tai yhteisösi haluaa olla mukana lahjoittamassa heijastimia kierrätyspisteille, niin yhteyttä voi ottaa Ari-Pekka Lattuun (puh. 020 7282 366).

Heijastin on kävelijän turvavaruste

Heijastimen toiminta perustuu siihen, että se heijastaa valon takaisin valolähteelle. Kovin kuluneen näköisiä tai naarmuuntuneita heijastimia ei enää kannata käyttää tai tuoda kierrätyspisteelle.

"Heijastimetkin kuluvat käytössä ja voivat siten menettää heijastavuuttaan. Jos heijastin on kovin naarmuuntunut tai se ei loista kirkkaasti lampun valossa, niin sen oikea paikka on sekajätteessä. Heijastimen toimivuuden voi tarkistaa esimerkiksi taskulampputestin avulla”, vinkkaa Lattu.

Jalankulkijan on lain mukaan pimeän aikana tiellä liikkuessaan yleensä käytettävä asianmukaista heijastinta. Jalankulkijan heijastimet määritellään Euroopan unionin henkilösuojaindirektiivin perusteella. Myytävien heijastimien tulee täyttää EN 13356-standardin vaatimukset ja olla CE-hyväksyttyjä.

Lisätietoja:

koulutusohjaaja Ari-Pekka Lattu, Liikenneturva