Kuopio

Itä-Suomen poliisilaitos ja Liikenneturvan toimipisteet tempaisevat torstaina 16.6. nuorten liikenneturvallisuuden puolesta. Nuoria lähestytään tiedotus- ja valvontatapahtumassa muistuttamalla heitä, että ethän laske humalaista kaveria rattiin. Alkoholi ja päihteet ovat edelleen yksi tärkeimpiä syytekijöitä nuorten vakavissa liikenneonnettomuuksissa.

Pohjois-Savossa tämä vuosi on ollut yksi mustimpia vuosikymmeniin, sillä tällä hetkellä liikenteessä on jo menehtynyt Tilastokeskuksen ennakkotietojen ja Liikenneturvan lehtiseurannan mukaan 16 ihmistä. Heistä viisi on poikkeuksellisesti ollut nuoria, 18-20-vuotiaita.

Ylikomisario Petri Pahkinin mukaan poliisi, Liikenneturva ja muut liikenneturvallisuusalan toimijat ovat erittäin huolestuneita Pohjois-Savon liikenneturvallisuustilanteesta.

"Nyt pitääkin vedota yhteisvastuuseen, että tämä vuosi ei jatkuisi enää synkissä merkeissä", Pahkin sanoo.

Näyttämisenhalu kasvaa porukassa

Nuorille haastavinta aikaa on kesäliikenne.  Erityisesti nuorten mieskuljettajien riskialttiille ajotavalle ovat ominaista suuret ajonopeudet, lyhyet turvamarginaalit, liikennesäännöistä piittaamattomuus, ajaminen humalassa ja ajo turvavöittä. Omia ajokykyjä myös yliarvioidaan.

Nuoren kuljettajan onnettomuusriski kasvaa usein silloin, kun kuljettajalla on kyydissä kavereita. Tällöin myös näyttämisen halu ja tarve kilpailla lisäävät riskejä.

"Tämä on täsmäisku, jolla haluamme nostaa esille ajankohtaisen muistutuksen: älä lähde humalassa rattiin ja pidä huolta, ettei kaverisikaan lähde", muistuttaa yhteyspäällikkö Tuula Taskinen Liikenneturvan Kuopion toimipisteestä.

Nuoria tavoitetaan raittiin liikenteen teemalla läpi kesän. #Rohkee on Itä-Suomessa mukana mm. Mikkelin Jurassic Rockissa, Joensuun Ilosaarirockissa sekä Kuopion RockCock-festareilla.

#Rohkee on nuorille suunnattu rattijuopumuksen vastainen kampanja. Kampanjassa ovat mukana Liikenneturva, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, poliisi, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevakuutuskeskus ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry sekä Ehkäisevän päihdetyön verkosto.

Katso #rohkee-video:

Lisätietoja Kuopiossa antavat:

yhteyspäällikkö Tuula Taskinen Liikenneturva Kuopion toimipiste puh. 040 8461422
ylikomisario Petri Pahkin Itä-Suomen poliisilaitos puh.0500 708193

rohkee, liikenneraittius, rattijuopumus