Jyväskylä

Rengasratsiat ovat luonteeltaan neuvontahenkisiä, mutta poliisi voi puuttua räikeimpiin laiminlyönteihin huomauttamalla tai sakottamalla. Autonrengasliiton asiantuntijat tutkivat renkaiden kunnon ja jakavat autoilijoille ilmaisia uramittareita. Renkaiden urasyvyyksien ohella tarkastetaan myös rengaspaineet ja rengastyyppi.

Rengasratsioita syksystä 1997 lähtien

Henkilö- ja pakettiautojen kesärenkaiden kuntoa on tutkittu Suomessa syksystä 1997 lähtien Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin järjestämien rengasratsioiden yhteydessä. Renkaita on tarkastettu vuosien varrella yhteensä lähes 178 000 henkilö- tai pakettiautosta. Urasyvyyksiä on mitattu lähes 712 000 yksittäisestä renkaasta.

Viime syksynä tarkastettiin yhteensä 8 844 auton renkaat 56 eri paikkakunnalla. ”Tulokset osoittautuivat pelättyä paremmiksi. Huonokuntoisia renkaita oli 15,3 prosentilla autoilijoista eli 0,3 prosenttiyksikköä vähemmän kuin kaksi vuotta aiemmin. Lähes joka neljännellä todettiin puutteita joko renkaiden urasyvyyksien, rengaspaineiden tai rengastyypin osalta”, kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta valottaa.

Keski-Suomessa myönteistä kehitystä

Huonorenkaisten autojen osuudet vaihtelivat syksyllä 2014 maakunnittain 7,6:sta 25 prosenttiin. Renkaiden kuntokehityksen suunta näyttäisi eroavan alueittain. Esimerkiksi Etelä-Karjalassa ja Keski-Pohjanmaalla renkaiden kunto koheni merkittävästi, kun taas Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa mentiin selkeästi huonompaan suuntaan.

Aluevastaava Jarmo Nuora Autonrengasliitosta näkee alueellisten erojen johtuvan osaltaan taloudellisesta epävarmuudesta. ”Keski-Suomessa huonoja renkaita on ollut yleensä hieman muuta maata harvemmalla. Viime syksynä huonorenkaisten autojen osuus maakunnassa oli vain 10,4 prosenttia, mutta tulos koostui pelkästään Jyväskylässä tarkastetuista 443 autosta.”

Lisätietoja:

Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen, Autonrengasliitto, puh. 0400 698 216
Aluevastaava Jarmo Nuora, Autonrengasliitto, puh. 040 557 5690
Koulutusohjaaja Tomi Rossi, Liikenneturva/Jyväskylä, puh. 040 762 7991
Vanhempi konstaapeli Teemu Keränen, Sisä-Suomen poliisilaitos, puh. 0295 440 131(vaihde)