Jalankulku
Mikkeli

Kun Liikenneturva keväällä 2018 kysyi* autoilijoilta näiden kokemuksia suojateistä, peräti 59 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että voisi olla jalankulkijoita kohtaan huomaavaisempikin. Lisäksi useampi kuin joka kymmenes (13 %) kuljettajista kertoi, että joutuu usein jarruttamaan äkillisesti, jotta ei ajaisi jalankulkijan päälle.

”Riittävän alhainen nopeus on tehokkain tapa lisätä suojateiden turvallisuutta. Tilanteeseen sopivalla vauhdilla ajaessa ehtii havainnoida sekä erilaiset tilanteet että muut liikkujat tarpeeksi ajoissa – ja sen jälkeen tehdä tarvittavat toimenpiteet, kuten pysähtyä antamaan jalankulkijalle esteetön kulku suojatien yli ilman äkkijarrutuksia”, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen Mikkelistä.

Tien ylitys onkin monelle lapselle usein se koulutien vaarallisin paikka. Parannettavaa suojatiekulttuurissa edelleen on.

”Se, onko suojatie koululaiselle ja muillekin turvallinen paikka ylittää tie, riippuu meistä aikuisista, jotka siellä auton ratissa olemme. Suojatieviivojen ja -merkkien tulisikin aina toimia herätteenä kuskille kaasujalan hölläämiseksi ja havaintosilmän tarkentamiseksi. Autoilijan kannattaa hidastaa hyvissä ajoin ennen suojatietä ja kertoa siten kävelijälle, että tämä on huomattu ja tätä väistetään, kuten kuuluukin”, Karvonen sanoo.

Suojatietempaus Etelä-Savon joka kunnassa

Etelä-Savon kaikissa kunnissa halutaan herättää autoilijoiden huomio näin koulujen alkaessa. Pelastuslaitos yhteistyökumppaneineen jalkautuu joka kunnassa paikallisille kouluteille turvaamaan erityisesti suojateiden ylityksiä. Samalla muistutetaan autoilijoita suojatien merkityksestä ja siitä, että heidän on annettava esteetön kulku jalankulkijoille suojatiellä.

”Paikallinen tempaus muistuttaa parhaiten meitä jokaista toimimaan turvallisesti liikenteessä. Se havahduttaa, kun oman tutun tien ylityksen kohdalla kerrataan, mitä suojatie oikein tarkoittaakaan. Turvallinen koulutie syntyy meidän kaikkien yhteistyön tuloksena, ja tämä koko maakunnan kattava kampanja on omiaan edistämään asiaa”, iloitsee Karvonen.

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan suojatiepäivystyksiä – katso aikataulu ja oman paikkakuntasi yhteyshenkilö tästä. Tarkan päivystyspaikan voit kysyä paikkakunnan yhteyshenkilöltä.

Lisätietoja:

yhteyspäällikkö Eini Karvonen, Liikenneturva (puh. 020 7282 395)
palopäällikkö Isto Heikkinen, Etelä-Savon pelastuslaitos (puh. 044 794 3662)

*Suomalaisten liikennekäsityksiä selvitettiin kyselytutkimuksella toukokuussa 2018. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 1198 suomalaista, joista autoilevia oli 82 prosenttia eli 967.

suojatie