Kävely ja pyöräily
Mikkeli

Keväällä Itä-Suomessa toteutettu suojatiekysely* kertoi, että autoilijoiden toivotaan laskevan ajonopeuksia suojateiden kohdilla. Lähes yhdeksän kymmenestä vastaajasta koki erittäin tai melko yleisenä sen, että autoilijat lähestyvät suojatietä liian kovalla vauhdilla väistämisvelvoitteen huomioiden.

Kun Liikenneturva kysyi** autoilevilta näiden kokemuksia suojateistä, useampi kuin joka kymmenes (13 %) kuljettajista kertoi, että joutuu usein jarruttamaan äkillisesti, jotta ei ajaisi jalankulkijan päälle.

”Huomioimalla suojatiet omassa nopeudessaan kuljettaja ehtii tehdä havainnot oikea-aikaisesti. Suojatietä ylittävän havaitessaan kuljettaja ennättää hidastaa hyvissä ajoin ennen suojatietä ja kertoa kävelijälle, että tämä on huomattu ja tätä väistetään, kuten kuuluukin”, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen Mikkelistä.

”Tien ylitys on monelle koululaiselle usein se koulumatkan vaarallisin paikka. Se, onko suojatie se turvallinen paikka ylittää tie, riippuu meistä aikuisista. Tehokkaimmin taajamien turvallisuutta lisää ajonopeuden alentaminen. Se vähentää sekä onnettomuusriskiä että vakavia henkilövahinkoja, jos onnettomuus sattuu. Töyssyt ja muut hidasteet paimentavat kuljettajaa hölläämään kaasujalkaa, mutta suojatieviivojen tai -merkkien tulisi aina toimia herätteenä kuljettajalle”, Karvonen painottaa.

Etelä-Savon kunnat tempaisevat turvallisen koulutien puolesta

Etelä-Savo haluaa herätellä autoilijoita näin koulujen alkaessa. Maakunnan kunnista kahdeksan jalkautuu paikallisille kouluteille turvaamaan eritoten teiden ylityksiä.

”Yksikään näistä tapahtumista ei toteutuisi ilman kuntien ja monien järjestöjen sekä yhteisöjen ihailtavaa aktiivisuutta. Monesti juuri paikallinen tempaus muistuttaa parhaiten meitä jokaista toimimaan turvallisesti liikenteessä. Se havahduttaa, kun oman tutun tien ylityksen kohdalla kerrataan, mitä suojatie oikein tarkoittaakaan”, Karvonen iloitsee.

Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita seuraamaan tempauksia.

Etelä-Savon koulujen alun tempaukset:

Joroinen
Tempauspäivä: 8.8. klo 8-9 ja 13-13.30
Tempauspaikka: Joroisten kirkonkylän alueella olevat suojatiet
Yhdyshenkilö: Jaakko Kuronen, Sivistystoimi, p. 040 661 6885 (mukana tempauksessa kunnan johtoa ja sivistystoimen henkilöstöä)

Rantasalmi
Tempauspäivä: 8.8. klo 8-9
Tempauspaikka: Koulutien ympäristö
Yhdyshenkilö: Ann-Helena Koivunoro, Nuorisotoimi, p. 040 558 5288

Kangasniemi
Tempauspäivä: 9.8. klo 8-9
Tempauspaikka: Kankaisten koulun, Kalliolan koulun ja Beckerin koulun lähiympäristö
Yhdyshenkilö: Hanna Laitinen, Mannerheimin lastensuojeluliiton Kangasniemen paikallisyhdistys, p. 040 481 8948

Pertunmaa
Tempauspäivä: 9.8. klo 8.15-9.00
Tempauspaikka: Pertunmaan kirkonkylän alueella olevat suojatiet etenkin yhtenäiskoulun kohdalla
Yhdyshenkilö: Marko Vanhatalo, Etelä-Savon pelastuslaitos Pertunmaan yksikkö, p. 040 722 7990

Mäntyharju
Tempauspäivä: 9.-10.8. klo 8-8.30
Tempauspaikka: Yhtenäiskoulun ympäristö
Yhdyshenkilö: Jonna Juhola, Nuorisopalvelut, p. 040 522 9043 (mukana myös vanhempainyhdistys)

Puumala
Tempauspäivä: 13.8. klo 8-9
Tempauspaikka: Keskuskatu ja koulun edustan suojatiet
Yhdyshenkilö: Anniina Hämäläinen, MLL Puumalan yhdistys, p. 040 540 9578

Savonlinna
Tempauspäivä: 14.8 aamu
Tempauspaikka: Mertalan koulun ja Kellarpellon koulun ympäristöt
Yhdyshenkilö: Maija Tuunanen, Savonlinnan 4H-yhdistys ry, p. 044 738 5854

Sulkava
Tempauspäivä: 14.8 klo 8.30 alkaen (aamupäivä)
Tempauspaikka: Sulkavan keskuskoulun ympäristö, vanhempien ja koulukyytiparkkipaikat
Yhdyshenkilö: Tarja Lindberg, nuorisotoimi, p. 0444175331 (mukana 4h, koulun opettajat)

*Itä-Suomen liikenneturvallisuustyöryhmä ja Itä-Suomen liikenneturvallisuustoimijahanke toteuttivat huhtikuun ja toukokuun aikana kyselytutkimuksen suojatiekulttuurin haasteista Etelä-Savon, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan alueella. Nettikyselyyn vastasi 13.4.-6.5.2018 välisenä aikana  lähes 1 400 henkilöä.

**Suomalaisten liikennekäsityksiä selvitettiin kyselytutkimuksella toukokuussa 2018. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 1198 suomalaista, joista autoilevia oli 82 prosenttia eli 967.

koulutie