Moottoripyöräily
Kuopio

Tiedotusvälineet ovat tervetulleita seuraamaan nuorten ja motoristien valistustapahtumia. Marjamäen ja Kainulaisen esitys kestää noin tunnin.

Aikataulu

• Tiistaina 7.4. Iisalmi, Ylä-Savon ammattiopisto (Asevelikatu 4), klo 8 - (3-4 esitystä)
  • Keskiviikkona 8.4. Outokumpu, Pohjois-Karjalan ammattiopisto (Karjalankatu 2, päärakennuksen monitoimitila), klo 10 -
    Nurmes, Pohjois-Karjalan ammattiopisto (Nurmeksenkatu 11, auditorio), klo 13.15 -
  • Torstaina 9.4. Pieksämäki, Etelä-Savon ammattiopisto Hyvinvointi virtaa -tapahtuma (Kuusitie 41, auditorio), klo 9.15 -
    Pieksämäen lukio (Keskuskatu 32) noin klo 14.00 -
    Pieksämäen Moottoripyöräkerho PiMoKe ry (Vilhulantie 49, Naarajärvi), klo 17.00 -

Kaksipyöräiset tulevat tien päälle heti säiden salliessa. Alkukaudesta ajotilanne on uusi niin motoristeille kuin muille tielläliikkujille. Motoristi voi itse lisätä omaa näkymistään erottuvilla ajovarusteilla ja ennakoimalla yllättäenkin eteen tulevia tilanteita nopeuden valinnalla ja riittävällä turvavälillä.

Kypärä on moottoripyöräilijän tärkein turvavaruste, ja monista onnettomuuksista olisi selvitty jos kypärä olisi ollut kunnolla päässä tai se olisi ollut käyttäjälleen sopiva. Kypärän väri vaikuttaa siihen, miten motoristi havaitaan. Muihinkin ajovarusteisiin kuten laadukkaisiin ajohanskoihin, selkäpanssareihin, suojapaitoihin ja ajokenkiin kannattaa satsata.

Katso moottoripyöräilijän näkyvyyden merkitystä havainnollistava video.

Motoristit onnettomuuksissa

Itä-Suomen tieliikenteessä menehtyi viime vuonna 31 henkilöä, ja heistä kaksi oli motoristeja. Poliisin tietoon tuli kaikkiaan 800 loukkaantunutta ja heistä oli motoristeja 58.
Moottoripyöräily on ajosuoritteeseen nähden 9 kertaa turvattomampaa kuin autoilu. Viime vuosikymmeninä kuolleiden ikäjakauma on muuttunut, ja nuorten uhrien rinnalle ovat tulleet keski-ikäiset motoristit. Viime vuosina yli puolet moottoripyöräonnettomuuksissa kuolleista on ollut yli 35-vuotiaita.

Koko maassa on vuosittain menehtynyt viime vuosina keskimäärin 20 ja loukkaantunut 500 motoristia. Heistä yhdeksän kymmenestä on miehiä. Kuolemantapauksista neljä kymmenestä oli ulosajoja ja joka kolmas risteävien ajosuuntien onnettomuus.

Moottoripyöräilijöiden henkilövahingot Itä-Suomessa.

Lisätietoja:

Pohjois-Savo, aluepäällikkö Tuula Taskinen, puh. 040-846 1422, tuula.taskinen [at] liikenneturva.fi
Pohjois-Karjala, yhteyspäällikkö Mari Voutilainen, puh. 0400-960 177, mari.voutilainen [at] liikenneturva.fi
Etelä-Savo, yhteyspäällikkö Eini Karvonen, puh. 040-535 8898, eini.karvonen [at] liikenneturva.fi

moottoripyöräily